Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trøbbel med gyro & Trex450xl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trøbbel med gyro & Trex450xl

    Har begynt å få en del timer på T-Rexen min nå, men har på de to siste turene hatt litt problemer. Når jeg flyr, så går plutselig halerotoren ut til max utslag. Litt kjipt, men klarte å sette den ned begge ganger uten skader.

    Noen som har noen ideer hvorfor dette skjer? Når jeg har satt helikopteret på bakken og stoppet rotoren, så kan jeg ikke bevege halerotorservoen lenger. Tar jeg stikka maks til en side, så skjer ingenting. Men tar jeg det andre veien, så beveger den seg kanskje en millimeter. Prøvde å ta av strømmen og sette det på igjen. Funket fortsatt ikke. Tok den med tilbake til hotellrommet, og da fungerte alt igjen. Lot det stå en time, så prøvde jeg igjen. Fikk fløyet i 10min, så streiket det igjen. Samme feil, samme symptoner etterpå. Har ikke hatt problemer før, og har fløyet en del timer med den! Kan temperatur ha noe å si? Det er 0 grader ute....("#%€"&%/vinter)

    Topp maskin ellers!!!! Håper noen har noen gode råd. Den er satt på bakken til jeg finner ut av det!

  • #2
    hvilken gyro snakker vi om? er det Futaba 401? hvordan servo? om der er en 401 er spørsmålet mitt er du 100 prosent sikker på at du starter opp gyroen i AVCS mode? det er meget viktig ved bruk av Futaba gyroene.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Har en gy401 ja. Og jeg starter den opp i AVCS-mode, og den fungerer greit i begynnelsen. Bruker en HS50 servo. Jeg fløy i ca 10 minutt før det skjedde, og har hatt flere timer før også.

      Comment


      • #4
        Bruker en HS50 servo
        Når servoen slutter å fungere i en "ytterposisjon", står servoen og brummer da? Virker det som om servoen prøver å presse "forbi" ytterenden?

        Er limits på 401'en satt opp riktig?

        Sikker på at du ikke har røket noen drev på hs-50en din?

        Eller kjørt for høy gain/ds-mode på, og brent ut ampen i servoen...

        Mulighetene er mange.

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Servoen brummer ikke i ytterposisjon. Den kan faktisk bevege seg litt ekstra den ene veien, men vil ikke gå tilbake til senter.
          Ytterposisjonen mener jeg er stilt korrekt. Maks på gyroen er stilt slik at servoen ikke stanger mot noe. Og det fungerer hvis det står i ro en liten stund uten strøm.
          Har sjekket at den ikke står på DS, og det ser ut som servoen er helt ok. Alle drev fungerer.
          Sliiiiiiit......hadde vært enklere om det hadde sluttet å funke helt. Nå vet jeg aldri når den slår seg vrang igjen.....

          Comment


          • #6
            mistenker vel at potmeter eller motor i servoen begynner å si natta. har du kjørt med høy gain og lav delay? det sliter på servoene.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              Har ikke akkurat hatt lav gain....litt usikker hvor mye som er for mye. Delayen er jeg litt usikker på....

              Comment


              • #8
                Du hadde helt rett, servoen var helt ødelagt. Tok det med ut på stripa, og da var servoen helt død i senterområdet. Jeg kunne bevege servohornet uten noe motstand, helt til jeg nærmet meg max utslag, da strittet den litt imot. Byttet servo og storkoser meg nå! Takker for hjelpen!

                Comment


                • #9
                  Passer på å justere ned litt så det ikke gjentar seg antar jeg?

                  Comment

                  Working...
                  X