Announcement

Collapse
No announcement yet.

mini-funtana RIP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mini-funtana RIP

    jaja, så var tiden kommet for min entre` i denne delen av forumet

    fikk vel ca 1 time i luften med minien før det gikk galt

    flyet oppførte seg utrolig fint i luften og rollet og loopet som bare det. vanskelighetene oppstod alltid under landing, virket som det måtte ha noe fart for ikke å stalle. landingene gikk imidlertid fint så lenge stripa var brei nok.

    på 4. turen tok jeg av fra en asfaltstripe på ~150 meter, men bredden var vel bare 5 meter tenker jeg. ble litt nervøs i luften for jeg innså at det kunne bli litt vanskelig å lande et såpass nytt fly på en så smal stripe. det hjalp ikke nevneverdig at landingen måtte foretas delvis i skaprpt motlys uten solbriller heller.. måtte avbryte siste landingsforsøket da flyet kom litt langt unna meg på stripa pga for høy innflyvning, i det jeg ga gass og dro opp var jeg litt langt unna og ble plutselig litt usikker på retning og orientering på flyet pga motlys og begynte å rote alvorlig med høyrestikka. fra det øyeblikk var det for sent og etter et par merkelige manøvre endte det på trynet i nærmeste jordhaug...

    Moralen i historien er at det nytter ikke om stripa er lang hvis den ikke er brei....

    For å se litt lyst på det så ble det ikke skader på "innmaten" det eneste er at motor akslingen ble litt skjeiv, men den regner jeg med kan byttes ut. Den mest følsomme delen for et krajs er vel mottakeren, men den satt på en isoporbit tapet til trekket i buken så den skal ikke ha fått noen harde støt.

    på jakt etter nytt fly nå, tror ikke jeg kjøper det samme pga motoren var et hakk for lite, dro vertikalt et lite stykke, men ikke uendelig. kanskje jeg går for en av de nye modellen til hyperion.
    Attached Files
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    synd med flyet. men det så nå reparerbart ut det der.

    Har selv hatt lyst på en sånn, men synes den er for spinkelt bygd. den vil ikke bli gammel hos meg hehe
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      det er mindre reparerbart enn det ser ut som for å si det sånn. på bildet ser det ut som det er kun brukket i to, men skadene var ganske omfattende.

      det ender i søppelbøtta, ny modell er bestilt fra griffin i dette øyeblikk, en Sukhoi SU-31 )
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Originally posted by Alf Surdal
        det er mindre reparerbart enn det ser ut som for å si det sånn. på bildet ser det ut som det er kun brukket i to, men skadene var ganske omfattende.

        det ender i søppelbøtta, ny modell er bestilt fra griffin i dette øyeblikk, en Sukhoi SU-31 )
        Er det sukhoi SU-31 fra hyperion du har bestilt?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          jep, og nå blir det også en F-27 stryker fra moss hobby. så to stk som fløy combat med den i går, så utrolig morsomt ut
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            har tenkt på de hyperiom flyene jeg også. hva slags motor har du tenkt å sette i den.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Synd med flyet!

              Det er vel ingen av disse små balsa elektro flyene som tåler så kræsj så godt...
              Når det er sagt så tåler de en del bare hjula tar bakken først. Det er ihvertfall min erfaring. Det har blitt en del harde landinger på flyet mitt for å si det slik. Landet en periode på en gressflekk som var ca. 3x4 meter, fungerte greit nok, bortsett fra at det gikk ut over understellet pga. noen små gress tuer.

              Det er nok riktig som du sier at de må ha "noe" fart for å lande, men om du kommer inn med riktig vinkel og er litt aktiv med bruk av venstrestikka så er det utrolig hvor sakte du kan sette det ned.

              Men men... synd med flyet... Har lyst på sukhoi'en selv men har andre prosjekter å bruke pengene på for øyeblikket. Får se til sommeren om ikke mini funtanan blir byttet ut.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                skal sette i en hyperion 2213-20, samme som i funtanaen. den motoren var nok i litt minste laget for et fly på 700 g, har vel thrust på ca 950 g med 10*5 prop. derfor kjøper jeg heller en sukhoi som jeg regner med å få under 600 gram flyferdig, kanskje ned mot 500.

                må bare få tak i ny aksling til motoren først...
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #9
                  Motlys

                  Jeg vet alt om motlys, fikk min formosa "rett i sola" så absolutt ingenting, før jeg hørte ett smell, det var siste turen til min formosa.

                  Comment


                  • #10
                    Selv har jeg bestilt en SU-31 fra hyperion fra Griffin. Skal ha inn e AXI2212/20 i snuten. Noen som har erfaring med denne? Evt. hvor mye thrust den gir?

                    Synes Sukhoien er nydelig ut.... gleder meg til første tur ja

                    Tomas
                    -----------------------------------------------
                    Tomas
                    Trondheim modellflyklubb
                    www.heltpropell.com

                    Comment


                    • #11
                      2212-20 gir deg et kilo thrust med 3S og 9x4,7...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo
                        2212-20 gir deg et kilo thrust med 3S og 9x4,7...
                        hva er forskjellen på en 2212-20 og en 2213-20 fra hyperion?
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

                        Comment

                        Working...
                        X