Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade 6v 12ah lead batteri som står i serie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade 6v 12ah lead batteri som står i serie

    Jeg har noen 6v 12ah lead batterier som jeg har koblet i serie til 12v 12ah.
    Kan jeg lade hele pakka, eller må jeg lade hvert batteri (6v) hver for seg

    Har tenkt å bruke min Schulze 330d lader
    Vennlig hilsen

    Orry

  • #2
    Kan ikke tenke meg det skiller seg fra å lade andre batterier i serie som man gjør med NiCd, NiMh, LiPo etc...med sine fordeler og ulemper.

    Comment


    • #3
      Som med andre batterityper er det vesentlig at begge batteriene har lik kapasitet, og at de er like mye/lite utladet når man starter. Hvis ikke vil det ene bli overladet, før det andre er fult.
      Egentlig er et 12V batteri 6 2V-celler koblet i serie, og det går jo fint .
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Så det beste er å lade hvert batteri (6v)hver for seg 1. gang, så sette de i serie og lade (12v) når behovet er der.
        Vennlig hilsen

        Orry

        Comment


        • #5
          "Så det beste er å lade hvert batteri (6v)hver for seg 1. gang, så sette de i serie og lade (12v) når behovet er der."

          En helt grei løsning..

          Når det gjelder blybatterier så er disse forholdsvis trofaste og vedlikeholdsfrie sålenge man ikke dyputlader de.. (1.6 - 1.8V pr. celle, dv.s. 4.8 -> 5.4V pr. batteri i ditt tilfelle)... Hold deg over 5.5 volt så er du trygg.
          En celle har 2V nominell spenning, 2.15V flytspenning fulladet, 1.9V flytspenning utladet

          En helt vanlig måte å vedlikeholdslade de, f.eks. i alarmanlegg, UPS, etc. er å benytte såkalt "Kontstantspenningslading" eller "taper-charging"..
          Dvs. at man på et 12V batteri bruker en 13.8V strømforsyning og setter på spenningen (6.9V på 6V batterier)
          Batteriet vil ta hurtig til seg lading til å begynne med, og sakker ned mot full-lading. Når batteriet er fulladet vil du kunne måle en ladestrøm som er lik batterikapasiteten i Ah delt på 100 til 200..

          Feks. i ditt tilfelle 6mA -> 12mA ... (v. 6V/12Ah)

          charge and aim....

          Comment

          Working...
          X