Announcement

Collapse
No announcement yet.

HOWTO: ladning av li-ion/poly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HOWTO: ladning av li-ion/poly

    Hei, jeg sitter no med 5 kliss nye wanam batteri, både 2 og 3s
    Jeg har lest litt rundt på forumet men kildene virker heller tvilsome, noen som kan komme med en adresse der skikkelig ladning går for seg, har ødelagt utallige pakker på feil ladning og tømming, no har jeg kjøpt meg nytt multimeter til å måle med. eneste jeg mangler er skikkelig veiledning, kansje slenge denne tråde som klister? og hjelpe andre med samme problemet.

    /Kapia

  • #2
    Originally posted by kapia
    Hei, jeg sitter no med 5 kliss nye wanam batteri, både 2 og 3s
    Jeg har lest litt rundt på forumet men kildene virker heller tvilsome, noen som kan komme med en adresse der skikkelig ladning går for seg, har ødelagt utallige pakker på feil ladning og tømming, no har jeg kjøpt meg nytt multimeter til å måle med. eneste jeg mangler er skikkelig veiledning, kansje slenge denne tråde som klister? og hjelpe andre med samme problemet.

    /Kapia
    HVA lurer du egentlig på ?
    Jeg regner med at du har investert i en brukbar lipo lader.
    Hva kan ha gått galt?
    Det er mye bra informasjon på forumet om lipo og lading.

    Comment


    • #3
      først har du en ordentlig lader (mener ikke en til flere tusen, men en som fungerer ok på lipo) hvis du ser på den tråden her Skulle bare ha en kanne fuel - (MFN) ModellflyNytt.no og følger det som vingemutteren skrev her til meg så er du sikker i hvertfall.

      Har brukt det på mitt siste lipo og det blir ikke lunkent en gang under lading
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        jeg søker etter en skikkelig veileding til å ladde disse batteriene med, det jeg har ødelagt dei på før er at jeg har lada, også tutt og kjør til cutoff, etter hvert nekta dei å ladas og å brukest.....
        jeg finner ikke skikkelig info, trinn for trinn. hvordan lade disse batteriene. med denne tråden som klister så kan andre også få hjelp uten å lage et nytt emne slik jeg har gjort selv.

        Comment


        • #5
          Les grundig gjennom denne så burde du ikke ha noen problemer (MFN) ModellflyNytt.no


          Og for å lade ut under inkjøring kan du første gangen bruke laderens utladingsfunksjon hvis den har det. eller det jeg gjorde var å kjøre motoren uten propell for da trekker den nesten ikke strøm. også fly pent de første gangene og ta pauser hvert 3-5minutt slik at batteriet ikke blir for varmt de første turene. og pass på at du ikke trekker for mye strøm fra batteriene. wanma er oppgitt til maks 10c men trives best med 5c-8c. og IKKE lad det med over 1C.
          Last edited by tyor; 07-11-05, 19:55.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by kapia
            jeg søker etter en skikkelig veileding til å ladde disse batteriene med, det jeg har ødelagt dei på før er at jeg har lada, også tutt og kjør til cutoff, etter hvert nekta dei å ladas og å brukest.....
            jeg finner ikke skikkelig info, trinn for trinn. hvordan lade disse batteriene. med denne tråden som klister så kan andre også få hjelp uten å lage et nytt emne slik jeg har gjort selv.
            OK.
            Hvilken lader har du?

            De fleste ladere har noen innstillinger som må settes.
            Kanskje disse generelle innstillingene også gjelder laderen din:

            1. Velg kapasitet for batteriet du skal lade. Oppgitt i maH. Hvis du ikke har akkurat den verdien som står på batteriet ditt velger du neste OVER på laderen din.

            2. Velg antall celler som lipobatteriet består av. Du nevnte at du hadde 2s og 3s batterier.

            3. Noen ladere har innstilling for ladestrøm. Ladestrømmen skal være 1C eller mindre, ikke noe annet. Kort og greit: har batteriet ditt en kapasitet på 1000maH, ja så er 1C 1000ma eller 1 ampere. Hvis laderen din ikke har et valg som passer til dette, så velger du en LAVERE ladestrøm.

