Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokia batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nokia batteri

    Noen som har gode råd her eller kan snakke meg fra å eksperimentere for mye

    Har pellet ut et lipo batteri fra Nokia 6310. Tenkte å lime en temp føler på og belaste det med høyere og høyere ampere trekk for å finne ut hvor mange C det tåler før det blir varmt. Tenkte også å seriekoble to eller tre for å se om de vil holde balanse eller frike helt ut ved lading og belastning. Har ikke peiling på hvilke som har flest sykluser på seg.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Tror det har vært mørkt for lenge der du bor, det der er en litt skummel måte å lage lys på

    Gjør det i det minste utendørs..

    Comment


    • #3
      Mørkt og mye vannrett regn ja! Og nå fremover blir det i beste fall litt grålyst

      Ja for all del: Hvis man gjør noe som helst annet enn å lade batteriene pent og forsiktig, så GÅ UT OG GJØR DET!

      LiPo er snille, men kan fort bli lumske hvis de blir terget for mye!
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        Forget it!!!
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #5
          Ah, svarene du får gjør godt for hjertet mitt. Betyr at folket skjønner farene.

          Husk at LiPo som brenner IKKE lar seg slukke... brannslokker brukes for å begrense brannen i omgivelsene... Ullteppe kan brukes for å pakke rundt sakene for å begrense brannskadene på seg selv mens man prøver å lempe sakene ut nærmeste vindu... Sand demper flammespruten...

          Kostnad for et nytt 3S LiPo: under 400.-
          Kostnad for nytt hobbyrom med 40 modeller, hvis huset fremdeles står, inkludert sotvask av hus, ikke inkludert merutgifter med å bygge 40 nye modeller: ca: 600.000.- I tillegg kommer: sur kjerring, mindre aksept for å dra på stripa neste helg og mange helger etter det. Kanskje angst og depresjoner...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Det vik ikke forsikringen din dekke hvis brannetterforskere finne ut at du hadde eksperimentert med Nokia batterier..

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Kjør i vei!

              Nå er det vel mange som skriker NEI!

              Jeg har nå flydd på Siemens li-ion mobiltelefon batterier i snart et å. Og De har jeg presset hart og lenge.

              Ja de blir varme og ja de slites raskere.

              Men hva så? Jeg fikk 150 celler å leke med gratis! De jeg bruker er på 620mAh og kan på papiret levere 2,5A eller cirka 4C. Jeg har ofte presset dem opp i det dobbelte. Går bra så lenge de får lov å bli piss lunka først, så levere de til de er tomme!

              La nå gutte leke med ilden....

              Han er jo smertelig klar over faren. Og tar helt sikkert også sine forholds regler.

              Mvh
              Simon B. Nielsen
              Damn these things are hard to fly!

              Comment


              • #8
                Yes, and if something goes wrong it is the whole hobby and our 'experimental' use of LiPoly technology that will be slaughtered in the press - it only takes one or two irresponsible acts to spoil for everyone else....don't shit in your own nest as the saying goes.....

                Quote:
                "Ja de blir varme og ja de slites raskere.

                Men hva så? Jeg fikk 150 celler å leke med gratis! De jeg bruker er på 620mAh og kan på papiret levere 2,5A eller cirka 4C. Jeg har ofte presset dem opp i det dobbelte. Går bra så lenge de får lov å bli piss lunka først, så levere de til de er tomme!"
                :Un-quote...

                ...og ja, de kan brenne...og ja, de kan brenne i lufta...og ja, brennende modeller som faller ned kan skaffe en del kaos på bakken...oh! ja...
                Last edited by Celtic-Griffin; 04-11-05, 20:48.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Vet ikke helt hvor mye vits det er med disse batteriene, hele pointet med lipo er jo at de veier lite, det gjør ikke mobilbatterier, dessuten: når du trekker mer en noen få C synker kapasiteten kraftig.
                  Mobiltelefonbatteriene er laget for å levere små strømmer over lengre tid, dette er ikke ideelt for RC
                  Synes egentlig ikke det er verdt risken når et nytt lipo som gir dobbelt så mye effekt til halve vekten ikke koster mer enn 300 spenn.

                  Men for all del bare prøv, men vær forsiktig....lion med metalkappe eksploderer noe helt sykt kraftig....for å si det kort så kom metallhylsen ned 10 sek etter eksplosjonen på bakken.
                  Sigve Haugsnes

                  Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                  sigve.haugsnes.net
                  www.youtube.com/bergenflyer

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Celtic-Griffin
                    Yes, and if something goes wrong it is the whole hobby and our 'experimental' use of LiPoly technology that will be slaughtered in the press - it only takes one or two irresponsible acts to spoil for everyone else....don't shit in your own nest as the saying goes.....

