Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balancing LiPoly Packs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balancing LiPoly Packs

    The need for balancing of LiPoly battery packs has been a subject for discussion on this forum before, however at the risk of repeating the subject ad nausiam, I think the following new notes from FlightPower are worthwhile quoting here...

    "A balanced pack is a measure of optimum pack maintenance and this is a key factor in preserving the life and performance of all Lithium-Polymer battery packs. (advertising removed)

    Due to the high-discharge conditions placed upon packs in electric flight applications it is possible for the individual cells in the packs to go out of balance over time, that is a discrepancy in voltage can be noticed between the cells. It is important for this inbalance to be rectified and not allowed to get worse as time goes on.

    Stay balanced modules as stand alone units work by measuring each individual cell voltage in the pack, finding the lowest cell voltage and then discharging the other cells in the pack down to that level.

    e.g. if a pack that has just been discharged gives voltage readings of;

    Cell1 = 3.40V

    Cell2 = 3.40V

    Cell3 = 3.30V

    The stay balanced module will discharge Cell1 and Cell2 down to 3.30V (Cell3)

    When used in conjuction with a charger the stay balanced module will balance the pack as charging is taking place, presenting a fully charged and balanced pack at the end of the charge cycle."

    I have heard some statistics stating that the life of a pack can be reduced from the normal average 200-300 charging cycles to as little as 40 cycles which would suggest that investment in and use of a 'pack balancer' is well justified...over to you...
    Ken Bates
    Never Mind the Label

  • #2
    Høres fornuftig ut. men da jeg bare har 2 lipo batterier og ikke bruker dem så mye (foreløbig i hvertfall) Kan jeg da bare måle hver enkelt celle etter at jeg har brukt den også ta en motstand på for eks. 10 ohm og lade ut de cellene som har høyest spenning slik at de blir like.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Flott råd til oss lipo-ferskinger som allerede har akseptert redusert søvnkvalitet i frykt for brann m.v. Tør jeg spørre hvordan får man tilgang til individuelle celler i batterier som ikke har separat kontakt for 'balancing'? Hvis ekspertisen mener at alle og enhver skal gå løs på denne type pakker med kniv ville det kanskje være en god ide å komme med brukerveileding for slike operasjoner før antall utøvere av denne hobby halveres.

      Mvh
      Guttorm Dahl

      Comment


      • #4
        Det lure er nok å ta sikte på at alle nyanskaffelser har slik plugg for de fleste av oss...og heller kaste den som gir seg etter 40 ladinger.

        Comment


        • #5
          Nå skal ikke jeg råde til noe som ikke bør gjøres med hensyn på sikkerhet. men på de pakkene jeg har så i den enden som ledningene kommer ut sitter det en printplate som cellene er loddet til. så hvis man bare åpner i den enden får man tilgang til hver enkelt celle. vet ikke om det er sånn på alle batterier da jeg har bare 2. og ting gjøres på eget ansvar. var bare ett tips til dem som er litt kyndige med elektronikk så burde det ikke være noe problem å få til. evt. lodde på en egen plugg til ballanserer.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tintin
            Det lure er nok å ta sikte på at alle nyanskaffelser har slik plugg for de fleste av oss...og heller kaste den som gir seg etter 40 ladinger.
            Good advice TinTin - all QUALITY packs on the market today are so equipped.

            Remember Tyor that the cell voltage variations that define inbalance are often very small and difficult to measure without expensive equipment - 'heath robinson' (Reador Felgen?) methods are not to be recommended.
            Last edited by Celtic-Griffin; 01-11-05, 16:07.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Og er der ubalanse er det bedre å lade hver celle opp for seg som 1S framfor å lade ut.
              Nå leveres vel alt av pakker med balanseutgang etterhvert, håpet er at pluggene blir standard med tiden så vi kan klare oss med en balancer
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Celtic-Griffin
                Good advice TinTin - all QUALITY packs on the market today are so equipped.

                Remember Tyor that the cell voltage variations that define inbalance are often very small and difficult to measure without expensive equipment - 'heath robinson' (Reador Felgen?) methods are not to be recommended.
                hehe Driver gennerelt med elektronikk og er utdannet elektronikk ingeniør. Har stort sett det måleutstyret som trengs tror jeg. men skrev jo en advarsel om at ting gjøres på eget ansvar. og det er jo ikke noe man bør begynne med hvis man ikke vet hva man holder på med.

                Litt off topic: Ett av mine andre prosjekter er å bygge en av de første type RC utstyr som ble laget. da med radiorør. Bare for å kombinere to hobbyer
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Ja jeg tenkte mest på de som ikke har såpass kompetanse.

                  Ellers finns det ladere der man kan bruke balanseplugg direkte eller ting å koble i mellom så man lader cellene hver for seg å få per i dag. Har brukt en slik lader i et år nå og en duppeditt noen måneder, veldig betryggende ettersom risk nivået nærmer seg mobiltelefon (men jeg tar fortsatt mine forholdsregler selvsagt..)

                  Comment


                  • #10
                    Er nå enig Med JOO det må nå være bedre å lade opp vær celle som 1S.Ved ubalanse,man har jo allerede åpnet opp bakken for å komme til "print kortet"for å måle.

