Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syklus på Lipo lader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Syklus på Lipo lader?

    Skal ladestrømmen gå ned etter hvert som lipo batteriet lader seg opp?

    Jeg satte på 2ah på mitt 2200 mah batteri. Etter ca 45 minutter begynte laderen å lade kun 50 mah.

    Er dette normalt?

    Batteriet var tomt ved starten av ladingen

    Batteriet er helt nytt
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Det er normalt.

    Comment


    • #3
      LiPo lading er delt opp i to faser, en CC (Constant Current) og så en CV (Constant Voltage) fase.

      CC - her lades pakken på angitt strømstyrke (1C) frem til Vmax oppnås og Vmax er 4.2V/S. Når dette skjer så må ladestrømmen reduseres eller hadde volten fortsatt å stige og dette er CV fasen. Her holdes ladespenningen konstant ved at ladestrømmen reduseres.

      Ett tomt LiPobatteri som blir ladet på 1C (1x nominell kapasitet) vil normalt bruke mellom 1t30min og 2t for å bli fullt oppladet hvor ~halvparten av tiden blir brukt på hver fase.

      Det er ingen problemer å avbryte lading etter at fase2 har startet da pakken på dette tidspunktet er 80-90% oppladet, den lange tiden for de resterende mAh'ene er ikke verdt ventetiden på stripa.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment

      Working...
      X