Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er galt med å bruke bilbatteri lader som strømkilde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er galt med å bruke bilbatteri lader som strømkilde?

    Hallo, alle sammen.
    I tillegg til å justere og verifisere helien, tenker (og gjør) jeg andre ting. Og det som opptar meg nå er batteri og strømforsyning.

    Jeg har en strømforsyning som iflg. Dataene sier:

    Eismann Pkk 6-12 (Minst 30 år gammel)
    Netz: 220v / 0,28A / 50 Hz
    Gleichstrom: 6-12v / 2,5A

    Dette er noe jeg tror (uviten som jeg er) er en bilbatterilader.

    Med multimeter så sier målingen 17,8V ved belastning av lader (selv om knappen står på 12v, ubelastet sier den 13,8v).

    Hva skjer?
    Mvh
    Ole A. Hansen

  • #2
    Originally posted by Bole
    Hallo, alle sammen.
    I tillegg til å justere og verifisere helien, tenker (og gjør) jeg andre ting. Og det som opptar meg nå er batteri og strømforsyning.

    Jeg har en strømforsyning som iflg. Dataene sier:

    Eismann Pkk 6-12 (Minst 30 år gammel)
    Netz: 220v / 0,28A / 50 Hz
    Gleichstrom: 6-12v / 2,5A

    Dette er noe jeg tror (uviten som jeg er) er en bilbatterilader.

    Med multimeter så sier målingen 17,8V ved belastning av lader (selv om knappen står på 12v, ubelastet sier den 13,8v).

    Hva skjer?
    Synes at 17.8 volt hørtes mye ut. En lader på bilen som er god, skal gi 14.3 volt nå man kjører. Men om den skal øke til 17.8 volt under direkte lading høres rart ut. Man øker amperen som regel og ikke volten.

    Høres ut som din lader gir alt for mye strøm.

    For meg virker seg om at laderen din er klar for kassering, men nå har ikke jeg veldig god kjenning til billadere.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

    Comment


    • #3
      Det har noe med profilen på spenningen ut. Den er likerettet (omgjordt fra vekselspenning til likespenning) men ikke stabilisert og glattet ut. 50 eller 100 ganger i sekundet avhengig av likerettingen så stiger spenningen fra 0V og opp til ca 18-20V og ned til 0V igjen. Multimeteret måler kansje toppspenningen siden det står på likestrøm. Gjennomsnittspenningen vil være ca. 14-15V, som den bør være for å lade opp et 12V batteri. Hvorfor den sier 13,8V ubelastet er jeg jaggu ikke sikker på.

      Det perfekte hadde vært å ha et gammelt (eller nytt) bilbatteri å ladet fra, gjerne med den gamle laderen koblet til. Et stort batteri vil virke som et slags filter som glatter ut spenningen slik at den blir jevn og fin


      Edit: Men er snittspenningen 18V under 2A belastning kan det være noe galt med den gamle laderen, så det burde sjekkes opp.
      Last edited by MortenM; 09-11-05, 23:01.
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        Ok, for å ta dette litt videre så er mitt oppsett som flg:

        Futaba CR-2000
        Display sier flg. På ladning av RX batteri (4,8v , 1000mah):

        Innput: 17,74v

        Output: 5,35v , Carging current: 0,1A (bevist rolig ladning, etter en utladning) , Peak voltage: 5,36v
        Mvh
        Ole A. Hansen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Bole
          Ok, for å ta dette litt videre så er mitt oppsett som flg:

          Futaba CR-2000
          Display sier flg. På ladning av RX batteri (4,8v , 1000mah):

          Innput: 17,74v

          Output: 5,35v , Carging current: 0,1A (bevist rolig ladning, etter en utladning) , Peak voltage: 5,36v
          Eller, virket dette rotete?
          Mvh
          Ole A. Hansen

          Comment


          • #6
            Ufiltrert DC som er likerettet fra AC vil ved belastning generere rippelspenning, enten 50Hz ved enkel likeretting eller 100Hz med dobbel likeretting (Graetz-kobling)..
            Veldig forenklet og kort forklart så får du da en verdi som gir toppverdien - gjennomsnittsverdien av rippelen = målt spenning...
            Dvs. at peakene kan ligge endel over den målte spenningen.
            Og.. Jo dårligere likeretting (enkel likeretting), jo høyere rippel og jo lavere målt spenning... Mens peakene kan være mye høyere..
            For å vite hva toppene på spenningen er, må man enten ha et godt multimeter med True RMS kompensering, eller et oscilloscop...

            En annen ting er at når man likeretter f.eks. 12V AC så får man høyere enn 12V DC...
            Et lite eksempel... Du måler 12V AC...
            12*1,41(roten av 2)=16,92
            16,92-(0,7*2)=15,5V
            Uten belastning vil spenningen ligge på ca 15,5 V, men ved belastning vil spenningen synke. Dette pga. den indre motstanden i spenningskilden.

            Hvis du måler 12 volt AC med et godt multimeter ( True RMS ), måler du altså effektivverdien. Likerettes den samme 12 volt AC med en dobbel likeretter/graetzkobling så vil man få 12/1.11 = 10.81 volt dc, målt med det samme multimeteret, ved DC.
            (1.11 er et forholdstall.. Kan gjerne komme tilbake til hvordan dette er regnet ut...)

            Det er veldig viktig at ladere står på en godt likerettet, glattet og stabilisert spenningskilde, som f.eks. en GOD strømforsyning eller et bilbatteri..
            Resultatet kan bli at ladingen blir feil, pga. feil spenningsreferanser, "grums", eller at laderen kutter ut pg.a. feil spenning.
            I verste fall kan laderen ta knekken pg.a. spenningspulser inn...
            Det er ikke uten grunn at bl.a. Schultze m.f. sier at en bilmotor ikke skal være igang ved lading fra bilbatteri.. Det er nettopp pg.a. sånne spenningspulser (da ifra bilens likeretter/regulator...)

            Kort forklart.. Unngå trøbbel.. Investér i en god strømforsyning!
            Last edited by Alfalfa; 10-11-05, 11:58.

            Comment


            • #7
              Takker for svar, alle sammen

              Jeg har begynt på ett gammelt PC Power, så får jeg se hva jeg får ut av den.
              Mvh
              Ole A. Hansen

              Comment

              Working...
              X