Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lage batteripakker hjemme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lage batteripakker hjemme

    Leste dette innlegget: Hvordan lage dine egne batteripakker - (MFN) ModellflyNytt.no Og vil absolutt ikke anbefale å lodde mellom batteriene, dette er både farlig og minsker effekten på batteriene drastisk. Det vil være langt bedre å bestille batterier med tagger på og lodde mellom disse, dette er ikke så veldig dyrt heller.

    Ellers driver jeg selv med batterier/pakker og kan noe om det meste. Jeg driver mest innen industri offshore, militæret, forskning osv.... Lager nok batteripakker av de fleste typer batterier som feks. Lithium, Li-Ion, Li-Polymer, NiCd, NiMH, Alkaline osv....

    Har nok å gjøre som det er, men kan jo kanskje hjelpe om det skulle være noe helt utenom det vanlige eller noe veldig enkelt.

  • #2
    Går jeg ut fra at du har denne informasjonen fra datablader utgitt av batterileverandør. Fabrikantene ønsker selvsagt ikke at hjemmemekkere skal lodde på cellene deres og mange leverandører advarer på det sterkeste mot dette uansett hvilken kjemi det er snakk om.

    I virkeligheten er "ende til ende" lodding av NiCd og NiMh celler som er beskrevet i artikkelen den beste måten å lage høystrøms batteripakker på. Denne metoden gir minst motstand og dermed høyere effekt. Cellene blir ikke ødelagt og det er ikke farlig så lenge det gjøres på riktig måte. (som beskrevet i artikkelen)

    Olav.

    Comment


    • #3
      Er enig i at det lar seg gjøre, men om du leser litt om lodding skal begge flater som loddes sammen oppnå en viss temp for at lodding skal bli bra. På pluss siden går det bra, men minus siden går det IKKE bra. Der ligger flaten du lodder på i direkte kontakt med batteriets innhold. DVS at om loddingen på minus siden skal bli bra, må den flaten ha 2-300'C har ikke hørt om noen andre en helt spessielle Lithium celler som klarer disse temp. Tenker du deg godt om, er jeg ganske sikker på at du finner dette fornuftig?

      RSP


      Originally posted by zipzap
      Går jeg ut fra at du har denne informasjonen fra datablader utgitt av batterileverandør. Fabrikantene ønsker selvsagt ikke at hjemmemekkere skal lodde på cellene deres og mange leverandører advarer på det sterkeste mot dette uansett hvilken kjemi det er snakk om.

      I virkeligheten er "ende til ende" lodding av NiCd og NiMh celler som er beskrevet i artikkelen den beste måten å lage høystrøms batteripakker på. Denne metoden gir minst motstand og dermed høyere effekt. Cellene blir ikke ødelagt og det er ikke farlig så lenge det gjøres på riktig måte. (som beskrevet i artikkelen)

      Olav.

      Comment


      • #4
        Joda, det høres varmt ut ja og de fleste batteriprodusenter er nok enig med deg.

        Men i praksis fungerer "ende til ende" lodding fint så lenge det gjøres riktig, dvs at man bruker en god varm loddebolt og begrenser kontakttiden til noen få sekunder.
        Metoden er vel gjennomprøvd og har vært brukt på tusenvis av batteripakker for båt, bil og fly i mange år, og i konkuranse sammenheng brukes utelukkende denne typen batteripakker.
        Sveiste "tagger" er ikke så godt egnet til høyt strømuttak, de har liten kontaktflate og dermed høyere motstand.
        Jeg har selv laget 15-20 pakker på denne måten og aldri hatt problemer.

        Prøv selv så skal du se!

        Comment


        • #5
          Ja du zipzap
          Jeg har laget fler tusen pakker og dette er nøye forsket på av bla Norsk havforsknings inst/Kongsberg Deff osv.... Det vi har kommet til er at beste måte er å bruke kopper og ikke tagger, med noe press av strømpe. Om jeg ikke husker helt feil fikk vi 30-40Ah ut av RC-3600 Sanyo (Selvfølgelig)

          Begrenser du kontakttiden på loddingen får du også noe som kalles kaldlodding.

