Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo og lagring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo og lagring

    Hva er det som er den generelle regelen når det gjelder lipo og lagring? Bør disse i likhet med Nimh/Nicad lades ut og lagres svalt?

  • #2
    Lagres kjølig og brannsikkert. Delvis/helt oppladet.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Kanskje du skal lese dette:

      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

      Comment


      • #4
        Vil det si at et Li-Po batteri plutselig kan selvantenne dersom det bare ligger i ro.

        Reiste utenlands en uke og på stuebordet hjemme ligger et delvis oppladet LI-PO batteri og venter?

        Kanskje det var en dum idè

        Gjermund

        Comment


        • #5
          Originally posted by gjeron
          Vil det si at et Li-Po batteri plutselig kan selvantenne dersom det bare ligger i ro.

          Reiste utenlands en uke og på stuebordet hjemme ligger et delvis oppladet LI-PO batteri og venter?

          Kanskje det var en dum idè

          Gjermund
          Jepp. Men samtidig kan jo kjøleskapet ta fyr, eller en meteor kan treffe huset.

          Et Lipo batteri er ikke farlig hvis det blir behandlet rett. Du har jo tross alt LiPo i lommen ofte (mobiltelefon). Så risikoen er uhyre liten. MEN hvis du har mishandlet det på noen måte ( krasjet, overladet, kortsluttet eller kjørt det uhyre varmt) ja da ville jeg hatt det ute eller i en brannsikker beholder.
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Originally posted by gjeron
            Vil det si at et Li-Po batteri plutselig kan selvantenne dersom det bare ligger i ro.

            Reiste utenlands en uke og på stuebordet hjemme ligger et delvis oppladet LI-PO batteri og venter?

            Kanskje det var en dum idè

            Gjermund
            Nei, slapp av.
            Hadde det vært så ille hadde de neppe vært tillatt å selge, eller for den saks skyld bruke (i bl.a. mobiltelefoner).
            Det er bare ved feil bruk (overladning/overbelastning/kortslutning/fysisk skade) at de viser slike stygge tendenser.
            Men det sagt, så ville jeg ikke ha slengt de i fieldkassa sammen med skrutrekkere, tenger og andre ting av metall.
            Noen forhandlere selger i dag sikkerhetskofferter av metall (aluminimum?) beregnet på oppbevaring og frakt av LiPo.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #7
              Godt å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg.

              Det er tilnærmet nytt og ikke verken crasjet, kortsluttet eller overladet

              Comment

              Working...
              X