Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det "styr unna " frekvenser?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det "styr unna " frekvenser?

    Jeg har nå 35.150 mhz frekvens på utstyret mitt. Er dette en velbrukt frekvens, eller lite brukt?

    Er det lurt å ha komplett sett til i lomma av krystaller?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Hei, det i utgangspunktet ingen "styr unna" frekvenser. Men dersom dersom du skal fly i en klubb, kan det være lurt å kontakte klubben for å få en frekvensoversikt. Du kan da styre unna de mest brukte frekvensene i klubben.
    Så vidt jeg vet har de fleste klubbene en slik oversikt.

    Comment


    • #3
      Tror ikke det er noen "styr-unna" frekvenser jeg heller, men jeg ville hørt med de som flyr på stripa! Noen ganger er det enkelte frekvenser som kan ha litt mer "glitch" enn andre!
      Jeg flyr selv på 35.150 (75), og det har da fungert aldeles utmerket i alle år! Et lite tips er å se etter frekvensene over kanal 80 (35.200). Disse frekvensene har jeg et intrykk av at det er få som har, og da vil du få mindre problem med optatt frekvens!
      Det er aldri dumt å ha et ekstra sett med krystaller, MEN.... Hold da tunga rett i munnen FØR du skrur på og TROR du husker hvilke frekvens du flyr på!!!!! Det er alltid bedre å dobbeltsjekke frekvensen enn å skru på for å se om det er noen fly som detter ned!
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Hva med en liten poll for å finne de mest brukte blant forumets medlemmer?

        (Flyr selv på 75...)

        Comment


        • #5
          fløy innendørs i går og der var vi 5 stk av ca 15 som hadde 78!

          Comment


          • #6
            jeg flyr på 72. for det er det ingen andre i klubben som har. har intrykk av at 66,67 og77 er mye brukte frekvenser. Noen fortalte meg en gang at man ikke burde velge se helt øverste eller nederste kanalene for man da kom helt i enden av frakvens området til utstyrert og at det da kanskje lettere kunne opstå forstyrrelser. dette er da bare noe jeg har hørt og har ikke peiling om det er noe i det. Hvis man får en liste fra klubben så hvis man har mulighet så bør man velge slik at man ikke har noen på nabokanal heller da jeg flere ganger har sett forstyrrelser og nesten krasj fordi to på nabokanal har flydd samtidig,
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Det å ha minst én "reservefrekvens" er stort sett alltid en god idé. Ellers er 900 spenn for en frekvensscanner heller ikke en veldig dårlig investering. Har selv en IDP-scanner, og er rimelig fornøyd. Såpass fornøyd at jeg vurderer å spandere en slik en på klubben jeg er med i.

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Hva med en liten poll for å finne de mest brukte blant forumets medlemmer?

                (Flyr selv på 75...)
                Glimmerende idé!!

                Poll er satt opp på ''Fly Generell Diskusjon'' her: Fly Generell Diskusjon - (MFN) ModellflyNytt.no
                Mvh. Ståle
                http://www.jetsofnorway.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor
                  jeg flyr på 72. for det er det ingen andre i klubben som har. har intrykk av at 66,67 og77 er mye brukte frekvenser. Noen fortalte meg en gang at man ikke burde velge se helt øverste eller nederste kanalene for man da kom helt i enden av frakvens området til utstyrert og at det da kanskje lettere kunne opstå forstyrrelser. dette er da bare noe jeg har hørt og har ikke peiling om det er noe i det. Hvis man får en liste fra klubben så hvis man har mulighet så bør man velge slik at man ikke har noen på nabokanal heller da jeg flere ganger har sett forstyrrelser og nesten krasj fordi to på nabokanal har flydd samtidig,
                  De som får forstyrrelser fra nabokanal må bytte radio, da er den ødelagt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by pepsimannen
                    De som får forstyrrelser fra nabokanal må bytte radio, da er den ødelagt.
                    Da har jeg i så fall kjøpt to ødlagte radioer helt nye
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor
                      Da har jeg i så fall kjøpt to ødlagte radioer helt nye
                      Ja det har du da, du får evnt. ta med deg den du mener forstyrrer din radio og scanne den. Hvis den holder seg innenfor sin frekvens så er din radio ødelagt. Har flydd i 25 år og har aldri opplevd at nabokanal forstyrrer. Nabokanaler er langt nok unna hverandre til ikke å forstyrre andre kanaler

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor
                        jeg flyr på 72. for det er det ingen andre i klubben som har. har intrykk av at 66,67 og77 er mye brukte frekvenser. Noen fortalte meg en gang at man ikke burde velge se helt øverste eller nederste kanalene for man da kom helt i enden av frakvens området til utstyrert og at det da kanskje lettere kunne opstå forstyrrelser. dette er da bare noe jeg har hørt og har ikke peiling om det er noe i det. Hvis man får en liste fra klubben så hvis man har mulighet så bør man velge slik at man ikke har noen på nabokanal heller da jeg flere ganger har sett forstyrrelser og nesten krasj fordi to på nabokanal har flydd samtidig,
                        Synes ikke du det er påfallende at alle dine problemer skyldes utstyrsfeil og ikke noe annet?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pepsimannen
                          Synes ikke du det er påfallende at alle dine problemer skyldes utstyrsfeil og ikke noe annet?
                          Skjønner ikke helt hva du mener. kan ikke huske at jeg har lagt ut at jeg har hatt så mye utstyrs feil. men da jeg står på stripa klar til å takse ut og han som atår ved siden av meg som flyr på nabokanalen gir gass og flyet mitt drar avgårde så vil jeg faktisk skylle på utstyret.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            Skjønner ikke helt hva du mener. kan ikke huske at jeg har lagt ut at jeg har hatt så mye utstyrs feil. men da jeg står på stripa klar til å takse ut og han som atår ved siden av meg som flyr på nabokanalen gir gass og flyet mitt drar avgårde så vil jeg faktisk skylle på utstyret.
                            Det virker for meg ganske usansynelig att du har fått kjøpt to nye radioer som er defekte.
                            Jeg tror heller att senderen som ble brukt på nabokanalen er feiltunet.
                            Har opplevd en sender på 27Mhz båndet som forstyrret tre forskjellige kanaler samtidig.

                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

                            Dæ går litt mindre lim nå.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Cessnaknuseren
                              Det virker for meg ganske usansynelig att du har fått kjøpt to nye radioer som er defekte.
                              Jeg tror heller att senderen som ble brukt på nabokanalen er feiltunet.
                              Har opplevd en sender på 27Mhz båndet som forstyrret tre forskjellige kanaler samtidig.

                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk
                              Ja og det er snakk om at det var to forskjellige som forstyrret. begge de andre har futaba. og de jeg hadde forstyrrelser på var hitec og graupner. Etter at jeg kjøpte sanwa så har alt fngert fint når jeg kjøpte ny radio sist så valgte jeg en kanal lengst mulig unna de andre i klubbenså jeg kan ikke si noe mere om det.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X