Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reversering av elektromotor, skadelig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reversering av elektromotor, skadelig?

    Hei!

    Lurer på en ting når det gjelder børste elektro motorer.

    Er det skadelig for motoren å montere de med omvendt polaritet for å få de til å gå motsatt vei.

    Har en GWS EPS-350C med giring som jeg må få til å pushe istedet for å dra.

    Er det noen anbefalt måte å kjøre inn børste motorer på?

    Mvh
    Gjermund

  • #2
    Den motoren går faktisk "gal" vei fra før, så det du vil er å snu motoren til å gå rette vegen. Ikke spør meg om hva dette med rett og gal vei er, husker ikke helt lenger, men det har vel med børste plassering og timing av motoren å gjøre.
    Uansett så spurte du om hva du skal gjøre for å kjøre den inn. Det er enkelt og greit bare å la den gå den veien den skal gå i 10-15 minutter på lavt turtall (3000rpm? eller deromkring) uten belastning (propell). Da skal det bare være å kjøre på.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Om den er timet for en vei vil den ikke være like effektiv andre veien. Mest sannsynlig er den ikke timet for noen vei.

      Innkjøring:
      Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #4
        Originally posted by jj
        Om den er timet for en vei vil den ikke være like effektiv andre veien. Mest sannsynlig er den ikke timet for noen vei.

        Innkjøring:
        Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb
        Dette gjelder kun for børstemotorer, ikke for børsteløse. En børstemotor er som regel timet ved at børstene fysisk er stilt slik at den går bedre en vei enn den andre. En børstemotor kan kjøres inn, og det du gjør er å tilpasse børstene til akselen.

        En børsteløs motor er i utgangspunktet nøytralt timet. Timingen styres elektronisk av fartsregulatoren, og den kan derfor gå like effektivt begge veier uten at du trenger gjøre annet enn å bytte om to av de tre ledningene.

        En børsteløs motor hverken kan eller skal kjøres inn.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mossie69
          Dette gjelder kun for børstemotorer, ikke for børsteløse. En børstemotor er som regel timet ved at børstene fysisk er stilt slik at den går bedre en vei enn den andre. En børstemotor kan kjøres inn, og det du gjør er å tilpasse børstene til akselen.

          En børsteløs motor er i utgangspunktet nøytralt timet. Timingen styres elektronisk av fartsregulatoren, og den kan derfor gå like effektivt begge veier uten at du trenger gjøre annet enn å bytte om to av de tre ledningene.

          En børsteløs motor hverken kan eller skal kjøres inn.
          Men motoren hans er en børstemotor og av typen som ikke har tilpassede børster. Det er veldig få av våre motorer som har det. Og ihvertfall ikke disse millionproduserte blikkmotorene.

          Men børsteløs går like godt begge veier ja.
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #6
            likestrøms motorer!

            det er helt riktig at disse (børste motorer) har børstene stilt i en spes. posisjon i forhold til Viklingen i ankeret og statoren ..dette kalles soning på fag språket , i en like strøms motor kan dette enklest forklares med at man setter spenning inn på feltet ..ikke høy..ankeret skal være låst fast...man dreier børstebroen til man måler lavest mulig spenning over børstene..er det fler børsterekker velger man de som står 180 grader over for hverandre...men her må man bruke en analogt millivoltmeter digitalt blir for "kilent"!

            noen motorer som er kun ment til og gå en vei disse har børsten stilt skrått inn på komentatoren.

            skal man bytte dreie retning skal man hvis man gjør det rett "pimpe" inn komentator og børster dette gjøres ved at man bruker en pimpesteins stav og fører ned på komentartoren mens motoren går på lavt ulastet turtall.

            om dette vil ha en praktisk betydning på de små motorene som blir brukt her vet ikke jeg ...men man kan høre det på større motorer ved at børstene får en stillere gange etter pimping...

            man blåser ut pimpe og børste støv etter dette er gjort.
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              oooppppsss..beklager...min feil. Hmmm, begynner jeg å bli ordblind...leste så tydelig børsteløs.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Når det gjelder effekten av innkjøring så er den udiskutabel for de som tyner motorene sine. Men flyr du normalt, dvs. under 14 A på en speed 400, så tror jeg ikke det hjelper mye. Det blir som naturmedisin, noen sverger til det og andre har prøvd uten å bli imponert.