            4. Lad batteriet på et brannsikkert underlag.

            5. Kikk innom til batteriet mens det lades.

            --------
            Er du sikker på at du har ødelagt batteriene dine? / hvorfor tror du de er ødelagte?

            Comment


            • #7
              heisann! jeg er innforstått med hvordan laderen fungerer,OG jeg har lada vellykka leeeenge. jeg har hatt problemer med at jeg har lada opp, også rett ut og kjøre med en gang og tømme den helt, dette var før jeg fikk vite at jeg måtte følge en viss prossedyre. dvs! lade opp, fly litt, sjekke, la batteriet kjøle seg, fly måle osv osv.
              Jeg er ikke nybegynner, men har bare vært slauren med å følge den prossedyren som jeg ikke vet hva er..... noen som skjønner hva jeg skal fram til? jeg er ute etter behandlingen den første turen med et nytt batteri.
              lader: JP Li-Poly Lader 1-3S 0,25-2A (elefun)

              Takk til alle som hjelper meg og står på! tuuusen takk

              Edit:
              Grunnen til at jeg er sikker, er at jeg har 2stk 2s1800mah STmodell.
              2stk 3s 1200mah mah. jeg har garantert kjørt for hardt på en stmodell 370 turbo motor (gir) og en 10x7.4 prop, vertikalt blei det, er 3s som ikke yter mer, dvs jeg lader opp, starter motoren, lar den gå bånn gass, så bare dropper rpm til motoren slukker. 2s holder seg våkne enda, men svikter før en normalt. derfor har jeg handla inn 2x 2s og 4stk 3s alle på 600mah. og jeg vil priotere litt nytt utstyr i steden for batteri hele tiden.
              Last edited by kapia; 07-11-05, 21:40.

              Comment


              • #8
                Høres ut som du må begynne å la vær å fly helt til cutoff trer inn. Lipo celler har ikke godt av å bli helt utladet. Å kjøre motor etter at cutoff har slått inn er fyfy hvis du vil bevare batteriene. Du skal stoppe å fly før effekten går ned. Ta ihvertfall tiden når du flyr og når du eventuellt flyr tomt flyr du 30% kortere neste gang.

                Lading har jo blitt tatt her allerede.

                Tyor har ett poeng du bør sjekke nøye. Å trekke for mye fra batteriene er ikke bra. Det går bra med veldig mange batterier på markedet fordi leverandørene tydeligvis ofte legger inn en liten sikkerhetsmargin. Men ikke ta den sjangsen med billigbatterier som Wanma er.
                Strømtrekk må enten regnes ut eller helst måles.

                Den enkleste måten å gi deg garanterte svar på er om du ramser opp utstyret!
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kapia
                  snipp----

                  Edit:
                  Grunnen til at jeg er sikker, er at jeg har 2stk 2s1800mah STmodell.
                  2stk 3s 1200mah mah. jeg har garantert kjørt for hardt på en stmodell 370 turbo motor (gir) og en 10x7.4 prop, vertikalt blei det, er 3s som ikke yter mer, dvs jeg lader opp, starter motoren, lar den gå bånn gass, så bare dropper rpm til motoren slukker. 2s holder seg våkne enda, men svikter før en normalt. derfor har jeg handla inn 2x 2s og 4stk 3s alle på 600mah. og jeg vil priotere litt nytt utstyr i steden for batteri hele tiden.
                  3S på en børstemotor går ikke. Da går det både for mange ampere for batteri og for motor. Batteriet blir overbelastet og for dårlig levetid. Motoren får svarte børster eller brenner opp. Når motoren brenner opp blir det ofte full kortslutning og batteriet/regulator blir belastet enda mer.

