Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med dop nylonbetrekning etc...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med dop nylonbetrekning etc...

    Er av den gamle årgang og har bygget masse modeller fra bunn av. Den siste jeg bygget er en 1/4 scala greie som ble trukket i nylon etter alle kunstens regler. Konklusjonen er at dop er ikke av samme kvalitet som før, men nok om det. Jeg var sånn 95% fornøyd med 6 lag med dop. Problemet vet vi alle som har gjort denne prosessen før at porer i veven oppstår når vi skal legge grunnfarven om vi ikke har dopet nok og det kan det nesten aldri bli. Mange bruker talkum i osv. Jeg bruker å legge 1-2 lag slipe primer fra Quick noe jeg gjorde også denne gang for så å forsiktig vannslipe senere etter grundig tørk 1-2 uker senere. Det som er problematikken nå var at overflaten på lakken slår enkelte plasser sprekker som om grunningen er for hard om en vil. Hvordan gå videre uten å måtte trekke hele modellen pånytt.
    Jeg har lagt ned masse tid i trekkningen og trekke modellen pånytt gjør jeg ikke uten at det er siste utvei. Hvordan har andre løst dette?

    Med vennlig hilsen en som fremdeles ønsker gode gamle byggesett tilbake i butikkene, men tror det toget er gått?
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Dop og nylonbetrekning..

    Jeg bygde et fly nylig der jeg brukte nylon som ikke var vevd (kjøpt hos NM). Nylon'en var tynn og hadde delvis ujevn tykkelse, og jeg hadde problemer med å få dopen til å tette der det var åpent under betrekningen. På disse stedene (vingen) la jeg dobbelt lag med nylon.

    Jeg har opplevd senere at Quick lakken sprekker, spesielt i overgangen mellom steder med treverk under nylon'en, og der det er åpent. Det ser ut til at Quicklakken limer seg dårlig til dopen.

    Jeg skal bygge et nytt fly med dop og nylon snart, og da vil jeg prøve med litt tynner i Quick lakken for (forhåpentligvis) å løse litt opp overflaten av dopen og skape limeefekt.

    Er dog ikke sikker på om det hjelper...

    Helge.

    Comment


    • #3
      Heisann!
      ...uten at jeg har noen erfaring med nylonbetrekning.....jeg ville ikke brukt Quick-lakk på "levende" material (noe material for den del) i det heletatt.
      Synes denne herder for hardt. Alt jeg har lakket med denne har sprukket eller slåes lett av harde flater. Liten holdbarhet i det heletatt er min erfaring. Mulig at resultatet blir blankt og fint.....
      Mulig at den "limer" bedre til dope hvis man tynner litt mer men den kommer til å herde like hardt.

      Nei gutta.... ta en titt på siden til Stits og klikk dere frem til Stits Lite eller Poly Lite som det egentlig heter.
      Dette er "modell"-varianten til verdens beste dukbetrekning til full-size fly.
      Der finner dere struktur-fillere, farger, duk-lim som er spesialtilpasset. Tåler UV-stråler, bleker ikke og holder i mange år i følge produsenten.
      Har vert med å lagt Stits duk på full-size fly og det var et fantastik produkt. Stryker lim på festeflatene og lar det tørke. Legg på duken og løs opp limet med tynner gjonnom duken. Når alt er tørket så strammer du med jern eller "føner"
      ..skulle ønske det var noen modellpushere som ville importere dette.
      Har lenge lurt på å lage et importfirma med varer exlusivt for modellBYGGEREN.
      Men....det er vel dødfødt...for få av OSS som liker å bygge
      Last edited by Lumbajack; 02-11-05, 13:57.
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Stits kontra nylon

        Jeg har kjøpt hjem noe duk og andre ting fra Stits.
        Problemet er å få noen til å frakte det, ettersom alt de bruker av lim, lakk og tynnere er brannfarlig.
        Det viste seg til slutt at SAS tok det som flyfrakt mot et tillegg i prisen.

        Lønnsomt ble det ikke.

        Det finnes dog alternativer som ligger nærmere:
        http://www.aircraftcoverings.co.uk/main.htm
        for den driftige som vil satse er det muligens noe enklere/billigere å få det hit fra England.

        Comment


        • #5
          A bit late for you perhaps, however here are some tips...

          1. there are two types of dope nitrate based and butyrate based - both have their individual uses. Nitrate dope usually is crystal clear and is what is normally sold in model shops. Nitrate dope is used to shrink the covering fabric and is thus quite brittle in itself if applied too thickly. It was quite common to 'plastisize' nitrate dope before application by the addition of a few drops of castor oil. Butyrate dope, on the other hand does not have the same shrinking qualities as the nitrate and was normally used to fill and build up a fine surface on the already shrunken fabric. Butyrate dope quite often can be recognised by its slight yellowy colour.

          2. another product, very similar to dope but which does not have any shrinking qualities - often referred to as banana oil. Banana oil was used to give that fine sheen to a fabric surface already shrunken with the nitrate dope.

          3. To avoid the need for excessive layers of dope to fill the fabric weave, it is necessary to seal the balsa surfaces underneath and the best 'product' I have found over the years is simply dope + 10% talcuum followed by a light sanding.

          4. If traditional enamel paint is choosen for the colour finish it should be plastisized before application since enamels are themselves often brittle and tend to crackle or crack, particularly on the transition from fabric covered balsa surfaces to open fabric covered structures. However, modern acrylic paints are much better suited for our purposes.

          5. With such modern materials as SIG's Koverall and the model version of Stitz covering materials available to us it shouldn't be necessary to use shrinking dope at all to achieve a realistic fabric surface and both these manufacturers offer a full range of chemicals compatible with their fabrics.

          So, if you really are interested in finding out how the experts do things, I can thoroughly recommend Dave Platt's 'Black Art' series of video cassettes...

          Dave Platt Models, Inc.

          To close, NEVER APPLY A NEW CHEMICAL MIX TO YOUR MODEL BEFORE TRYING A TEST PIECE...
          Last edited by Celtic-Griffin; 02-11-05, 18:18.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            ...men har de Poly Lite som er modellvarianten?
            Har du undersøkt hva overflatefrakt koster og om det er like strenge restriksjoner der?
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              De har i hvertfall "Light uncertified fabric" som er den samme betegnelsen som de bruker USA.

              Den koster US$ 8 pr yard i England, mot US$6,95 i USA.

              Du kan få ting sendt med bil fra England, og det er det som regel billigere enn flyfrakt fra USA.

              Comment


              • #8
                SIG Koverall is available here in Norway...


                A light weight polyester based fabric that shrinks tight with heat. It has hight strength and is easy to apply. It accepts all common model paints like dope, enamel or epoxy.


                Koverall is a cloth covering of the type used on full-scale aircraft, but in a lighter weight for models. Koverall can be used on almost all R/C models large or small. Its superior strength and low price has made Koverall a real favorite with builders of giant size models. It's the most economical cloth covering you can buy! SIG Koverall is an uncoated, heat shrinkable plain fabric. It has no glue on it. To adhere Koverall to a model, you can either dope it on ala the traditional silk-and-dope method, or better yet, use SIG Stix-It heat activated covering adhesive. Just brush a coat of Stix-It on the model framework, let it dry, then iron-on the Koverall just like you would a much more expensive iron-on fabric covering. Once the Koverall is stuck down around the edges, it can be shrunk perfectly tight with an iron or heat gun.
                Last edited by Celtic-Griffin; 02-11-05, 18:21.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment

                Working...
                X