          Mulig du er fornøyd med resultatene dine og at det passer ditt bruk, men du tar feil.


          RSP



          Originally posted by zipzap
          Joda, det høres varmt ut ja og de fleste batteriprodusenter er nok enig med deg.

          Men i praksis fungerer "ende til ende" lodding fint så lenge det gjøres riktig, dvs at man bruker en god varm loddebolt og begrenser kontakttiden til noen få sekunder.
          Metoden er vel gjennomprøvd og har vært brukt på tusenvis av batteripakker for båt, bil og fly i mange år, og i konkuranse sammenheng brukes utelukkende denne typen batteripakker.
          Sveiste "tagger" er ikke så godt egnet til høyt strømuttak, de har liten kontaktflate og dermed høyere motstand.
          Jeg har selv laget 15-20 pakker på denne måten og aldri hatt problemer.

          Prøv selv så skal du se!

          Comment


          • #6
            Powercraft, du burde sjekke litt mer før du går så hardt ut. Ende-mot-ende-lodding er det som brukes av SAMTLIGE som driver i verdenstoppen innen rc-flyging. Jeg går ut fra at du ble angrepet av trykkleifdjevelen da du skrev "fikk vi 30-40Ah ut av RC-3600 Sanyo "...men jeg må si at 30-40 A er ikke noe spesielt for gode Sanyo-celler. F5B-gutta har gjort dette i årevis, og de drar regelmessig 100-150 ampere ut av batteriene sine. Det er forøvrig noe en batteriprodusent vil si også er galt og farlig....

            Som zipzap skriver er dette den absolutt beste måten å gjøre dette på. Vi har sett innlegg som det du skriver fra flere andre som har drevet innen batteribransjen, og de hevder hardnakket at det artikkelen sier er farlig og galt. Det spiller ingen rolle, for praksis i hele rc-verden gjennom mer enn 10 år viser at det funker uten problemer.

            Jeg har personlig brukt denne metoden på massevis av pakker. jeg har til og med gjort det på skikkelig gal måte ved å la bolten varme cellen til jeg ikke kunne holde den, likevel skjedde ingenting galt. Ikke tap av kapasitet, ingen lekkasje.
            Last edited by Mossie69; 03-11-05, 21:43.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Han mente kanskje 3-4 Ah, ikke 30-40.

              Jeg har tidligere praktisert å lage batteripakker med runde celler selv hjemme, men da ikke ende-til-ende fordi jeg ikke hadde verktøy til det. Det fungerte utmerket for meg i årevis.

              Lipo-pakker lager jeg ikke selv.

              Comment


              • #8
                Gir opp....

                Dere vet tydlighvis klart best dere
                Var ikke meningen å lære dere... Kun for diskusjon...
                Ellers kunne vi sikkert fått mer ut av cellene da vi testet dem, men litt kjedelig om en miniubåt blir liggende på havets dype etter at cellene er brent... Det er vel heller mer snakk om å tyne cellene på en måte som gjør at man kan bruke dem frem og tilbake... Er jo greit å se på levetid også?

                Men uansett er det jo fint at lodding mellom cellene virker bra for dere Skal for all del ikke prøve å få dere over på andre løsninger.

                Ellers satt jeg meg litt inn i TP-205, og den ser grei ut den Sånn jeg forsto det, var dette en enhet som dere koblet på pluss og minus og dermed fikk balanse i alle cellene i serien Kortet jeg la frem er det lagt inn i pakken, er en slags beskyttelse. Den holder også cellene i live langt lenger. Dette er ingen ting jeg er ute etter å selge dere, bare så det er sagt! Var kun ute etter å sette meg litt inn i dette halv-bitre miljøet



                RSP

                Comment


                • #9
                  Mange meninger her, og det skal det være ! (Bra med nye synspunkter også)

                  Men må vel si litt om RC verden da.... (sikter mot Powercraft som kanskje ikke har lang fartstid innen RC hobby ? )

                  Den delen som går på batterier vel og merke, altså her har det vært loddet batterier ende mot ende i ihvertfall siden jeg hadde min første RC bil i 13 års alder... Og da var batteriene loddet akuratt sånn.

