Announcement

Collapse
No announcement yet.

jomfrutur med easy glider electric

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jomfrutur med easy glider electric

    Hadde jomfruturen med flyet i går. først over en stor flat åker for å ha god nok plass. med 3s batteri så klatret den rett ut av hånda mi og jeg reduserte umiddelbart gassen for å spare motoren,(Den er vel ikke så glad i 3s, men jeg hadde ikke noe annet egnet batteri) Litt justering på høyde og ballanseror og den fløy rett og fint. Seilet veldig fint også men det var helt vindstille og flatt så den kom jo naturligvis nedover igjen ganske fort. men så langt fornøyd.

    Ladet batteriet igjen og prøvde den hjemme. der har vi ett jorde som er ca200m bredt og går opp i en bratt bakke på ca20m høyde. stod på toppen der for å få høyde og oversikt. Fløy litt rundt omkring da jeg kjente det begynte å bli litt vind. styrte så flyet langs kanten på jordet og vips det fikk en enorm oppdrift fra den lille vinden som kom opp langs jordet. kunne så fly 3-4 ganger langs kanten på jordet før jeg måtte på med motoren for å ta det litt opp igjen. Nå skal det sies at det er første gangen jeg prøver noe slik, og en som vet hvordan man skal utføre svinger osv for å miste minst mulig høyde ville sikkert klart å holde det airborne hele tiden uten motor. Ulempen er at det er en rekke med trær langs kanten på jordet så jeg skal nå se om jeg finner ett mere egnet sted å prøve for dette var virkelig morro.

    En spesiel takk til JOO: Er nå andre gangen jeg kjøper fly etter å ha lest din test på modellflynytt og er minst like fornøyd som jeg var med ouya´n.

    Når det gjelder kvalitet på settet fra multiplex så finner jeg ingen ting å sette fingeren på.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Artig at du likte "hangflygingen". Alltid morsomt når nye modellflygere oppdager seilflygingens gleder.

    Sender med et par linker som du kan få litt info om seilflyging.

    Cirrus sine sider som dekker basics'ene innen seilflyging kan være greit å ha scannet gjennom. Står litt om hangflyging nederst.
    Seilfly – Høystart – Cirrus RC Flyklubb

    Kevin Newton er en bra seilflypilot som flyr mye F3F. Han har lagt ut noen tips om hvordan du bør sette opp et seilfly for å få mest mulig ut av det.
    Website Builder 404

    Til slutt er det jo slik at du kan lære mye av å se åssen gode piloter gjør det. Her finner du i alle masse fete hangvidoer både til inspirasjon og til å lære av.
    rchomepage.com
    (har postet denne tidliger i en tråd under seilfly her inne, men legger den ved likevel)

    Vet at paragliderfolket flyr en del på et nord-vendt hang på Orkanger. Vet ikke åssen det er med landingsplass for modellfly der oppe. Har ikke vært opp der enda. Legger ved link med bilder fra stedet så ser du nok hvor det er vil jeg tro.
    404 Not Found

    Ellers kan du alltids fly litt sammen oss Trondheimsfolk om du skulle finne på å ta med deg flyet inn en dag. Vi flyr hang primært på Gråkallen (nord-vest og sør-øst), og på et grustak ved Melhus på nordlig vind.
    Gråkallen har ikke allverden med landingsplass, men etter hva jeg hører JOO si om EG'en så burde det være mulig å få den ned i en bit der oppe.

    Lykke til videre med hangflygingen din. Det blir vel til at du skaffer deg en ren seiler etterhver også nå da

    PS!
    Du må oppdatere profilen din. EG'en mangler i lista di
    Last edited by torgust; 24-11-05, 16:44.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Takker for masse tips. og jeg vet hvor det hanget på orkanger er. men har ikke vært å sett på det selv. men det skal vist være vanskelig med landingsplass osv. men skal ta en tur å kikke selv. er jo ikke store plassen man trenger til EG`en.

      Det blir sikkert ett reint seilfly også etterhvert, men vet ikke hva enda. må få prøvd dette litt mere så får vi se.

