Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanserings modul til LiPo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanserings modul til LiPo

    Hei. Jeg holder på å snekre sammen et lite depron fly. Har ikke tegning, så jeg tar det på sparket

    Har en hyperion titan 10A og Selv-sammensatt CD-rom motor på 15turn. 2s850mAh PolyQuest batteri.

    Har innsett at jeg bør over på 3s batteri og at 850mAh muligens blir litt tungt. Noen som kan anbefale bra batteri på 4-600mAh? Bør jo tåle 20c ihvertfall i korte perioder.

    Så til det egentlige spørsmålet. Er det en standard på balanserings pluggene? Hvis jeg kjøper en modul av f.eks. merke FlightPower, kan jeg bruke den på andre merker?
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Duralite Stay Balance Module fra FlightPower kan brukes på andre merker - du må kansje lage in liten overgang - FlightPower leverer en 'tail' (grisehale?) som kan brukes.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Thanks Ken. Good to know that.
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        Jeg håper (vet) det etter hvert blir publisert litt rundt balancing-temaet bare noen (jeg?) får prøvd diverse produkter mer i praksis over tid. Har noe i hus og har prøvd over tid, og står backorder på mer snacks.

        Som Ken underforstått sier så er en balancer en balancer, men likevel er det forskjellige parametre og bruksmåter på de forskjellige ute og går. Det vil i praksis si at man etter hvert må se hvilket fabrikat som gjør jobben på best mulig måte og se bort fra kontakt-typen. Det vi skal servere pluggen til balancer-modulen er uansett ikke noe mer enn hver S-del av batteriet.

        Mer kommer, så vi har mer å tweake på
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Interessant.

          Så på en modul på elefun. Den gjorde vel så enkelt at den ladet cellene hver for seg for å få lik spenning på dem.

          Hvis jeg forstår det rett så lader noen moduler ut cellene hver for seg til en gitt spenning før de lades som vanlig?
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            I nærmeste fremtid kommer et nytt produkt til Norge fra Astro...

            http://www.celtic-griffin.com/public_images/blinky.jpg

            Astro “Blinky” Lithium Battery Balancer...

            This battery balancer is specifically designed for lithium batteries.
            The balancer accepts one to six cell lithium battery packs.
            Now you can see if all cells are above 3.2 volts before charging.
            Now you can balance your pack while you are charging.
            Now you can balance your pack after you are finished charging.
            Now you can discharge individual cells that are overcharged.
            Now you will know that your batteries are balanced.

            Price? - about 3 half liters on Aker Brygge!!!
            Last edited by Celtic-Griffin; 04-11-05, 17:54.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Ting skjer...

              Vel MortenM; siden vi ikke er spesielt interesserte i å lade LiXX helt ut før ny lading vil balanseringsmodulen først av alt sjekke at ingen av S-delene (serie) har for lav spenning til at den kan lades. Så sjekker den at der ikke er for stor ubalanse mellom hver S-del. Er det mer enn "akseptabel" spenningsvariasjon gir modulen en alarm og vil blø ut ubalansen hvis mulig. På dette stadiet kan du ikke begynne å lade pakken! Når evt ubalanse er innenfor grensene for at man kan lade er det i tilfellet TP-205 sånn at man har en warning og kan lade med lavere ladestrøm enn max. Oppnåes balanse under ladeprosessen kan man velge å øke ladestrømmen til 1C. Balanseringsmodulen skal være tilkoblet fremdeles og gir alarm om det blir ubalanse og også signal når max-spenningen er oppnådd. Selv om max-spenning er oppnådd lar man laderen fortsette å lade til den stopper hvis man har god tid.

              Man kan gjerne lade gode pakker på stripa uten balanseringsmodul, og så gjør man dagens siste lading hjemme med balanseringsmodulen i bruk som en kontroll.

              Som Ken nevner kommer det stadig nye produkter på markedet
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X