Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPoly Misconceptions

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPoly Misconceptions

    The article in the following link is well worth reading.....

    Page not found - pfmdistribution.com
    Ken Bates
    Never Mind the Label

  • #2
    Nyttig lesning for de fleste vil jeg tro.

    Shawn Palmer har lang fartstid innen utvikling av ESC'er. Jeg vil anbefale at interesserte forumbrukere leser hans kjappe forklaring på hvordan ESC'ene virker i prakis.
    Kanskje vil en av de siste trådene her på forumet (den med påstått brukerforvirring rundt valg av 2s og 3s lipo og som ble virkelig forvirrende etterhvert) bli erklært død og maktesløs som råd til alle som skal velge 2s eller 3s lipo i oppsett der dette kan være aktuelle valg, f.eks. i et børsteløst oppsett. Heller ikke som intelektuell øvelse holder innholdet i nevnte tråd mål etter min oppfatning.

    Ved å velge riktig propell, les: belastning for motoroppsettet vil ESC, batteri og motor leve et bedre liv.
    Selv om man i dag kan kjøpe 20C lipo betyr ikke det at de skal tynes 20C kontinuerlig. Det vil i såfall gi ca 3 min flytid.

    Sett fra mitt ståsted vil 20C holde en markant høyere batterispenning ved f.eks. 10C. Watt=E*I så vi får følgelig mer effekt tilført. Velger jeg i tillegg en konservativ belatning hvor 100% throttle tilsvarer omlag 10C vil jeg ha et gunstig oppsett og rimelig lang flytid ved 20C batterier. Et mer aggresivt oppsett kunne være en økning til 15C.

    For mine "vanlige" lipo, med "garantert" 10C kontinuerlig og 15C i burst vil et oppsett med 100% throttle=7C rate fungere bra, noe som også stemmer med min praktiske erfaring.

    Mitt interesseområde er for tiden de små flygende objekter. Jeg ser fram til 20C også i kapasiter ned mot 400-600maH. KOKAM 340/360 HD skal klare 20C, men virkeligheten er ikke alltid i samsvar med teorien.

    Takk for artikkeltipset.

    Comment


    • #3
      EVO 20 400 mAh packs will come from FlightPower in the very near future...
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Nyttig lesing for alle, men det kan vel ikke kalles noe nytt?

        Legg merke til siste halvdel av konklusjonen:

        The days of having to push everything beyond the envelope just to get acceptable performance are over. Off the shelf components used within specs are absolutely capable of giving you more power than you’ll ever need.


        Dette er et godt utgangspunkt for å se hva som er mulig å gjøre UTEN å ødelegge utstyret.
        Nevnte tråd moderert for å unngå slike misforståelser.


        Jesper Nordgård

        Comment

        Working...
        X