Announcement

Collapse
No announcement yet.

batteri til easy glider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • batteri til easy glider

    Bestilte meg en easy glider i går. men hvilket batteri vil dere anbefale. Tåler den orginel motoren 3s lipo? og hvilken vekt omtrent bør det ha?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    en venn av meg hadde en pico cub med samme motoren, på 3S lipo.
    den brant opp andre flyturen, men hvis du er litt forsiktig kan den sikkert holde en liten stund...
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      ok da er ikke 3S no bra. takk for tipset
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Noen som har tips om hvor tungt batteriet bør være. Flyet ligger nå på posten og skal hents/bygges på mandag . Så på en annen tråd noen som anbefalte å ikke sette i en kule (vekt) som skulle inn i bak parten og da bruke lettere batteri. er vel ett poeng å få den så lett som mulig.

        har også 2 Waypoint W-060 liggende er de kraftige nok til ballansrorene eller må jeg ha noe sterkere?
        Last edited by tyor; 20-11-05, 08:16.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Er det ingen her som har elektro versjonen og kan komme med tips til hvilket batteri jeg bør kjøpe?

          Lastet ned manualen til flyet men det stod ikke noe der.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            til dere som har brent opp børstemotorer med for høy spenning:

            Er det noe annet enn motoren som går i dass vis en tyner de med for høy spenning?? f.eks. mottaker og ESC??

            Hvis det er bare motoren som gårså er det jo egentlig safe å eksperimenter litt siden børstemotorer er relativt billige.

            Gjett om jeg skal sette Li-Po i strykeren da.....
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              har selv brent opp ett flertall av GWS sine børste motorer på 3S og aldrig her det skjedd noe med ESC eller mottaker. men en børste motor kan kortslutt hvis den ryker og da kan esc en gå i hvertfall, og kanskje batteriet. mottakeren tror jeg er temmelig trygg
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                litt off topic her men:

                tror du en 480 motor som sitter i strykeren (flyr originalt på 7 NiMh, 8.4V) vil tåle 3s lipo??
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Jeg hadde prøvd, men prøv så å begrense trottlebruken litt så sparer du motoren. er du heldig så varer den lenge, er du uheldig som jeg var med første motoren i formosaen (er vel en 380) så varte den 15 sekunder. men da hadde jeg vel litt stor propell også. Hvis motoren ryker så hadde jeg investert i en liten børsteløs til strykeren, i stedet for å kjøpe ny orginal motor. Har sett ett par sånne med børsteløs og lipo. det går noe jævl...

                  Ikke bli overrasket hvis det ikke går. men er mulig det er litt bedre kvalitet på de motorene der en de som følger med GWS flyene.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    hmm.. frister å teste med 3s lipo på strykeren ja. en ny motor koster vel ikke mer enn 80-100kr uansett vel? hmmm..

                    Forresten: jeg har en 9-cellers batteripakke fra parkzone som jeg allerede har testet, den skal gi 10,8v.. har kjørt et par-tre sånne pakker på motoren allerede, og det går fint.
                    3s lipo er vel ikke så stor forskjell fra den pakka?
                    Last edited by TapZ; 20-11-05, 22:24.
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

                    Comment


                    • #11
                      ett fulladet 3s batteri har jo godt over 12V så litt forskjell blir det jo. men somsagt så får du sansyneligvis såpass effekt at det ikke er nødvendig å rase rundt på full gass i langre perioder og da kan det fungere veldig lenge.

                      Glemte å si at det bør jo sjekkes opp om regulatoren i strykeren takler så høy spenning. også har den vel ikke lipo cut off (det har vist mustangen til parkzone) så man må passe litt så man ikke lader ut batteriet for mye
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Fortsetter med litt offtopic..

                        Jeg tok en titt inne på parkzone.com, der står det at strykeren takler 3s lipo, se på ParkZone RC Products | Horizon Hobby

                        Står også at den har "heavy duty hinges", men det har da ikke min. Er dette en ny versjon?
                        Hmm.. fikk lyst til å modifisere strykeren litt nå, men lommeboka sier for tiden nei til børsteløs, esc og servoer.. Finnes det noen vanlige børstemotoren jeg kan erstatte stockmotoren i strykeren med?
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #13
                          tror kanskje det er en oppdatert versjon. den har da sikkert fått regulatoren fra mustangen. der flytter man en jumper for å bruke lipo. Du mp vel da bare se etter andre 480 motorer. men orginal motoren koster vel under 100kr så da er det jo ikke så dyrt.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor
                            Noen som har tips om hvor tungt batteriet bør være. Flyet ligger nå på posten og skal hents/bygges på mandag . Så på en annen tråd noen som anbefalte å ikke sette i en kule (vekt) som skulle inn i bak parten og da bruke lettere batteri. er vel ett poeng å få den så lett som mulig.