                Timing, derimot, er svært viktig å få rett når du bytter omdreiningsretning.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Denne motoren som nevnes her er ikke timet for noen spesiel vei (om den i såfall er det så er det for med sols gange, jeg har den selv), så han kan trygt snu rettningen. Motoren er masse produsert for å gå med solen sett bakfra, så GWS har bare montert den på og snudd om på rettningen uten noen hokuspokus som t.d. ble gjort på motoren i Wild Beasten (endret timing). Innkjøring av børstene på disse små motorene kan nok diskuteres, men det som ikke kan diskuteres er at børster som passer til komentatorene, er i stand til å overføre mere strøm før de tar kvelden. Derfor kjører jeg de altid inn. Ikke sliter jeg ut børstene på 10-15 min, og siden den går uten belastning på lavt turtall, kan det ikke gjøre annet enn godt (hold deg unna innkjøring i vann og lignende ting, de virker, men gjort feil, så bruker en opp børstene på en kjapphet. Ett kvarter uten belastning fikser som regel saken greit nok).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    børster!

                    mulig jeg utalte meg litt uklart her ..men børster skal alltid slipes\tilpasses inn til komentatorern ,pimpingener for og tilpasse det siste ved rotasjons retningen.Jeg jobber daglig med slike ting feks store likestrøms maskiner til industrifeks motor str. optill 400-500 kw med fler børste rekker og mange ganger opptil fler børster i samme rekke...
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by RGJ
                      mulig jeg utalte meg litt uklart her ..men børster skal alltid slipes\tilpasses inn til komentatorern ,pimpingener for og tilpasse det siste ved rotasjons retningen.Jeg jobber daglig med slike ting feks store likestrøms maskiner til industrifeks motor str. optill 400-500 kw med fler børste rekker og mange ganger opptil fler børster i samme rekke...
                      Og jeg skal klarlegge ting litt. Dette er bitte små motorer med lukkede hus og innebygde børster, strømtrekk i området max 10A tenker jeg. Der finnes ingen måte å komme til børstene med lukket motor, og der finnes ingen fornuftig måte å kjøre motoren på når den er demontert (for da er børstene på bordet med hele bakstykket + at en lett ødelegger den med dette).
                      Så poenget er at alt som trengs ved innkjøring av disse små industri motorene er lavt turtall og ingen belastning i 10-15 minutter. Så som du skjønner er pimping ikke særligt aktuelt. På motorer med utvendige børster derimot, skal jeg ikke utale meg (tror nok vi er inne i ditt område da).

                      Er motoren kjørt en vei og en skal snu rotasjons rettningen, bør man la den gå en stund på lavt turtall (5-10 min?) så børstene får gå seg til den veien. Dette fordi børstene flytter seg litt i holderene ved endring av rotasjons rettningen, og bør få sette seg mot komentatorene før de belastes for fult.
                      10-15min innkjøring er noe som en gjør av eget valg, noen gjør det og andre ikke. Men ett er sikkert, samenlignet med enkelte som ikke har kjørt inn børstene på sine små motorer, så har de byttet flere motorer, mens jeg ennå er på den første (med unntak av en jeg fløy i øs pøs regnvær da ).
                      Så jeg ser ingen grunn til ikke å anbefale alle som skaffer seg små billige børste motorer å ta den lille innkjøringen, det kan ikke skade og ikke koster det noe. I beste fall så øker en motorens styrke og levetid, og i værste fall har en kastet bort ett kvarter. Det er jo bare å ta av propellen og la motoren gå på sakte hastighet ett kvarter før første flytur. That`s it.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        hei!

                        er nok veldig innefortsått med hvordan disse motorene ser ut er ikke det ...men har fakstisk slipt inn fler av disse små børste motorene som blir brukt i el biler går fint det hvis man vet hvordan man gjør det og det er vel disse str. du tenker på , jeg sier ikke at det er galt og kjøre inn disse da misforsto du nok litt .
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by RGJ
                          er nok veldig innefortsått med hvordan disse motorene ser ut er ikke det ...men har fakstisk slipt inn fler av disse små børste motorene som blir brukt i el biler går fint det hvis man vet hvordan man gjør det og det er vel disse str. du tenker på , jeg sier ikke at det er galt og kjøre inn disse da misforsto du nok litt .
                          Nei missforsto ikke det om å kjøre inn, men jeg skjønner ikke hvordan en skulle kunne komme til å slipe inn børstene på slike motorer som det er snakk om her (ikke samme som sitter i elektro biler, de har utvendige børster, eller utbyttbare børster, og er beregnet for at en dreier komentatorene etter x antal timer med mere, helt annen type motor med andre ord).
                          Her er ett bilde av motoren vi snakker om (bilde tatt med mobil tlf).
                          Attached Files
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            fagfolk!

                            hehehe
                            jeg har slipt inn børster på en likestrøms motor som hadde en rotor diameter på 16 mm og felt lengde på 155 mm (blikk pakke lengde)eneste tilgang til børstene var fra motsatt ende altså ca 20 cm inn !
                            det lar seg gjøre det tar bare tid!
                            tror ikke de der skulle bry på noe problem..og det ser omtrent ut som de "bilmotorene" jeg ref til.
                            det var foresten totalt 8 børster i den tynne motoren jeg ref til.
                            vi har faktisk en veldig lang tradisjon på elektro motor og generator i norge det er mange som ikke er klar over dette!
                            tror vi legger denne diskusjonen død her nå!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              eh

                              det går forseten fint og bytte børster på den du har fotografert !..men tror ikke det vil lønne seg !mulig du syns jeg er litt ekkel men det er sant
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X