Announcement

Collapse
No announcement yet.

Composite-ARF Yak 55-SP 2,6 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Composite-ARF Yak 55-SP 2,6 meter

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Gratulerer med fiiint fly.

    Jeg skaffet meg maken her i høst. Utrolig fin å fly, og som du sier; veldig nøytral på alle måter...

    Hvilken propell bruker du? Min sitter en Mejzlic 29x10 som jeg synes virker noe tung... Skal prøve en 28x10 isteden, så får vi se...

    Kos deg med den!, det skal jeg...
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

    Comment


    • #3
      Ståle,

      Hvis du også kjører 106'n til 3W så er 28x12 midt i blinken for 2-blader. Med den rev'er du rundt 6000 merket statisk avhengig av hvor du er i innkjøringa. 2-blada gir jo mer støy, så en 3-blada 26x12 er nok å foretrekke på sikt. Kanskje prøve Engel sine. De støyer noe mindre enn Mejzlik.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Hei
        Jeg stussa litt over utslagene dine på bal.ror.
        45 ned og 40 opp. Pleier det ikke å være motsatt?
        Jeg kikka i manualen til C A. Så du har ikke skrevet feil.
        Lurer bare på hvordan dette påvirker rollene?
        Er forresten veldig missunnelig, veldig fint fly!!!

        Mvh
        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Fin test og det høres ut som ett fly med gode egenskaper! Når skal du bli ferdig med 3,1m Katana`n. Er det ett Wierhauser sett?

          Originally posted by RS
          Jeg stussa litt over utslagene dine på bal.ror.
          45 ned og 40 opp. Pleier det ikke å være motsatt?
          Jeg kikka i manualen til C A. Så du har ikke skrevet feil.
          Mvh
          RS
          Jeg vil tro dette skyldes at balanserorene er hengslet i overkant av roret. I selve vingeskallet. Dermed har man automatisk mer effekt av opp-ror enn ned-ror.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Ahh...modellen ser deilig ut Alf! Grattis med vellykket jomfrutur og påfølgende flighter.

            PS: Du får gi meg et lite hint neste gang du skal ut og fly så får jeg ta meg en tur å titte litt.

            mvh.
            Ole André

            Comment


            • #7
              Dette ser bra, håper du får mange fine turer med Yak`en din.
              Jeg får flytte unna andre prosjekt og gjøre ferdig min, kan bli mange av denne sorten på Fagernes nå da kanskje!?
              Tor Henrik Hernes

              Comment


              • #8
                @RS: Det er som Tom Erik sier fordi balrora er tophengsla. Når roret går ned så forsvinner deler av det inn i vingen og blir dermed mindre effektivt. For å rette på dette må man derfor ha mer utslag ned enn opp.

                Nå er det ikke meninga å kuppe tråden til Alf her, men det viser seg i praksis at de 10% med differensiering som CA anbefaler som regel ikke er nok. Noe som også vil komme fram av min Extra artikkel etterhvert. Det som er viktig å huske er at det er 10% diff i utslag og ikke 10% i ATV/AFR/EPA innstillingene i sender'n!

                Som Alf nok også vil være enig i så har CA altfor store verdier satt opp når det gjelder normale rates. Kanskje han si noe mer om dette på akkurat Yak'n?
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Hei igjen
                  Skjønner tegninga.
                  Smart system det der.

                  RS
                  Ronny Sundbye
                  Young man, was that a landing or were you shot down?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RS
                    Smart system det der
                    njaaa...det er vel egentlig noe som kan diskuteres. Noe av kritikken som CA bl.a. får er at det er vrient å få "nok" utslag på modellene deres. Jeg må nesten la Alf få kommentere hva maks fysisk er på Yak'n, men det er i hvert fall hevet over enhver tvil om at modeller med "normal" hengsling, som f.eks. Quique Somenzini sin Yak eller Chip Hyde sine modeller, har potensielt mye utslag å hente ut.
                    Men at de er flotte flyvemaskiner er det ingen tvil om! Man finner alltids noe å sette finger'n på ved alle modleller hvis man leter langt nok ut fra sentrum....
                    Last edited by Supra25; 31-10-05, 09:19.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Litt sent svar, men visste ikke at art. var releaded ennå

                      Det med rorene ble allerede besvart.

                      I vanlig flymodus synes jeg den var litt for følsom, ihvertfall rundt nøytral stikke.
                      For 3D utslag har jeg ennå endel å gå på og det tror jeg vil holde plenty til god autoritet for den type flygning.

                      3W 106 er ufattelig sprek selv om den knapt har gått ett par liter. hovrer under 1/2 gass og veldig spontan og fin.

                      Tom Erik: Ja det er en Weiershauser. Går litt trått og er ikke imponert over tyske brukerveiledninger. Men settet er utrolig flott !
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Og nå mangler det bare litt dekaler som pynter opp.

                        Kom gjerne med forslag
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          For de som leker seg med AFPD så er denne lekker for meg ihvertfall
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment

                          Working...
                          X