Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propeller, trust osv. spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propeller, trust osv. spørsmål.

    Dette med trust og klatreevne er vanskelig for en nybegynner, noe jeg er.

    Sånn jeg har forstått det, jo høyere trust man har, jo bedre fart får man, men dette går utover stigeevnen. En 10X8 propell vil gi høyere fart enn 10X6 men stigeevne er dårligere.

    En propell med trust 600 gir raskere fart enn en på 500 men igjen går det utover stigeevnen.

    Jeg snakker hele tiden om samme motor og volt.

    Stemmer dette, eller er det feil i logikken min?

    Håper noen kan gi en forklaring på dette
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Pitch er navnet på benevningen som gir seg utslag i fart, altså vridningen på propellen.

    Diameter påvirker det du kaller "trust"... altså skyv/dra kraft eller moment om du vil.

    Større diameter tilsvarer som regel større moment, men fordi motorene ikke har uendelig med krefter må vi ofte redusere pitch (vridning på propellen) for at den skal takle den store diameteren.

    Større pitch derimot tilsvarer økt fart (så lenge motoren klarer å dra den rundt uten å droppe for mye i rpm). For å kunne utnytte større pitch må en ofte gå ned på diameter som går ut over momentet, altså lavere drakraft men større fart.

    Når en velger propell velger en ofte ut i fra typen fly og bruksområde.
    Hovring ol. = stor diameter, lav pitch
    Stor fart = liten diameter, mye pitch

    Hvordan var formelen for PLF igjen?? Noen..
    Last edited by esmel; 11-11-05, 19:18.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Thrust og fart (prop-speed) er to forskjellige ting. Thrust er det som drar flyet opp og prop-speed er den hastigheten propelleren teoretisk kan oppnå. Thrust er en vektenhet. Prop-speed kan du regne ut om du vet turtall og propeller pitch. En 10x8" propeller som går på 10000 rpm har en prop speed på:

      8*10000=80000 tommer per minutt.
      Videre blir det:
      80000*0.0254=2032 meter per minutt.
      Og til km/t:
      2032*60/1000= 121,92 km/t


      Man kan ha som regel at pitch-speed bør være 2,5 ganger stallhastighet for god ytelse, men hva som er bra kommer helt an på hvordan fly det er.

      Comment


      • #4
        Originally posted by spitmk16
        Dette med trust og klatreevne er vanskelig for en nybegynner, noe jeg er.

        Sånn jeg har forstått det, jo høyere trust man har, jo bedre fart får man, men dette går utover stigeevnen. En 10X8 propell vil gi høyere fart enn 10X6 men stigeevne er dårligere.

        En propell med trust 600 gir raskere fart enn en på 500 men igjen går det utover stigeevnen.

        Jeg snakker hele tiden om samme motor og volt.

        Stemmer dette, eller er det feil i logikken min?

        Håper noen kan gi en forklaring på dette
        Joda logikken din er helt rett Litt andre ord på tingene men pytt pytt...

        Enkelt forklart uten å være så teknisk: stor propell med lite stigning (f.eks 12x4) virker som en bil i 1. gir (Kraftig men langsom). Mindre propell med stor stigning(f.eks 8x10) er som en bil i 5. gir (rask men lite kraft, mister fart i oppoverbakker).
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          Hei.
          Det første tallet i propell benevningn angir propellens diameter og det andre tallet angir stigningen/pitch. En propell med stor diameter og liten stigning gir masse moment og raske take off p.g.a god akselerasjon. En propell med liten diameter og høy stigning/pitch vil gi lavere moment og tregere akselerasjon. Propeller med stor diameter og lav stigning blir brukt på blant annet 3d fly, gamle skala fly, store cubber osv. En proppel med liten diameter og høy stigning blir blant annet brukt på speed fly, pylon racere, F3A fly osv. En type proppell kan som du ser brukes på en rekke forskjellige fly og fly typer/fly stiler.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Ikke helt riktig, nei...

            Mange gode svar her, men...nå skal jeg forvirre deg litt. Det er ikke slik at høy thrust gir mye fart. Det er faktisk omvendt. Analogien går til bilen din, skal du trekke noe tungt så starter du ikke i femte gir. Du bruker første gir for det gir størst trekk-kraft. Ulempen er selvsagt at farten er lav.

