Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt elektrofly. koblinger, propellfeste, etc. HJELP!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt elektrofly. koblinger, propellfeste, etc. HJELP!

    først som sist: jeg er HELT grønn når det gjelder elektro. Er generelt temmelig grønn på fly, men har flydd f-27 stryker en god del, samt simulator og tidligere en fuel trainer. Etter at jeg lenge har sikla etter mer utfordringer av det akrobatiske slaget enn hva man finner i en stryker, har jeg nå investert i mitt første mini akro-fly. Har nå fått de fleste delene, mangler bare selve flyet. Naturlig nok fulgte det med en hel haug av nybegynner-spørsmål som jeg har forsøkt å google etter uten å ha funnet de rette svarene. Gjør derfor et godt forsøk her på forumet.

    Med andre ord: nedenfor følger noen reale nybegynnerspm jeg håper noen kan hjelpe meg med.

    Men først oppsettet:
    Sender: Graupner MX-12
    Fly: Mini Katana
    Servoer: Waypoint w-084
    Mottaker: Hyperion DSP 8ch receiver
    Motor: Nippy Black 2510/114
    ESC: Apache AP-30A
    Batteri: Etec 1900mah 3S 22/29A (mulig dette er for dårlig?)
    Propell: APC 10x5e (?)

    Spørsmål:
    1. På ESC'en er det tre kabler jeg har forstått skal loddes til motoren. Jeg har funnet loddepunktene på motoren, men hvilken kabel skal hvor? Alle kablene er gule?

    2. Jeg koblet på en batteripakke for mottaker jeg hadde liggende på "port 8" på mottakeren for å teste hvordan den fungerte, og koblet deretter servoer til de forskjellige portene for å teste om alt fungerte. funksjonene var som følger: port 1: høyderor, port 2: balanseror, port 3: throttle, port 4: sideror. testet trim på alle funksjonene, men når jeg trimmer høyderor skjer det ingenting. trim fugnerer fint på alle de andre. Forslag til hva dette kan være?

    3. (dette er flaut) Jeg skjønner ingenting av propellfestet.
    hehe. Jeg kjøpte et slikt propellfeste fra elefun: Siden finnes ikke
    (for 4mm aksling). jeg regner med at den delen med hullet skal tres på akslingen, at den plata med rillene skal tres utapå der igjen, og at skive + mutter skal ytterst.. Men hvordan festes den slik at den ikke sklir av akslingen ved pådrag? når jeg setter på propellen går den ikke helt inn, så den klarer ikke å "låse" den plata med riller. vanskelig å forklare det her. Men må jeg borre opp hullet i propellen?

    Vel

    Det var det for denne gang, dukker sikkert opp flere spørsmål etterhvert.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Propellvalger er bra/perfekt, bare ikke gi bånn guffe for lenge av gangen så holder nok batteriet selv om det er i grenseland med kapasitet.

    God mottaker.

    Lodd de tre kablene på motoren. Går den feil veg bytter du om to av kablene og alt er i orden.

    Propellfestet fester seg godt til akselen, men du MÅ brotche/bore ut propell-navet i bakkanten så du får tightet den skikkelig mot thrustskiva. Da klemmes den godt på ved hjelp av koningen som er der.

    Trimmen på høyderoret... Vet ikke menyen i Graupner, men kanskje du mangler å definere høyderoret som "elevator+T" ? Her får du nok svar fra Graupnerfolket!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      skal prøve å gi deg noen svar

      1: du må bare prøve å koble til alle 3. har ikke noe å si hvilken. men hvis motoren går feil vei så bare bytter du om to av de, samme hvilke to.

      2:aner ikke. veldig rart?

      3:har ikke denne typen selv men utfra bildene så tror jeg. Den delen som du trer inn på motorakslingen har sikkert en unbrakoskrue på siden for å låse mot akslingen. så trer du innpå den med rillene(medbringeren) også er det vanlig at du må borre opp propellen. bare få hullet så beint som mulig. og ikke så stort at det slarker. tre på propellen også skiva og mutter. når du så trekkertil så skal medbringer og alt sitte fast. Når du skal teste så pass på å ikke stå i veien i tilfelle propellen løsner.

      Høper dette hjalp noe
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ok, takk for svar! Gleder meg enormt til å begynne å montere i flyet.
        Jeg finner nok kanskje svaret i manualen til senderen også ja. tenkte ikke på at det var en innstilling på sender. begynte å tvile på om det var riktig "port" på mottakeren.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Har en MC-12 selv så jeg regner med at kanaloppsettet er det samme som MX-12.
          1: Throttle
          2: Sideror
          3: Høyderor
          4: Balanseror

          Håper dette hjelper, ellers må du lese manual
          Nils

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mr_Nils
            Har en MC-12 selv så jeg regner med at kanaloppsettet er det samme som MX-12.
            1: Throttle
            2: Sideror
            3: Høyderor
            4: Balanseror

            Håper dette hjelper, ellers må du lese manual
            Jeg fant ut av det. Man kunne velge 4 forskjellige modes på senderen. i mode 1, som stod som default, var throttle på høyre stikke.
            Når jeg endret til mode 2, så ble kanaloppsettet slik som du beskrev, Mr_Nils. Og da fungerte også trim'en på alle kanaler.
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment

            Working...
            X