Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er faresignalene ved lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er faresignalene ved lipo?

    Jeg leser at oppblåsing er ett sikkert tegn på fare, er det andre tegn også?

    Veldig varmeutvikling er vel en fare?

    Nå har jeg ikke opplevd noen av delene, men det skader ikke å vite litt om det på forhånd. Videoen der lipo batteriet brant veldig skremte meg, innrømmer det.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Hvis du hører "kokelyder" fra batteriet er det bare å få det i sikkerhet og destruere! Kan komme av at du begynner å lade et batteri som er for varmt (ikke avkjølt) eller at det har vært overbelastet. Vil blåse seg opp etter hvert...
    IKKE la det ligge i sola.
    osv.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Batterier kan bli varme under bruk uten at det er et faresignal, men ikke over 60°C som er en standard for makstemperatur. Det normale er at de ikke blir veldig varme, det meste jeg måler normalt er ca 40°C pluss minus noen grader, men jeg har vært oppe i over 50°C i et mikrohelikopter etter ekstremt hard flyging.

      De skal heller ikke blir merkbart varme under lading. Temperaturen kan normalt stige to til tre grader under lading men ikke mer. Det varierer litt, noen blir knapt målbart varmere.

      Plutselig nedsatt ytelse er et tegn. Om du merker tydelig nedsatt ytelse fra en flytur til en annen kan det være et tegn på at batteriet er i ustand, ofte på grunn av at en celle er skadet pga uballanse.


      Regner med du mener samme video som jeg har sett før som går på rundgang. Det er et veldig overdrevet tilfelle av overlading som man unngår ved å følge forholdsreglene.

      Comment


      • #4
        "De skal heller ikke blir merkbart varme under lading. Temperaturen kan normalt stige to til tre grader under lading men ikke mer. Det varierer litt, noen blir knapt målbart varmere."

        Takk for den opplysningen også. Jeg ladet og batteriet var knapt merkbart varmere, og da trodde jeg det var noe som var galt.

        Men heldigvis ikke
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment

        Working...
        X