Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Innkjøring" av LiPo celler.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Innkjøring" av LiPo celler.

    Jeg har kastet meg på LiPo bølgen jeg også, men stusser litt på noe.
    Er det slik at man må lage/utlade batteriene noen ganger før de oppnår full kapasitet når de er nye? Jeg har nemlig 2 stk 2 S 2200mAH som jeg skal bruke på RX i en jet. Og en 3 S 4500 mAH som skal på ECU.

    Fullt oppladet så er 2 S batteriet 7.7 volt. Ved utlanding ned til 6.4 volt så har jeg tappet ut 1100 mah, Altså halve av verdien.

    3 S batteriet er 11.6 V fulladet og ved tapping ned til 9.5 V så har jeg fått ut 2200 mAH. Også her halve av kapasiteten.

    Forstår jo at det er en del strøm å hente ved å tappe batteriet ENDA mere, men det kan vel ikke være SÅ mye å hente.

    Mistet nylig et turbin-fly pga batteritrøbbel, så denne gangen har jeg dobbel batteri med powerboks og voltmeter på hvert batteri. Til og med live overføring med batterispenning og strømforbruk til en "boks" montert på senderen.
    Er selvfølgelig infoen jeg får om hastighet og g-krefter som er mest interessant men...

    Anyway, noen som har noe formening om dette med kapasiteten på batteriene? Har ladet opp/ut noen ganger nå, og det ser ikke ut til å øke noe egentlig. Bruker Swallow advance lader.
    Båt:
    Hydro m/CMB 90
    Twister m/mathe35ccm
    Jet:
    Skymaster F-18
    Rookie II
    Fly:
    ZEN 120og50
    Radio:
    Futaba3PK
    GraupnerMX22

  • #2
    Your batteries don't seem to be fully charged - a fully charged 2S LiPoly should read somewhere between 8.2 and (max) 8.4 volt - the 3s, between 12.3 and (max) 12.6 volt.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Hvordan har du ladet de batteriene?
      Last edited by tahustvedt; 04-11-05, 17:02.

      Comment


      • #4
        Høres ut som de ikke var fulladet ja. Sikker på at du har ladet på Lipo program og ikke feks LiIon?

        Eventuellt kan det være at laderprodusenten eller batteriprodusenten hadde en blåmandag. For å utelukke dette låner du en lader og prøver. Det heller vel til lader eller brukerfeil siden du opplever det med to batterier.
        Den aktuelle laderen har jeg hatt to av (forrige generasjon og nåværende). Den er en av få små ladere som virkelig har imponert meg. Så valget på lader er det ikke noe i veien med.

        Når det gjelder innkjøring av Lipo batterier er det en liten innkjøringsperiode, men ikke i nærheten av det du opplever her. Etter 3 rolige oppladinger / rolig bruk skal de takle full pupp på både opplading og utlading.

        Lykke til
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Takk for svar.
          Tenkte nok at den peak`er ut for tidlig.
          Den står konfigurert som LiPo, ikke LiIo. Så det er riktig.
          På 2 S cellen så setter jeg laderen på 7.4V og på 3 S setter jeg den på 11.1V.
          Kan vel egentlig ikke være mulig å gjøre feil her...
          Får ikke endret kuttspenningen ved opp eller utladning manuellt så da er laderen tunet feil..
          Lader bare med 0.5 C og ladekabelen er kraftig.
          Den fungerer forøvrig utmerket med NiCd og NiMh.

          Jeg bruker en 13.8 V spenningsregulert strømforsyning, et beist på 12 A.

          Får bare prøve å lade de ut/opp et par ganger til, og så låne en lader for å sammenligne. Tviler på at alle de 3 nye batteriene er defekte..
          Attached Files
          Båt:
          Hydro m/CMB 90
          Twister m/mathe35ccm
          Jet:
          Skymaster F-18
          Rookie II
          Fly:
          ZEN 120og50
          Radio:
          Futaba3PK
          GraupnerMX22

          Comment


          • #6
            Kan virke som et dumt spørsmål men: er det LiPo og ikke LiIon du har? Kjøper du LiXX-oppsett for RX-bruk er det normalt LiIon som følger med...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              har selv kjøpt denne laderen nå nylig. og jeg opplevde at de første ladingene da man ikke skulle kjøre på så mye strøm (300-400ma på en 1350mah pakke) så kuttet laderen for tidlig. men når jeg hadde ladet opp og ut noen ganger slik at jeg kjørte på 1C så ladet den opp batteriet ordentlig. vet ikke om dette er vanlig eller helt tilfeldig. er ny på lipo selv.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by offpist
                Lader bare med 0.5 C og ladekabelen er kraftig.
                Med dette......mener du at du lader med 0,5c eller at laderen ikke vil lade med mer enn 0,5c?

                Hvis du skal lade med 0,5c med Swallow laderen, vil den stoppe å lade når batteriet ditt er ca. halv fullt..... (hvis batteriet et helt utladet før ladingen startes)
                Trykk start en gang til og du vil se at den fortsetter å lade.

                Det står noe om dette i manualen.......skal visst være en slags sikkerhet mot overlading.....

