Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp til justering av dragonfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp til justering av dragonfly

    Fikk mitt første heli i dag. en dragonfly V4. Reiv opp eska da jeg kom hjem for å lade så fort som mulig, men det er tydelig at dette er ett billig produkt for laderen som fulgte med passet ikke på pluggen til batteriet . Da var det bare en ting å gjøre fram med swallow laderen . har nå tømt ett batteri. men i mine øyne så må det være noe som er helt feil justert, (har prøvd en slik før og den fikk jeg til å hovre) selv om jeg gir maks stikke til venstre så legger helikopteret seg på høyresiden så fort det tar av. I manualen (som forøverig er noe av det dårligste jeg har sett) står det at det lett kan drifte litt til venstre når man letter hmmm her slenger det seg ned på høyre siden som en skadeskutt hest. Så hvis noen har noe tips så kom med det.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    hvis jeg holder helikopteret i understellet og gi gass og så drar høyre stikka til venstre så bør jeg vel kjenne at heliet prøver å vri seg til venstre? kom til å tenke på kanskje kanalen er reversert. skal prøve bare batteriet er ladet igjen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Den var ikke reversert i hvertfall. når det gjelder batteriet. selv om det er fulladet så er det knapt den letter fra bordet med full gass? og etter 2 min med prøving så vil den ikke lette i det hele tatt. Når jeg hadde ny ladet batteri så ga jeg full gass og da virket den mere stabil med en gang. virker som det er derfor jeg ikke får den til. feil på enten batteri reg eller motor? når jeg lader det opp med swallow laderen så vil den ikke lade mer en 300mAh. batteriet er vel på 700mAh tror jeg. er litt vanskelig å se for skriften er nesten slitt bort fra det.

      er det ikke noen som har ett sånt som har noen tips å komme med. har ett 3S lipo jeg kunne prøve men da går vel halemotoren med en gang
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Batteriet er 650mAh. Prøv å justere avstanden mellom main gear og motoren. Legg en stripe papir mellom gearene, dytt motoren mot main gearet og skru fast motoren ,trekk ut papiret. Du skal nå ha litt slark mellom gearene. Ikke mye men bare så du kjenner at ddet beveger seg. Dette vil redusere stømtrekket siden motstanden i gearene blir mindre.
        Eller ligger de en bra el-helikopter guide på rc-groups om hvordan komme i gang. EHBG/Electric Helicopter Beginner's Guide version 16 *** UPDATE 11-10-05' *** - RC Groups
        Nils

        Comment


        • #5
          Har 4 sånne pakker på fra 650-800 mah som bare tar 250-350 mah, skikkelig søplebatterier (i alle fall ett mitt misbruk sist vinter)

          Den burde funke med et 2S LiPo. Twisteren min funker fint både på 2S og 3S men 3S'ene mine er for tunge. En del har svidd både 4i1 boksen og halemotor på 3S. Jeg finner det litt urimelig at den ikke skal tåle 3S for den for vel ikke mer volt selvom batteriet er større, må i så fall være fordi man bruker for tungt batteri så hovedrotoen må gå fortere for å løfte og dermed må halemotor jobbe hardere for å kontre.

          Det er lett å se om ting er reversert eller ikke.
          Med rotoren stille, legg h.stikke høyre og swash skal tilte høyre sett bakfra, frem om du tilter frem osv.
          Swash skal være horisontal når stikka står i midt.

          Sitter rotoren på høyre side av halen?
          Går den rett vei? (blåser mot høyre om du tar v.stikke mot høyre)

          Comment


          • #6
            ja jeg fikk ut og inn bare ca 300mah med swallow laderen . nå husker jeg ikke i farte hvilken side halerotoren sitter på men den svinger til nesa til venstre når jeg tar venster stikka til vanstre og motsatt så de er nok riktig. og som du sa så fant jeg ut at den ikke va reversert. En annen ting er at de servoene som sitter der har det største slarket jeg noen gang har sett. kan ta tak i linkene og bevege de 3-4mm. har to waipoint servoer som ser ut som de er samme størrelse. kanskje prøve dem i stedet.

            Men tilbake til justeringer. når jeg slippe stikka skal den delen av rotorhodet som linken fra servoene sitter på swash? være i vater ikke sant. skal da padlerene ligge helt i vater, for de var litt løse slik at de hadde vridd seg så jeg.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Paddlerbladene skal ligge horisontalt ja, i plan med seesaw "rammen"
              Om de er vridd i forhold til denne bli det som om du har stikkeutslag fra starten av...
              Last edited by Tintin; 18-11-05, 10:22.

              Comment


              • #8
                prøvd i dag med ett 3s lipo 1100mAh som passet i festet. Vekten og var omtrent det samme. da ble det andre boller, helien lettet på 1/4 gass i stedet for på over 3/4 som det var med oeginal batteriet. og den fløy flatt så det var rett og slett for dårlig batteri som gjorde at det bare la seg over på siden.

                Men det var veldig vinglette, dvs det vingler rundt som om det står på en kule. tenkte på ubalanse i rotorbladene. De skal jo være ballansert fra fabrikk men stoler lite på de firmaet som ikke klarer å sende med en lader som passer til batteriet en gang hehe. Det kan vel også kanskje være at padlerene ikke sitter helt likt da vil vel den ene gi mere utslag en den andre og man får denne effekten.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  De ER vinglete. Særlig inne når du lager turbulens. Om du har ideer om å kunne slippe stikka så glem det...

                  Comment


                  • #10
                    hehe ok. må bare bestille meg en pakke med halerotorer.

                    Er det viktig at stanga som går fra swash til servo er 90 grader i forhold til servohornet. er veldig skeiv på begge men kan rette det opp med flytte litt på servoene. også kan det kanskje lønne seg å flytte de litt lengre inn på servohornet for å få litt mindre utslag i starten?
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Ja om du ikke har dual rate så kan det nok være en tanke. Og det er nok lurte med rette vinkler i "nøytral"

                      Comment


                      • #12
                        da skal jeg ta en nøye justering på det. Bruker den senderen som fulgte med heliet, prøvd sanwa swnderen min men fikk ikke noen reaksjon selv om de har samme kanal. synes det var rart at ingenting fungerte.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Walkera bruker et eget system som ikke virker sammen med andre radioer etter det jeg har lest. Alternativet kan være å kjøpe en e-sky 4i1 boks fra elefun dersom du ønsker å bruke sanwaen, litt under 600kr. Tror denne skal virke sammen med andre merker radio.
                          Nils

                          Comment


                          • #14
                            det blir fur dyrt. har allerede bestilt en del reservedeler for 600kr hehe
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Bør nok ikke si dette med testet du med sanwa xtallet i mottaker også?

                              Comment

                              Working...
                              X