Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor er riktig propell så utrolig viktig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvorfor er riktig propell så utrolig viktig?

    Man skulle tro at dersom man hadde omtrent det som var malen, så ville det fungere like bra. (Jeg er nybegynner og vet at dette er tilfelle)

    Dersom man putter på feks 8X6 når man skal bruke 8X5, hva er det som da skjer?
    Eller motsatt, putter på en 8X7? (Vet ikke om det finnes, men teorien er jo den samme)

    Hva skjer om man øker størrelsen til feks 10X6, og den går fortsatt ikke i bakken, selvsagt?

    Håper noen kan forklare
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Propell valg er som å velge gir i en bil/motorsykkel. Dess større stigning på propellen er dess tyngre gir (stigning = det andre tallet på en propell).
    Propell diameteren kan da samenlignes med slutt utvekslingen på en bil/sykkel.
    Tenk deg en gir sykkel med 21 gir, tre gir forran og 9 bak. Enkelt sagt er da propell diameteren det samme som girene forran, og stigningen blir da lik girene bak. En 8x7 propel blir da å tenke slik: gir 8 forran (ja jeg vet at der ikke er så mage gir forran men bare tenk deg at det fins), og gir 7 bak. Om en da går til en 8x6 propell, blir det da fortsatt gir 8 forran men ett lettere gir (gir 6) bak. Tenker du tar det nå.
    Vi kan ta ett eksempel til:
    Propell 9x6. Dette blir da gir 9 forran og gir 6 bak, men vent litt. Her kommer en annen sak inn. En 9x6 propell tilsvarer egentlig en 8x7 propell. Eller for å si det på en annen måte, det er akkurat like tunge å tråkke, men med en forskjell, og det er at propellen med størst stignig (gir bak) går fortest ved likt turtall. Og propellen med størst diameter drar best, men går ikke like fort fremover i luften ved samme turtall.