                    Quote:
                    "Ja de blir varme og ja de slites raskere.

                    Men hva så? Jeg fikk 150 celler å leke med gratis! De jeg bruker er på 620mAh og kan på papiret levere 2,5A eller cirka 4C. Jeg har ofte presset dem opp i det dobbelte. Går bra så lenge de får lov å bli piss lunka først, så levere de til de er tomme!"
                    :Un-quote...

                    ...og ja, de kan brenne...og ja, de kan brenne i lufta...og ja, brennende modeller som faller ned kan skaffe en del kaos på bakken...oh! ja...
                    Som jeg tenkte, så var det noe som bare måtte komme med en kommentar eller fire om at det er bare det ene uhellet som trengs osv....

                    Ja, jeg er klar over det.

                    Men hvis dere løfter øyelåkket litt og ser på bla Hosted by one.com på forumet der. Søk litt der etter "aviator" celler. Så vil dere finne ut at det er mange som gjør akkurat som meg. Når cellene i tillegg kun kostet 10-20 per kilo (1 kilo = 60celler). Så er viljen til å eksperimenter tilstede kan jeg hilse å si! Det har vert flere (les MANGE) uhell med kjente lipo celler, dvs kokam, FP, PQ osv.... Så dette med at uhell skjer osv.. det er sandt, men jeg vil nå si at det ikke er noen større sjanse for uhell med "mobil telefon" batterier en det er med Kokam osv...

                    Jeg kjenner kun til et uhell med disse "aviator" cellene og det var en kamerat i danmark som parkerte en vinge på høykant, med det resultatet at batteri pakka begynt å røyke. Ikke flammer osv... video av hendelsen kan ses her http://www.hj-modelflyverklub.dk/videoklip/lipo.wmv

                    Selv har jeg gått ned med denne type batterier og set dem fly gjennom luften for å treffe bakken med rimelig bra fart uten at de ble skadet.

                    Jeg er etter hvert blitt litt lei av denne til tider hysteriske holdningen til disse lipo og li-ion cellene. Ikke rart folk er redde for de, sånn som enkelt hendelser blir blåst opp og malt fanden på veggen!

                    Jeg kan kanskje virker litt negativ eller noe sånt nå, men jeg skjønner bare ikke hvorfor alle må male fanden på veggen hver gang det er snakk om lipo?

                    Det er ikke farligere en alt annet vi gjør i hverdagen. De fleste av oss går rundt med en såkalt tikkende bombe i lommen hverdag. Dvs en mobil telefon, fordi også her har det vert tilfelde hvor batteriet er eksplodert. Men ingen er redde for de av den grunn. Det er kun enkelte i modell fly miljøet som er redde for lipo. Og de få som er det, er flink til å skremme andre!

                    Mvh
                    En letter oppgitt modell flyger!
                    Damn these things are hard to fly!

                    Comment


                    • #11
                      Takker for gode svar!

                      Jeg er klar over farene, jeg er ganske erfaren med elektrisitet i sine mange former

                      Et LiPo fra en butikk vet jeg jo virker. Det står jo på mye data der. Faren for at målingene mine stemmer med fabrikken er jo ganske stor. Case solved!
                      Men med et ukjent batteri derimot er det mye spennende som kan/må sjekkes ut.

                      Jeg bare er sånn. Ting må prøves ut.
                      For all del, jeg setter meg ikke i stua å kortslutter et LiPo for å se om det skjer noe spennende!

                      Mange bra tilbakemeldinger. Er enig at det virker ganske tungt i forhold til flybatterier.
                      Fikk meg en idé om å bruke batteriet som drivbatteri til 2 stk. 1W lysdioder som landingslys på fly. Det burde funke fint. Diodene vil stortsett slutte å trekke strøm når spenningen synker ned mot 3V.
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.


                      Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.
                      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bonito
                        Som jeg tenkte, så var det noe som bare måtte komme med en kommentar eller fire om at det er bare det ene uhellet som trengs osv....

                        Ja, jeg er klar over det.

                        Men hvis dere løfter øyelåkket litt og ser på bla Hosted by one.com på forumet der. Søk litt der etter "aviator" celler. Så vil dere finne ut at det er mange som gjør akkurat som meg. Når cellene i tillegg kun kostet 10-20 per kilo (1 kilo = 60celler). Så er viljen til å eksperimenter tilstede kan jeg hilse å si! Det har vert flere (les MANGE) uhell med kjente lipo celler, dvs kokam, FP, PQ osv.... Så dette med at uhell skjer osv.. det er sandt, men jeg vil nå si at det ikke er noen større sjanse for uhell med "mobil telefon" batterier en det er med Kokam osv...