                  Tanken min er som følger :
                  Vi snakker om produsenter som leverer batterier til f.eks RC biler og har gjort det lenge, hvorfor har ikke disse kommet frem til resultatet som det er snakk om her, altså her er en kjempebusiness som man virkelig kan håve inn på om man kommer hestehodet forran. Men de lager fortsatt batteriene ende mot ende hva sammensetting angår.
                  Hadde de funnet en bedre måte å gjøre det på så hadde de gjort det (for å stikke hodet foran de andre).

                  Men sannt skal siest, her snakker vi om "modeller" som man i verste fall taper noen tusenlapper på om det skulle gå tomt, ikke millioner som du kanskje nevner her ? (antar millioner)

                  Her er ingenting som havner i dypet, oss medflygere henter vraket i jorda og brenner et trist avskjedsbål.

                  PS , jeg (vi) er ihvertfall ikke bittre ! Som sagt, nye synspunkter er bra !
                  Last edited by TheBirg; 03-11-05, 22:40.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Powercraft
                    Dere vet tydlighvis klart best dere
                    Var ikke meningen å lære dere... Kun for diskusjon...
                    Ellers kunne vi sikkert fått mer ut av cellene da vi testet dem, men litt kjedelig om en miniubåt blir liggende på havets dype etter at cellene er brent... Det er vel heller mer snakk om å tyne cellene på en måte som gjør at man kan bruke dem frem og tilbake... Er jo greit å se på levetid også?

                    Men uansett er det jo fint at lodding mellom cellene virker bra for dere Skal for all del ikke prøve å få dere over på andre løsninger.

                    Ellers satt jeg meg litt inn i TP-205, og den ser grei ut den Sånn jeg forsto det, var dette en enhet som dere koblet på pluss og minus og dermed fikk balanse i alle cellene i serien Kortet jeg la frem er det lagt inn i pakken, er en slags beskyttelse. Den holder også cellene i live langt lenger. Dette er ingen ting jeg er ute etter å selge dere, bare så det er sagt! Var kun ute etter å sette meg litt inn i dette halv-bitre miljøet
                    RSP
                    Det er vel det som er saken, vi har helt ulike bruksområder. Levetid og driftsikkerhet ligger nok et stykke lenger nede på ønskelisten vår enn på din, ivertfall når det gjelder billige NiMh celler i raske modeller.
                    Når jeg bruker mine små 2/3A GP1100 celler lader jeg dem først med minst 3C for å få dem varme nok, så blir de prylt med 50A i en liten hotliner uten noe særlig kjøling.
                    Her er det kun effekt som teller og jeg er storfornøyd om de varer 50 ladinger.

                    Olav

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Powercraft
                      Dere vet tydlighvis klart best dere
                      Var ikke meningen å lære dere... Kun for diskusjon...
                      Var kun ute etter å sette meg litt inn i dette halv-bitre miljøet



                      RSP

                      Dette er et forum. Ta deg heller en tur på et treff eller modellfly stripe for å bli kjent med Modell miljøet, men du har vel allerede funnet ut om det halv-bitre.Så da er det det blide inkluderende som gjenstår.
                      Gi nå fyren en sjans
                      Vennlig hilsen
                      Roy.

                      2,Biler.
                      1,Leilighet.
                      masse øl i kjøleskapet.
                      + diverse innbo.

                      Comment


                      • #12
                        Han skal få masse sjanser av meg.

                        Jeg ville også holdt meg til definerte størrelser og anbefalte måter å behandle cellene på om jeg skulle brukt dem i en mini-ubåt. Kostnadene ved å gjøre noe dumt med slikt utstyr blir formidable.

                        Vi trenger høy effekt og anser 20 minutter for å være lang flytid på én lading. For NiCd/NiMH betyr også vekten ganske mye, så en loddemetode som unngår for mye ekstra mellom cellene er absolutt å foretrekke. Og for høye strømtrekk er det ingen andre metoder som er så effektive, lette og billige.

