Announcement

Collapse
No announcement yet.

cdrom motor, magnet plasering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cdrom motor, magnet plasering

    heisann, fikk nettopp montert cdrom motoren min, men den funka ikke , det jeg mistenker , og det jeg tror, er at magnetene ikke står overfor en anen,
    dvs, skal dei stå 100% rett over for hverandre? hvor meg så er + og - med rette avstander, men dei treffer ikke N og N på tverrs av "kanna"
    og er det noe måte jeg kan feil søke motoren på? takk for hjelpa!

  • #2
    Hmm.. Virker ikke? Hva er symptomene? Er den helt død elller Vibrerer den litt før den stopper? Hvilken regulator? Har nettopp bygd en Cd-rom motor som funker bra. Magnetene (12stk) Monteres N,S,N,S osv. Da vil du ha N overfor N og S overfor S helt rundt.
    Det kan også være kortslutning eller brudd i viklingene. Har du koblet stjerne eller delta?
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

    Comment


    • #3
      jeg har løst problemet! jeg hadde tatt feil av den ene ledningen. har kobla stjerne! eneste problemet no er at statoren tar ani huset , så no må jeg bestille ny motor, fy faen! har bare hatt uflax!først så ødlagte jeg et stator hus pga en magnet som ikke ville være der den fikk beskjed om, så fikk jeg tak i ny, bestillte større og kraftigere magneter,.
      Liminga gikk grett (trodde jeg), når jeg skulle lodde litt lengre ledninger på statoren, så knakk!!!!!! kobbertråden, demontere en 600børste motor, vikla på nytt, fikk feil ledninger på feil plass, fikk den til å funke, men stopper etter 1/6 turn pga statoren tar ani huset. BAD! men jeg gir meg ikke

      Comment


      • #4
        Klokka (eller hva det nå heter på norsk) på CD-ROM motorer blir lett skjev hvis man holder i den eller belaster den på noen som helst måte. Den beste måten å tre akslingen gjennom klokka er å lage en jig eller bruke en søyleboremaskin. Da går akslingen helt rett. Vanligvis så trer jeg akslingen gjennom på søyleboremaskinen min og lodder en messing hjulstopper på klokkene. Det gir veldig god støtte og jeg har enda tilgode å oppleve at en blir skjev. I tillegg fungerer hjulstopperen som en "prop-saver" da jeg borrer et 2 mm hull tvers gjennom og limer fast to karbonpinner.

        Selv om klokka er bøyd så den tar borti statoren så er det fortsatt mulig å rette den ut igjen. Jeg har gjort det flere ganger. Man må klemme sammen det hullet der akslingen går gjennom en smule, og passe på at man trer akslingen gjennom helt rett igjen.

        Jeg anbefaler at du kjøper litt lakkisolert koppertråd fra for eksempel ELFA. Det er mye bedre å jobbe med enn en brukt tråd, og man løper mindre risiko for at lakken sprekker. ShieldSquare Captcha

        Til små motorer bruker jeg vanligvis 0,4 eller 0,5 mm. Doble og større motorer krever tykkere tråd da de ikke trenger så mange "turns".


        Bildene viser en motor som jeg hadde i en Hydrofoam. Den er laget av Gobrushless 22,7 mm stator or klokke. Den har en messingstopper loddet fast i fronten og to karbonpinner som funker som hjulstopper. Den er viklet 19 turn Y med 0,5 mm tråd. Veldig trangt viklet og det er nummeret før tråden tar borti innsiden av klokka. Statoren er limt fast på et 8x6 mm karbonrør. Magnetene er N45 5x5x1 magneter. Den ser fryktelig støvete ut i blitzen. Den er lakkert svart med Quick-lakl.
        Attached Files
        Last edited by tahustvedt; 04-11-05, 19:41.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tahustvedt
          Bildene viser en motor som jeg hadde i en Hydrofoam. Den er laget av Gobrushless 22,7 mm stator or klokke. Den har en messingstopper loddet fast i fronten og to karbonpinner som funker som hjulstopper. Den er viklet 19 turn Y med 0,5 mm tråd. Veldig trangt viklet og det er nummeret før tråden tar borti innsiden av klokka. Statoren er limt fast på et 8x6 mm karbonrør. Magnetene er N45 5x5x1 magneter. Den ser fryktelig støvete ut i blitzen. Den er lakkert svart med Quick-lakl.
          Som jeg skrev tidligere har jeg bygget min første CD-rom motor og så fort forbedringsmuligheter. Karbonrøret har jeg tenkt på. Gikk det greit å lime kulelagrene inni det?
          Den messingstopperen var fiks, tror jeg skal prøve å kopiere den. Lurer på om det går å erstatte motorakslingen med 3mm karbonstang?
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Det går fint å bruke karbonfiberaksling på vanlige enkle CD-ROM motorer, men på doble eller større blir akslingen da for fleksibel, og magnetene vil ta borti statoren fordi den bøyes. Alle 3 mm karbonfiberstenger som jeg har hatt har vært en del tynnere enn 3 mm, noe som gjør at det blir mye slakk i lagrene og dårlig feste til klokka. Løsningen min er å helle noen dråper tynn CA over stanga og pusse den til den passer fint. Jeg har gjort det flere ganger og man sparer noen gram.

            Jeg limer vanligvis ikke kulelagrene i røret. I stedet kaper jeg et stykke 6x4 mm karbonfiberrør som jeg bruker som avstandsstykke mellom kulelagrene og som limes i det andre røret. Kulelagrene har presspasning i 8x6 røret og det er vanligvis ikke nødvendig å lime de fast. De gangene jeg har limt fast lager har jeg brukt et stykke tvinnet koppertråd med en liten dråpe CA for å påføre limet rundt lageret.

            Comment


            • #7
              Spennende. Tror jeg må skaffe meg en ny motor eller to. De er jo billig å kjøpe, og moro å sette sammen selv. Har plukket fra hverandre noen cd-rom'er, men de var alle av litt ukurante dimensjoner.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                tor:
                Kan du tegne en enkel tegning åp det? blei usikker på hele greia no
                og hvordan er det å bestille fra utlandet? er skeptisk til det jeg
                Last edited by kapia; 05-11-05, 13:20.

                Comment

                Working...
                X