                        Jeg kjenner kun til et uhell med disse "aviator" cellene og det var en kamerat i danmark som parkerte en vinge på høykant, med det resultatet at batteri pakka begynt å røyke. Ikke flammer osv... video av hendelsen kan ses her http://www.hj-modelflyverklub.dk/videoklip/lipo.wmv

                        Selv har jeg gått ned med denne type batterier og set dem fly gjennom luften for å treffe bakken med rimelig bra fart uten at de ble skadet.

                        Jeg er etter hvert blitt litt lei av denne til tider hysteriske holdningen til disse lipo og li-ion cellene. Ikke rart folk er redde for de, sånn som enkelt hendelser blir blåst opp og malt fanden på veggen!

                        Jeg kan kanskje virker litt negativ eller noe sånt nå, men jeg skjønner bare ikke hvorfor alle må male fanden på veggen hver gang det er snakk om lipo?

                        Det er ikke farligere en alt annet vi gjør i hverdagen. De fleste av oss går rundt med en såkalt tikkende bombe i lommen hverdag. Dvs en mobil telefon, fordi også her har det vert tilfelde hvor batteriet er eksplodert. Men ingen er redde for de av den grunn. Det er kun enkelte i modell fly miljøet som er redde for lipo. Og de få som er det, er flink til å skremme andre!

                        Mvh
                        En letter oppgitt modell flyger!
                        Er tildels enig med deg der. hvis de batteriene er så farlige som mange skal ha det til så burde det i det minste vært 18års grense på de, eller kanskje man skulle hatt kursbevis eller fagbrev for å få kjøpt de. Er jo ikke noe problem å få ett nimh batteri til å smelt og brenne heller har gjordt det selv. men man må jo selvfølgelig skjønne hva man holder på med og tenke seg om før man gjør sånne ting som i det som trådstarter her hadde tenkt å prøve. og ta visse forhåndsregler.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Nei, sett i gang å lodde sammen low-C celler og belast dem med masse strøm. Selvsagt er det helt ufarlig å leke med LiPo, kjøre dem varme osv. Alle instruksjoner fra produsentene er bare noe reinhekla tull. Bonito vet bedre enn leverandørene.

                          Lykke til.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Alle instruksjoner fra produsentene er bare noe reinhekla tull.
                            Lykke til.
                            hehe. Nå må du huske at batteriene vi bruker også er beregnet på det amerikanske markedet. og da må jo spesifikasjonene være helt idotsikre slik at produsenten ikke blir saksøkt hvis noen brenner ned husetet sitt.

                            Er det foreksempel noen andre en amerikanske biler som har så svakt lys i dashbordet at du nesten ikke ser speedometeret fordi at sjåføren ikke skal kunne klage på at han ble blendet hvis han kjører av veien
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by joo
                              Nei, sett i gang å lodde sammen low-C celler og belast dem med masse strøm. Selvsagt er det helt ufarlig å leke med LiPo, kjøre dem varme osv. Alle instruksjoner fra produsentene er bare noe reinhekla tull. Bonito vet bedre enn leverandørene.

                              Lykke til.
                              Takker for den Joo!

                              Hvis du hadde tatt deg bryet må å læse det første innlegget mitt, så skrev jeg følgende

                              "Han er jo smertelig klar over faren. Og tar helt sikkert også sine forholds regler."

                              Nå er det du som er useriøs Joo.....

                              PS min erfaring med disse "low-c" cellene er at de faktisk selv stenger/skrur igjen krana hvis de blir belastet for hardt! Har aldrig klart å få de varmere en 30-40 grader uansett hvor hardt jeg har kjørt dem.

                              Trodde også at meningen med forumet var/er at vi skal dele praktisk erfaringer med hver andre. For som det flere ganger er nevnt her på forumet den senere tid, teori og praksis stemmer ikke altid i vår "lille" modellfly verden!

                              Må også si meg enig med Tyor i følgende:
                              "Nå må du huske at batteriene vi bruker også er beregnet på det amerikanske markedet. og da må jo spesifikasjonene være helt idotsikre slik at produsenten ikke blir saksøkt hvis noen brenner ned husetet sitt."

                              Mvh
                              Simon B. Nielsen
                              Damn these things are hard to fly!

                              Comment

                              Working...
                              X