                        Det du tar opp med kaldlodding er viktig, og det er derfor jeg i artikkelen anbefaler bruk av en gjennomsiktig krympestrømpe. Jeg har opplevd problemet selv på et par pakker, og vet hvorfor: hastverk! Men med gjennomsiktig pakke kan man fort oppdage om det er problemer.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Må si meg helt uenig i det du sier der.
                          Men bare man er fornøyd er det vel bra nok


                          RSP



                          Originally posted by Mossie69
                          Han skal få masse sjanser av meg.

                          Jeg ville også holdt meg til definerte størrelser og anbefalte måter å behandle cellene på om jeg skulle brukt dem i en mini-ubåt. Kostnadene ved å gjøre noe dumt med slikt utstyr blir formidable.

                          Vi trenger høy effekt og anser 20 minutter for å være lang flytid på én lading. For NiCd/NiMH betyr også vekten ganske mye, så en loddemetode som unngår for mye ekstra mellom cellene er absolutt å foretrekke. Og for høye strømtrekk er det ingen andre metoder som er så effektive, lette og billige.

                          Det du tar opp med kaldlodding er viktig, og det er derfor jeg i artikkelen anbefaler bruk av en gjennomsiktig krympestrømpe. Jeg har opplevd problemet selv på et par pakker, og vet hvorfor: hastverk! Men med gjennomsiktig pakke kan man fort oppdage om det er problemer.

                          Comment


                          • #14
                            Powercraft

                            Powercraft,nå detter jeg litt ut her.Du er helt uenig i måten vi gjør det på i dag,helt greit.Men den måten du har anbefalt tidligere med "lodde ører" har vi jo allerede forklart at det virker ikke ved store strømtrekk(har selv opplevd at en slik brennes rett av).
                            Så hva da ? Og dette med kopper i mellom og press fra en strømpe,mer info please.
                            Og en sånn bemerkning "bare man er førnøyd så er det jo bra" trigger vel ikke så mye.
                            Vil gjerne ha anbefalinger på å sette sammen pakker som en kan trekke store strømmengder ut av.Uten at vi koker cellene når vi lodder de.
                            Last edited by Roy Jimmy; 04-11-05, 23:08.
                            Vennlig hilsen
                            Roy.

                            2,Biler.
                            1,Leilighet.
                            masse øl i kjøleskapet.
                            + diverse innbo.

                            Comment


                            • #15
                              Ikke fortell denne mannen om "zapping"

                              Powercraft, du sier du ønsket diskusjon men du kom frem som veldig belærende, "dere tar feil, jeg forteller sannheten". Samtidig med at du fremstår med uten særlig RC-erfaring (mht elektro) så må du regne med litt motreaksjoner ja fordi praktisk bruk har vist at den slår teorien.

                              Du har sikkert masse kompetanse innenfor batteriteknologi, tror ingen diskrediterer deg det men som det er sagt så er kravene til industrielle applikasjoner totalt annerledes enn hva vi har får våre modeller. Å miste en multimillion ubåt pga defekt batteri (pga grove prod.metoder) ville være en katastrofe mens Ola RC pilot kan leve med det.

                              For et modellfly som blir drevet av elektro/batteri er ikke kapasitet ut fra pakken ett særlig tema, men effekt er. Og siden effekt er ett resultat av strøm og spenning så kan du se at jo høyere spenning vi klarer å oppnå jo mer effekt får vi. Og det er her ende-ende lodding kommer inn, det er denne måten som gir oss beste forbindelse (lavest motstand) mellom cellene. Lav motstand = høyere spenning = økt strømtrekk = mer effekt. Samtidig er det en lett (vekt) måte å gjøre det på.

                              Om vi på dette viset får ut f.eks 80% av nominell kapasitet så er de fleste av oss fornøyd, lander og lader på nytt. (hurtiglading på 2-5C) Om noen av cellene begynner å ta kvelden etter ~200 sykluser så tenker vi på tide å bytte...

                              Ang. strømtrekk så er 30-50A veldig vanlig i sportsmodeller. (.10-.40size) mens småmodeller ligger mellom 10-25A. Så har du F5x gutta som kan trekke opp til 200A...

                              Happy flying,
                              Haldor
                              www.halair.com
                              ----------------
                              Haldor
                              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                              Comment

                              Working...
                              X