            Og så kan du fundere litt på dette: for alle propeller (vel, nesten alle....) gjelder at de har størst thrust når farten er null. Thrusten avtar helt inntil farten på flyet er lik pitch-farten, da er thrusten lik null. Propeller med stor stigning i forhold til diameter er ofte i stall når flyet står i ro, og da er thrusten ikke særlig stor, men fra det øyeblikk propellen går ut av stall gjelder resonnementet over.

            Som regel oppnår du aldri pitch-fart, du kommer til det punktet hvor thrust = drag og dermed summen av krefter på flyet er null (ihvertfall i flyretningen). For de tilfeller du oppnår pitch-fart så er det fordi den virkelige pitch'en på propellen endrer seg når den flyr.

            Har du en modell som skal flys fort trenger du stor stigning (dvs. noe i nærheten av det vi kaller en kvadratisk propell, hvor diameter og stigning er like), for det er den som bestemmer farten. Flyr modellen "normalt" bør stigningen være en plass mellom 1/2 til 2/3 av diameter, og er det en sakteflygende modell bør stigningen være under halve diameteren. 3D-fly o.l. som nesten ikke skal ha flyfart har stigning rundt 1/4 - 1/3 av diameter.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              En ting til....

              ...det jeg skrev over betyr jo også at det du sier her er galt: "Sånn jeg har forstått det, jo høyere trust man har, jo bedre fart får man, men dette går utover stigeevnen. En 10X8 propell vil gi høyere fart enn 10X6 men stigeevne er dårligere."

              Som du skjønner av mitt og andres innlegg er det 10x6 som gir mer thrust enn 10x8, og nettopp derfor kan 10x8 gi dårligere stigeevne. Men det er mange flere variable i dette bildet som gjør at svaret ikke nødvendigvis er så rett frem som det jeg sier her.

              Hvis du er habil i engelsk og kjenner teknisk terminologi så foreslår jeg en titt på denne siden: Store Unavailable

              Don Stackhouse har meget god peiling på aerodynamikk, og har svart på det meste på sine sider.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Sidesprang til forvirring...

                Har sett at Lynx helikoptere har en artig liten extra profil på enden av bladene. Da dette gjør prop. mer dynamisk ref. Discovery channel

                er dette noe som kan overføres til flyverden, eller har det ikke noe for seg??
                Joachim

                Comment


                • #9
                  Takk for alle innlegg.

                  Jeg ble klokere
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Joachim,

                    det er såpass stor forskjell på en helikopter-rotor og en fly propell at det nok ikke er direkte overførbart. Men det gjøres en del triks i propellverdenen også. Man må huske på at det desidert største tapsleddet ligger i nettopp propellen, og det skyldes i hovedsak problemer rundt geometri og aerodynamikk.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      He he... regnet med det
                      Joachim

                      Comment


                      • #12
                        det med lynx`n var jo ikke så dumt, har også sett det på discovery.
                        burde jo ikke være helt umulig å få det på en propell, bare det utvikles...
                        Last edited by william123; 11-11-05, 19:15.
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Har hørt forsjellige grunnet til at Lynx-bladene er sånn. I praksis gir de høyere hastighet og større ytelsesområde tror jeg. Mange helikoptre har "sweep back" tip på bladene, men for å ikke forandre løftsenter har BERP-bladene også løftende areal forover motsvarende bakkanten. Jeg kjenner ikke teorien så godt rundt hvorfor de er sånn, jeg bare inspiserer og reparerer de.

                          Vil tro det har null hensikt på flypropellere fordi de ikke oppererer i nærheten av lydhastighet slik som bladtippene på fullsize helikoptre gjør.

                          Comment


                          • #14
                            Jepp Tor Arne, grunnen til disse mærklige bladene på lynx helikopteret er nettopp problematikken med at deler av rotoren er i eller nær overlydshastighet. (dette i følge nevnte discovery program). Formen påvirker bladenes oppførsel i dette vansklige området, og så vidt jeg vet er disse bladene noe av de beste i verden, så det virker. Apropo, hvor fort måtte ett 50 elikopters rotor snurre før det kom opp i overlyds hastighet på tuppene (rent teoretisk altså)?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Et 50 size helikopter med 135 cm rotor må ha 4815,4 rpm for at baldtippene skal nå mach 1 ved havnivå.

                              Comment

                              Working...
                              X