Announcement

Collapse
No announcement yet.

ubalanse i nytt lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ubalanse i nytt lipo

    Var ute og fløy med det nye bbp lipo batteriet mitt i dag. er 4. turen med det nå så det er vel egentlig bare såvidt innkjørt. har fulgt veiledningen til Joo ang de første ladingene. tenkte så jeg skulle måle på det for morroskyld. det er ett 1350mah 3S bbp batteri. etter at jeg hadde landet viste batteriet 9.99V. celle1. 3.402V celle2 3.254V celle3 3.377V. er ikke dette litt mye forskjell på ett nytt batteri.


    Ser at jeg må regne litt målefeil også da jeg får 10.033V hvis jeg legger sammen de enkle målingene i stedet for 9.99v
    Last edited by tyor; 02-11-05, 15:01.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Det er normalt. Er utladet batteri vil ikke være perfekt balansert. Mål igjen etter at du har ladet det litt, så vil det sikkert være i balanse.

    Syns det var veldig lav spenning i cellene dine. Hva har du satt cut-off til?
    Last edited by tahustvedt; 02-11-05, 16:55.

    Comment


    • #3
      Sorry to disagree but in my humble opinion this pack should be balanced before recharging...
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        avbrøt ladingen etter at den hadde ladet 900mah, for å være sikker på at ingen av cellene ble overladet. målte så på batteriet og fikk.

        hele batteriet 11.93V
        celler: 3,97v 3,97v 3,98v

        DVS at da er det 10mV mere på den ene cellen en de to andre og virker da ok.

        tahustvedt: takker for tipset om at den retter seg når man får ladet litt.

        Pleier dere å måle cellene under ladeprosessen når dere måler, og hvor ofte sjekker dere celle spenningen?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det er ikke unormalt at det er ubalanse når cellene er helt tømt. Fint at det ordnet seg.

          Jeg måler balansen 95% av gangene jeg lader, både før, under og etterpå. Har laget en liten adapterledning med bananplugger i ene enden og hannkjønn jst-kontakt i andre enden som jeg stikker i balansepluggen til batteriet for å måle spenning eller for å lade individuelt. Det tar bare noen sekunder å sjekke alle cellene. Har ikke hatt behov for å balansere enda så vidt jeg husker. De batteriene som ikke har balanseringsplugg sjekker jeg via strategiske hull.

          EDIT:
          Presiserte litt.
          Last edited by tahustvedt; 02-11-05, 18:19.

          Comment


          • #6
            ja det er ikke ballanseringsplugg på dette batteriet så jeg har laget noen snitt i filmen over der ledningene er slik at jeg kommer til med multimeter pinnene. og da er det jo bare noen sekunders arbeid som du sier. så jeg kommer til å fortsette å gjøre det nesten hver gang.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            Working...
            X