Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke kræsj er surest?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke kræsj er surest?

    Når svir det mest å plukke tenn-ved fra stripa? Etter pilotfeil, uaksomhet eller teknisk svikt?

    Jeg må si at sistenevnte er utrolig sur, da jeg nettopp var vitne til at min nyeste juvel (2,1 m PT-19 Fairchild), rett etter take-off fikk motorsvikt, mistet all fart, flicket og stupte 15 meter rett i bakken.
    60
    Pilotfeil
    23.33%
    14
    Teknisk svikt
    66.67%
    40
    Uaktsomhet
    10.00%
    6
    Annet
    0.00%
    0
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

  • #2
    Er enig, teknisk feil er den sureste. Når jeg krasjer flyene mine, da skal jeg gjøre det selv!
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Originally posted by Psyko-lefse
      Er enig, teknisk feil er den sureste. Når jeg krasjer flyene mine, da skal jeg gjøre det selv!
      yepp. Pilot feil er greit nok, De lærer man forhåpentlig noe av. Men når noe svikter av det tekniske så er det noe dritt, for da vet man at det ikke er noe man kunne gjøre for å redde modellen.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Men hvis det er teknisk svikt har man noe å skylde på.
        Alikevel er det best med pilotfeil så man kan lære av det. En mottaker kan ikke lære å ikke glitche..
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by JS-PER
          Når svir det mest å plukke tenn-ved fra stripa? Etter pilotfeil, uaksomhet eller teknisk svikt?

          Jeg må si at sistenevnte er utrolig sur, da jeg nettopp var vitne til at min nyeste juvel (2,1 m PT-19 Fairchild), rett etter take-off fikk motorsvikt, mistet all fart, flicket og stupte 15 meter rett i bakken.
          Jamen denne typen feil er jo vedlikeholds/justerings feil (svært sjeldent en motor stopper av andre grunner rett etter take off). Siden vi som piloter er ansvarlige for vedlikeholdet av våre maskiner, er det vel hevet over envær tvil at du var utsatt for en uaktsom pilotfeil. For det var vel ikke glødeplugg/tennplugg som svikta, eller?
          Ok så var jeg litt ekkel, men saken er at veldig mange kaller selvforskylt teknisk svikt for teknisk svikt, uten å innse at det faktisk er en pilotfeil i presjekk som lå til grunn for fadesen. Å si at motoren bare døde etter take off er i min bok, som regel ens egen feil, med mindre det hender etter en vellykket første tur, og med alle system go for green og ellers like forhold ( en dysenål som pluttslig får det for seg at den skal begynne å vandre kan ingen som ikke er klar over at den dysenåla var løs før flight klandres for).
          Uansett, kondolerer med PT`n. Tror jeg hadde satt meg ned i stille gråt etter en slik sak. Håper den er på sykeseng og ikke på likhuset.
          Last edited by Vingemutteren; 29-10-05, 23:01.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Jamen denne typen feil er jo vedlikeholds/justerings feil (svært sjeldent en motor stopper av andre grunner rett etter take off).
            Helt riktig Vingemutteren. Det klart at det var uaktsomhet/DUMSKAP som fikk meg til å ta opp flyet med en motor som fusket. Men, jeg trodde liksom at den endelig var skikkelig justert, noe det viste seg at den ikke var.

            Har enda ikke motet meg opp til å bære vrakrestene inn fra bilen. Skal først klargjøre operasjonsbordet, og investere i fersk epoxy. Regner med å få skjønnheten i lufta igjen, kanskje med en ordentlig (les. Saito) motor, i stedet for den opprinnelige (les. O.S.).
            Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
            Jesper Stærkær

            Comment


            • #7
              dette skjedde når jeg skulle teste cargoen med 3S Li-Po i nesa. flyet tok av på 15 meter. flyet steg brått 20-30 meter før jeg fikk gitt fullt ned ror, og flyet flatet ut igjenn. mistet så kontakten med høyderoret og flyet begynte på nytt og stige helt til det endte opp i en loop og satt farten ned mot bakken med full spiker. flyet rettet seg selv opp igjen 5 meter fra bakken og begynte på nytt å stige 30-40 meter i en ny loop, som igjen satte nesen ned mot bakken, men denne gangen uten motor. flyet gikk ned i en myr ved banen. nesa var plantet 20 cm ned i myra og knekt av rett foran vingen. ellers var festene til lastelukene hoppet av. og alle motorene hoppet ut. stangen som holder vingene sammen bristet. ellers var flyet uskadd.

              dette er resultatet av to unødvendige feil:
              1. høyderorslinken hoppet av rett etter take off!
              2. li-po pakkene skled 5cm lengre bak.

              merket at side-og høyderorslinken var løs et par dager før jeg skulle fly, så jeg stammet dem til så godt det lot seg gjøre. syntes det var utrolig surt, selv om det var min feil. ting som dette burde vært forbudt! hadde en plan om og lime likene fast, men det ble ilksom ikke gjort. samme med batteriene, hadde da også en plan om og borrelåse batteriene fast, men det ble liksom heller ikke gjort.
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #8
                @jørgen123. Vært der, gjort det. Du får leie noen til å sparke deg bak. Jeg for min del synes det er greiere når noe knekker som en ikke hadde kunnet forutse. Å vite det er ens egen fordømte feil (og som oftest er slike unødvendige), gjør det hele bare enda surere. Jeg vet akkurat hvordan du føler deg.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment

                Working...
                X