                            har også 2 Waypoint W-060 liggende er de kraftige nok til ballansrorene eller må jeg ha noe sterkere?
                            Er vel meg du sikter til angående dette med kulen.
                            La meg si det slik: Samme hvilket batteri du tenker å sette i, så monterer du ikke kulen. Det er mye lettere å lime på ett lite bly lodd bake om behovet mot formodning skulle melde seg.
                            Servoer: I vingene bruker jeg W-084 (og det trengs). Husk at hengslingen er tung, og utslagene med spoilers oppe store. På høyde og sideror, bruker jeg W-150MG, dette for å få nok styrke i forhold til orginalt anbefalte MPX servoer. Waypoint servoer bruker å være rimligst hos Griffin.

                            Vekt på batteri: Jeg bruker ett Flight power Ekstreeme Kapton 3S1P 2500mAh.
                            vekten er 167g med 2mm gull koblinger. Med dette batteriet må en ta ut mye materiale fra batteri rommet, og en må passe på å ikke gasse for mye (+ at der er lite plass for luften å passere rundt batteriet). Med ett 2S1P batteri ville det nok bli slappere, men en slapp å lure på om en drar på for mye. Sansynligvis så har jeg mindre futt med 3S enn med 2S nettopp fordi jeg nok er for forsiktig med gassen. Med en 40g mottaker bak servoene, en ubec og fartsregulator foran servoene. Har jeg batteri pakken helt bak i batteri rommet, før ubec ble montert (og med elctron 6 mottakeren i flyet) var batteri pakken ca 2cm fremom bakveggen i batteri rommet. Jeg har også tatt bort endel materiale for å få plass til å ta inn og ut batteri pakken over den høye mottakeren (det var greiere før da Electron 6 mottakeren var der anngående plass), og åpnet opp hullet til servo ledningene så langt fremover at jeg ikke må ta ut pakken for å få montere vingene.. Jeg har ingen balanserings vekter på flyeet, og det er helt perfekt balansert slik det nå er.
                            Jeg vil tro at med liten mottaker ala Electron 6 og ett 2S batteri, så må en regne med litt bly i snuten for å balansere flyet, og det er uten at kula er montert inne i kroppen.
                            Min batteri pakke er 93mm lang (god plass i lengden, der er 135mm frem til mottakeren), 45mm bred (burde ha vært 40mm for god ventilasjon og for å ha sluppet å ta bort materiale fra sidene av batteri romet), og 21mm høyt. Høyden på pakken er egentlig for stor og ett tilsvarende 2S batteri ville med bare litt modifikasjon av sidene i batteri rommet vært lett å plassere. Det ser ut til at ett batteri som ville passe rett inn er Evolution 20 2500 mAh 2S1P - 125gram (lengde 120mm, bredde 40mm).
                            Skulle du ønske å bruke NiCd, eller NiMh pakker, så er det bare å lime på litt vekt bake, og det uten at det er ett hel... å fjerne vekten om nødvendigt.

                            Følgende bilder viser fra venstre:
                            1: Easy Glider electric batteri rom (og den digre 7 kanals Hitec mottakeren jeg var tvunget til å slenge inn), merk at her er det tatt ut mye materiale, både i høyden og bredden av batteri rommet.
                            2: Easy Glider electric under canopyen (det er farts regulatoren som er tapet med maskerings tape og ca limt til siden i rommet).
                            3: Easy Glider electric. Her ser en hvor mye jeg har tatt ut for enkelt å få servo ledningene fra vingene inn og ut uten å måtte ta ut batteri pakken for hver gang.
                            4: Easy Glider under panseret med Elefctron 6 mottakeren på plass (merk at der er tatt ut mindre plass til mottaker enn på electric utgaven).
                            5: Er der ikke, minne kortet var fullt, men det skulle ha vært begge flyene side om side for å samenligne snutene på de.
                            Attached Files
                            Last edited by Vingemutteren; 21-11-05, 01:45.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              tusen takk for kjempe svar her. var akkuratt det jeg lurte på
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X