Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan fikse knekt vinge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan fikse knekt vinge?

    Har kjøpt meg et elektrisk nybegynnerfly, og på første flytur greide jeg selvfølgelig å plante dette i bakken slik at høyre vinge knakk rett av...
    Hvordan kan jeg fikse dette på best mulig måte? Forbanna vanskelig å holde disse flygende "greiene" i lufta!!

  • #2
    Re: Hvordan fikse knekt vinge?

    Du skrev ikke hvilke materiale er vingen laget av, spantebygd vinge, isoporvinge trukket med balsa, EEP vinge eller plast..

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Det glemte jeg i farta ja... Er en hard type av isopor virker det som. (Nei jeg har ikke noe greie på dette... :P )

      Comment


      • #4
        Elektrisk nybegynnermaskin med vinge i isoporlignende materiale. Dette "lukter" av styropor. :P

        Din "venn" er NHP 5-minute epoxy + transparent pakketeip.

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Originally posted by sskogen
          Elektrisk nybegynnermaskin med vinge i isoporlignende materiale. Dette "lukter" av styropor. :P

          Din "venn" er NHP 5-minute epoxy + transparent pakketeip.

          //Svein
          Hehe, det hørtes ikke særlig positivt ut...

          Hvor får jeg kjøpt min nye "venn" da? Hobbybutikker?

          Comment


          • #6
            Joda, de fleste hobbysjaper har NHP-epoxy. Grunnent il at jeg anbefaler 5-minutter og ikke 12, 30, eller 60 utgavene, er at lenger tørketid/arbeidstid gjerne også betyr at limet er vesentlig sterkere.

            Effektivt betyr dette at istedet for å knekke i det gamle bruddsteded ved harde ... "landinger", vil du knekke på begge sider av bruddstedet, og dermed starte en prosess på å gradvis erstatte hele vingematerialet med epoxy. Epoxy er ikke av verdens letteste lim-materialer, og som du sikkert vet: Murstein glideflyr heller dårlig.

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Re: Hvordan fikse knekt vinge?

              Originally posted by skiern
              Har kjøpt meg et elektrisk nybegynnerfly, og på første flytur greide jeg selvfølgelig å plante dette i bakken slik at høyre vinge knakk rett av...
              Hvordan kan jeg fikse dette på best mulig måte? Forbanna vanskelig å holde disse flygende "greiene" i lufta!!
              Hva heter flyet?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Husker ikke hva det heter, men det ser sånn ut:

                Comment


                • #9
                  Re: Hvordan fikse knekt vinge?

                  Originally posted by skiern
                  Har kjøpt meg et elektrisk nybegynnerfly, og på første flytur greide jeg selvfølgelig å plante dette i bakken slik at høyre vinge knakk rett av...
                  Hvordan kan jeg fikse dette på best mulig måte? Forbanna vanskelig å holde disse flygende "greiene" i lufta!!
                  Som nybegynner, er første store erfaring liming-)

                  Mitt har gått nå i bakken endel ganger, og epoksy som folk nevner her fungerer utmerket. Du bare påfører ett lag på den ene delen og klemmer sammen i noen minutter, til epoksyen er herdet.

                  Videre taping er ikke nødvendig, har jeg erfart.

                  Fikk pulverisert cochpiten igår og da gikk det med mye lim.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Det der er en av Hobbyzone sine....Firebird eller noe slikt.

                    Hvilken som helst 5-min epxy funker fint, men husk tape. Det optimale er vannbasert kontaktlim, da slipper du det Svein snakker om med brudd rett utenfor det limte området. Kontaktlimet er like fleksibelt som resten av vingen.

                    Et tips er også å legge en stripe teip på hele forkanten av vingen. da overlever den lengre. Bruk tynn tape for å unngå for mye vekt.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Slike fly (ser ut som en Angel) er det som oftest nye vinger å få kjøpt til, har du hørt med de som solgte deg flyet?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Slike fly (ser ut som en Angel) er det som oftest nye vinger å få kjøpt til, har du hørt med de som solgte deg flyet?
                        Ja, er mulig å kjøpe ny vinge for 200 daler. Men er mest interessant å lime så lenge det går, for dette var mest sannsynlig ikke siste gang det går i bakken.

                        En annen ting, er jo sånne "flaps" på bakre vingen på denne for å svinge... Hvordan skal disse stå? Begge to helt nøytralt?


                        "Limets Venner", er dette en forening som man kan melde seg inn i eller?? hehe...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by skiern
                          [En annen ting, er jo sånne "flaps" på bakre vingen på denne for å svinge... Hvordan skal disse stå? Begge to helt nøytralt?
                          Denne modellen har V-hale...og er uten høyderor? Jeg vet at de enkleste hobbyzone-modellene er slik, bruker motor for å forandre høyden. Uansett, ror skal stå i nøytral for ikke å påvirke flyet. Men det kan hende du må justere på hva nøytralt er for å få rett trim, de fungerer jo som høyderor åkkesom. Sier ikke manualen noe om det?
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment

                          Working...
                          X