Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ubalansert e-starter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ubalansert e-starter?

    Heisann!

    Har hatt modellflydilla i nærmere 10 år nå, og realiserte endelig drømmen da jeg for en tid tilbake kjøpte en e-starter. Fikk en kamerat til å justere inn flyet første turen, og har nå flydd flyet fire turer, alle uten andre uhell enn noen litt harde landinger. Dette blir man hekta av!

    Men da jeg i dag skulle ta den femte turen, gikk det nesten galt. Jeg sjekket som vanlig tyngdepunktet og radiokontakt før take-off, og satte alle kluter til. Men det var bare så vidt flyet klarte å lette fra bakken, og oppe i lufta(kom ikke høyere enn ca 2m) måtte jeg ha nesten fullt utslag for og holde det i lufta. Det slet generelt veldig med å klare å fly. Turen endte med en relativt hard og noe ukontrollert landing på gjørmete underlag.

    Kan problemet være tyngdepunktet? Når jeg holder flyet på de angitte "center og gravity" punktene vipper flyet ca 35-40 grader fremover(øyemål). Innbiler meg at dette er ganske bra, eller..?

    Flyet fløy forøvig meget bra før, og det er ikke gjort noen betydelige endringer siden da.

    Håper noen har noen tips som kan hjelpe meg, da det er hardt og ikke kunne fly igjen!

    Hilsen
    Jon Dæhlen
    Ivrig nybegynner.
    Jon D.

  • #2
    høres litt rart ut. sikker på at du hadde fått ladet batteriet ordentlig slik ay du hadde ordentlig kraft i motoren?, du har ikke snudd propellen feil vei?, for da får du vel bare 70% effekt eller noe sånt.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Kanskje børstene i motoren har begynt å bli slitt (om det er børstemotor du har da).

      Arnfin
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

      mail: arntum@broadpark.no

      Comment


      • #4
        Sjekket propellen, og denne satt rett vei. Batteri og motor er nesten nye, flydd kun de fire(og en halv) turene jeg har hatt. Regner med at det holder lenger enn dette At jeg får full gass på motoren er jeg sikker på, da regulatoren lysdiode indikerer dette.
        Har egentlig ikke noe tro på at problemet er lte motorkraft, da jeg tok av fra bakken på grusbane, og det fikk raskt bra fart. Var bare at det var tungt å lette, og nesten ikke fløy. Virket nesten tungt..men det veier bare i underkant av 500g.. Skal også sies at jeg tidligere har kastet flyet, aldri tatt av fra bakken før..

        Har prøvd å tatt av noe motvekt bak nå, får se hvordan det blir å fly nå..

        Hvordan er det hvis flyet balanserer helt flatt på tyngdepunktet, altså at det ligger helt horisontalt? Blir det da vanskelig og fly?

        Fingrene krysses!
        Jon D.

        Comment


        • #5
          så lenge flyet ikke er baktungt så burde det være greit å fly. Sjekk utslag og linker til høyderoret at de fungerer som de skal.

          Lykke til
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Balanser flyet omtrent 0.5-1 cm bak forsterkningen i vingen. Hvis det havner for langt foran vil du ikke ha nok motor til å få nesen opp, så det er ikke helt bra det heller. Optimalt balansepunkt skal være merket med noen runde merker under vingen, men dette blir fort for langt bak hvis du slurver litt.

            Comment


            • #7
              Originally posted by jondaeh
              Heisann!
              Kan problemet være tyngdepunktet? Når jeg holder flyet på de angitte "center og gravity" punktene vipper flyet ca 35-40 grader fremover(øyemål). Innbiler meg at dette er ganske bra, eller..?
              Hvis det henger med nesa 35-40° nedover er det alt for nesetungt.

              Comment

              Working...
              X