                    Hvor nøyaktig måle utstyr en trenger kan nå sikkert diskuteres,men en digetal volt avlesning må det være,men vi er vel ikke ute etter 100% nøyaktig spenning,men forskjellen mellom cellene.Så en digetal voltmeter sånn midt på treet må vel holde?.(med to desimaler etter komma)
                    Eller burde jeg sette opp premien på brannforsikringen ?
                    Vennlig hilsen
                    Roy.

                    2,Biler.
                    1,Leilighet.
                    masse øl i kjøleskapet.
                    + diverse innbo.

                    Comment


                    • #11
                      Ett digtalt voltmeter av midels kvalitet og 2 desimaler burde jo holde. og det jeg tenker på og gjøre er å åpne pakkene mine og lodde på en plugg slik at jeg kan måle/lade hverenkelt celle, men er laderen så nøyaktige at hvis du lader to celler en om gangen så blir de nøyaktig like. (tenker ikke da på de dyreste men har selv investert i en swallow advance lader til 1000kr)
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Ja,vis ikke så er det en elendig lader,og kan vel da heller ikke lade pakker.
                        Og det er vel lettere å la laderens elektronikk ta seg av balanseringen,ved å lade opp vær celle separat.
                        Enn å prøve å utlade en celle ved å for eksempel bruke en motsatand.Tenk på hvor ofte du da må koble av og måle spenningen for å stoppe akkurat der de andre cellene befinner seg,vi snakker jo om marginer på 0,01Volt.
                        Vennlig hilsen
                        Roy.

                        2,Biler.
                        1,Leilighet.
                        masse øl i kjøleskapet.
                        + diverse innbo.

                        Comment


                        • #13
                          ok takker for tipset da skal jeg lage meg en egen plugg slik at jeg kan lade hver enkelt celle en gang iblant. eller når det trengs.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Beste måten å balansere Lipoly er å koble 2 eller fler i parallel, da vil du lett se om cellene legger seg på samme nivå.

                            Er du litt mer fornuftig, monterer du på et styringskort som er koblet mellom hver av cellene og jevner de ut under lading. dette kortet gjør også at du ikke klarer å lade cellene helt ut, slik at de blir ødlagte.

                            Men kortene som er mest egnet til dette bruket er ganske dyre siden det skal trekkes så sykt mye Ah ut. (Ikke så vanlig) Sist jeg undersøkte lå disse kortene på rundt 100-200 USD (Inn)


                            RSP






                            Originally posted by Celtic-Griffin
                            The need for balancing of LiPoly battery packs has been a subject for discussion on this forum before, however at the risk of repeating the subject ad nausiam, I think the following new notes from FlightPower are worthwhile quoting here...

                            "A balanced pack is a measure of optimum pack maintenance and this is a key factor in preserving the life and performance of all Lithium-Polymer battery packs. (advertising removed)

                            Due to the high-discharge conditions placed upon packs in electric flight applications it is possible for the individual cells in the packs to go out of balance over time, that is a discrepancy in voltage can be noticed between the cells. It is important for this inbalance to be rectified and not allowed to get worse as time goes on.

                            Stay balanced modules as stand alone units work by measuring each individual cell voltage in the pack, finding the lowest cell voltage and then discharging the other cells in the pack down to that level.

                            e.g. if a pack that has just been discharged gives voltage readings of;

                            Cell1 = 3.40V

                            Cell2 = 3.40V

                            Cell3 = 3.30V

                            The stay balanced module will discharge Cell1 and Cell2 down to 3.30V (Cell3)

                            When used in conjuction with a charger the stay balanced module will balance the pack as charging is taking place, presenting a fully charged and balanced pack at the end of the charge cycle."

                            I have heard some statistics stating that the life of a pack can be reduced from the normal average 200-300 charging cycles to as little as 40 cycles which would suggest that investment in and use of a 'pack balancer' is well justified...over to you...

                            Comment


                            • #15
                              Powercraft sa: "Beste måten å balansere Lipoly er å koble 2 eller fler i parallel, da vil du lett se om cellene legger seg på samme nivå."
                              Dette er slett ikke riktig for den jevne forbruker/modellflyger som ikke er interessert i å tweake og mekke og lage tungvinte løsninger istf å bruke den allerede tilgjengelige teknologien til å få masse flytid! Dette er både forvirrende og skremmer folk bort fra å bruke teknologien for å nettopp få flytid.
                              Holde seg til en type batterier med samme type balancing-uttak og investere i en god balancer, sjekke en gang i blant (hver gang du lader batteriene hjemme med lav ladestrøm, og ikke nødvendigvis til mellomladingene på stripa!) og la balanceren jevne ut eventuell ubalanse, følge normale sikkerhetsregler og rett og slett ha glede av sakene!
                              Å male fanden på veggen er ikke noe poeng. Og å fortelle folk at hele dritten tar fyr og forårsaker nedbrente landsdeler om man ikke går inn og gjør egne selvsnekra målinger er bare tull!

                              Sorry, jeg ble forbanna nu! Følg gode anbefalinger fra leverandørene og bruk hue!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X