                  Hvilke 600mah celler?
                  Tror ikke det er noen 600mah lipo batterier på markedet som vil takle en 370 motor uten at det er veldig liten propell eller stort gir.
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #10
                    ok, ja, men jeg mener å ha overhørt en samtale at du skal lade, fly, måle,kjøle, fly, måle, kjøle, det er dette her jeg er ute etter.
                    jeg har faktisk aldri trengt å kjøre etter cutoff. siden jeg altid har hatt med ekstra batteri.

                    Utstyret jeg skal bruke no:
                    Noname Børsteløst oppsett fra elefun, til 400spenn for esc og motor.
                    Formosa, 2/3s 600mah batteri. prop her husker jeg ikke, har rota den vekk

                    Nye yak 55sp fra Ultramicro, cdrom motor, hyperion 10titan 2/3s 600mah batteri. jeg tenker jeg å bruke en anbefalt prop GWS ep 7035

                    hvordan gjør dere det med deres nye batteri? enkelt og grett.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kapia
                      heisann! jeg er innforstått med hvordan laderen fungerer,OG jeg har lada vellykka leeeenge. jeg har hatt problemer med at jeg har lada opp, også rett ut og kjøre med en gang og tømme den helt, dette var før jeg fikk vite at jeg måtte følge en viss prossedyre. dvs! lade opp, fly litt, sjekke, la batteriet kjøle seg, fly måle osv osv.
                      Jeg er ikke nybegynner, men har bare vært slauren med å følge den prossedyren som jeg ikke vet hva er..... noen som skjønner hva jeg skal fram til? jeg er ute etter behandlingen den første turen med et nytt batteri.
                      lader: JP Li-Poly Lader 1-3S 0,25-2A (elefun)

                      Takk til alle som hjelper meg og står på! tuuusen takk

                      Edit:
                      Grunnen til at jeg er sikker, er at jeg har 2stk 2s1800mah STmodell.
                      2stk 3s 1200mah mah. jeg har garantert kjørt for hardt på en stmodell 370 turbo motor (gir) og en 10x7.4 prop, vertikalt blei det, er 3s som ikke yter mer, dvs jeg lader opp, starter motoren, lar den gå bånn gass, så bare dropper rpm til motoren slukker. 2s holder seg våkne enda, men svikter før en normalt. derfor har jeg handla inn 2x 2s og 4stk 3s alle på 600mah. og jeg vil priotere litt nytt utstyr i steden for batteri hele tiden.
                      Hei igjen. bare hyggelig å hjelpe. hvilken motor har du tenkt å bruke de batteriene til. wanma på 600mah bør vel ikke belastes med mere en 4-5A maks 6A(10c) i 10sekunder.


                      hehe vi svarte vis samtidig
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        hvis dere leser hva jeg skrev for 4min siden så ser dere hva jeg har tenkt å bruke.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kapia
                          snipp----

                          hvordan gjør dere det med deres nye batteri? enkelt og grett.
                          Måler forbruk så jeg vet at jeg er innenfor det utstyret tåler. Ellers gjør vi ingenting annet enn å lade, fly, lade igjen...
                          Tut å kjør
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #14
                            når du skal lade de nye batteriene vil jeg anbefale dette.
                            - Første ladingen gjør du ved 0,25C (150mA), lad ut med lav strøm. gjerne med laderen

                            - Andre ladingen gjør du på 0,5C (300ma, lad ut med forsiktig strøm. foreks. motor uten propell

                            - Tredje ladingen gjør du ved 0,75C (450mA), lad ut med moderat strøm. en lett flytur

                            - Fjerde ladingen gjør du ved 1C (600ma)og nå kan du belaste med spec.

                            Dette fungerte i hvertfall ypperlig på mitt batteri
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Masse info her :
                              Battery University Homepage

                              Bla:
                              "Preparing new lithium-ion for use

                              Unlike nickel and lead-based batteries, a new lithium-ion pack does not need cycling through charging and discharging. Priming will make little difference because the maximum capacity of lithium-ion is available right from the beginning. Neither does a full discharge improve the capacity of a faded pack."
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment

                              Working...
                              X