                Eks. hvis du lader med 0,6a vil den stoppe på 660 mah.

                Håper dette var forståelig forklart og at det vil gi deg litt mer "guffe" i batteriene dine

                Comment


                • #9
                  Enig med TeGe.

                  Mange ladere kutter ladingen for tidlig hvis du lader med 0,5 C for å forhindre overlading. Hvis du for eksempel lade et 1000 mAh batteri med 500 mA, så vil laderen stoppe en kort stund etter at du har passert 500 mAh i tilfelle noe er galt.

                  Min Hyperion lader har "batteriprogram" hvor man kan justere strømstyrken uansett kapasitet. Da kan man lade et 4000 mAh batteri med en lav rate, og likevel få 4000 mAh om så.

                  7,4 og 11,1 V er nominell spenning, og derfor det batteriet oppgis som, ikke maxspenning.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TeGe
                    Med dette......mener du at du lader med 0,5c eller at laderen ikke vil lade med mer enn 0,5c?

                    Hvis du skal lade med 0,5c med Swallow laderen, vil den stoppe å lade når batteriet ditt er ca. halv fullt..... (hvis batteriet et helt utladet før ladingen startes)
                    Trykk start en gang til og du vil se at den fortsetter å lade.

                    Det står noe om dette i manualen.......skal visst være en slags sikkerhet mot overlading.....

                    Eks. hvis du lader med 0,6a vil den stoppe på 660 mah.

                    Håper dette var forståelig forklart og at det vil gi deg litt mer "guffe" i batteriene dine
                    Derfor jeg opplevde at den stoppet for tidlig på de første ladingene også
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Swallow ,Multiplex LN-1514 m.fl har samme innmat og er 1C ladere pr. definisjon.

                      De antar at du angir kapasiteten på batteri og lader med 1C ladestrøm. For å unngå overlading kutter de ladingen når laderen har ladet 110% av kapasiteten. Hvis du lader med 0,5C, vil derfor laderen stoppe etter 1.1X0.5=0,55C.

                      Dette er særlig plagsomt når man skal cycle nye lipopakker med 0.25C. Dette krever at man starter ladingen 4 ganger.

                      Dette har lurt meg flere ganger

                      Geir

                      Comment


                      • #12
                        Dette syns jeg var merkelig... Så hvis jeg ladet et 2200 mAH batteri med en ladestrøm på 1.1A.. så vil den bare lade batteriet halvveis???

                        Altså... da MÅ jeg lade 2200 mAH batteriet med 2.2 A og 4500 mAH batteriet med 4.5A for at det skal bli "riktig"?

                        Den burde jo slutte å lade når batteriet er fullt, uavhengig av hvor høy eller lav ladestrømmen er...

                        Sprøtt.....


                        Hva om jeg setter i gang ladingen på et halvfullt batteri, vil den "dytte" på 4500 mAH uansett...?
                        Last edited by offpist; 04-11-05, 22:01.
                        Båt:
                        Hydro m/CMB 90
                        Twister m/mathe35ccm
                        Jet:
                        Skymaster F-18
                        Rookie II
                        Fly:
                        ZEN 120og50
                        Radio:
                        Futaba3PK
                        GraupnerMX22

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by offpist

                          Hva om jeg setter i gang ladingen på et halvfullt batteri, vil den "dytte" på 4500 mAH uansett...?
                          Akuratt dette lurte jeg på også. tør nesten ikke lade lipoene mine uten å kjøre dem helt ned, kan ikke noen av elektrospeialistene komme med svar her please, da jeg har planer om å fly masse elektro i morgen
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har ikke opplevd dette med mine Swallow ladere, men så lader jeg da også ALLTID med 1C eller tilnærmet det.

                            Nå snakker vi om at dette er en EKSTRA sikkerhetsannstaltning som også er å finne på Shulze sine ladere (at man kan stille maks antall mah innpå batteriet). Så slapp av gutter. Laderne deres VIL stoppe på fullladet batteri så lenge dere bruker rette programmet.

                            PS sjelden jeg kjører mine batterier helt ned så lenge jeg har flere fulladede liggende klar. Lipo liker å bli klattladet og det går ikke utover levetid.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Geir68
                              Swallow ,Multiplex LN-1514 m.fl har samme innmat og er 1C ladere pr. definisjon.

                              De antar at du angir kapasiteten på batteri og lader med 1C ladestrøm. For å unngå overlading kutter de ladingen når laderen har ladet 110% av kapasiteten. Hvis du lader med 0,5C, vil derfor laderen stoppe etter 1.1X0.5=0,55C.

                              Dette er særlig plagsomt når man skal cycle nye lipopakker med 0.25C. Dette krever at man starter ladingen 4 ganger.

                              Dette har lurt meg flere ganger

                              Geir
                              Jeg er nybegynner og sitter her med et par 1900mah 3s pakker som jeg vil lade for første gang, og har en multiplex LN-5014 lader.
                              For å kunne lade på 0.25C, vil det da si at jeg skal stille laderen på "battery capacity=450mah"? iogmed at den lader på 1C? elelr tenker jeg helt galt nå?
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment

                              Working...
                              X