      Har oppdatert profilen
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Var og prøvde flyet igjen nå på ett annet jorde like ved. Det var en del vind men desverre i litt feil retning så det ble ikke så mye oppdrift av det. Så jeg fløy stortsett rundt med motoren såvidt igang bare, for å lære meg flyet bedre å kjenne. Speielt når det gjelder å svinge mest effektivt i forhold til vinden. prøvde også masse landinger med spoiler for å teste det litt. og det fungerer jo drittbra når man finner ut hvordan det skal gjøres. trenger ikke lange landingsstripa da hehe. Kommer vel litt mere her ettervert.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Tenkte å prøve å få på noen farger på EG´en. Tåler den elaporen vanlig spray lakk som quick lakk for eks. eller må man ha sånn spesiell isopor/depron lakk
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Tror elaporen tåler mye rart, CA og kicker er ganske heftig det så...
            Rart hvor mye man lærer når man flyr, fortsett å leke med flate svinger og se og føl hvordan du skal ha med mest mulig fart ut etter 180-gradere
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Prøvde litt nå med billig lakk fra europris, trenger jo ikke være fuelproof på denne . og det ser ut til å funke kjempebra. har lakket vingespissene på undersiden fra ballanserorene og ut rød/orange og det samme på bakvingen fra der høyderorene slutter og ut til spissen. lakket også canopyen sølvfarget . På oversiden har jeg satt på de merkene som fulgte med, men regner med de kommer til å løsne etterhvert også er de vel nesten tyngre en lakk vil jeg tro. Så hvis flyet overlever min lærekurve på seilfly så er det mulig det blir mere lakkering etterhvert.

              Til de som lurer på å prøve seilfly for første gang så kan jeg absolutt anbefale denne, Eller hvorfor ikke som førstefly gennerelt. med litt motorbruk i stille vind så er den jo snill som en trainer og flyr vel betydelig saktere en en normal trainer.

              Joo hvis du lurte på å kjøpe en electric versjon og bruke orginal motoren så fungerer den utmerket er mer en nokk krefter
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Har bestilt meg EasyGlider jeg også.. men får den ikke før halvt ut i neste månde. Så det spørs om det blir noe flyving før julestria. Bestilte uten motor jeg da

                Funker vanlig miniservoer som drar rundt 1 kg ?
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  jeg har hs81 på høyde og sideror. også har jeg faktisk bare waipoint 60 på ballanserorene. Det fungerer utmerket men så flyr ikke jeg så hardt heller, ikke enda i hvertfall. er vel anbefalt med servoer som trekker 1.2kg på ballanserorene tror jeg. Var noen andre her som hadde waipoint 150 tror jeg. de er sikkert bedre vil jeg tro.

                  Gratulerer med fint fly, du må komme med raport når du får prøvd den.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Servoer som matcher MPX sitt orginal oppsett kan være Waypoint sine W-084 (2stk) til vingen og W-150MG (høyde side ror). W-150 er litt svakere enn orginal servo fra MPX og W-150MG er litt sterkere.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Javel Tyor, får vel anskaffe meg en EEG da
                      Fordelen med å ha motor i nesa er at fuglen blir en grei prøveklut for testing av mulige minihang man kommer over. Og så er jeg ikke i tvil om at man kan ha det helmax med å lete etter vårtermikken over svart skog når man er på isen og flyr en solfylt vinterdag!
                      En stabil, rolig og ukomplisert modell er uansett balsam for sjela og hører hjemme i enhver anstendig hangar.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo
                        Fordelen med å ha motor i nesa er at fuglen blir en grei prøveklut for testing av mulige minihang man kommer over. Og så er jeg ikke i tvil om at man kan ha det helmax med å lete etter vårtermikken over svart skog når man er på isen og flyr en solfylt vinterdag!

                        yepp. også er det fint å ha motoren å redde seg med hvis man tar en feil sving når man er nybegynner
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Hej Alle

                          I kan også glæde jer til det bliver sommer. Jeg havde flere lange flyveture med min denne sommer, blandt andre en tur på 58 minutter efter kun 2 minutters stig med den originale speed 400 motor.
                          Venlig hilsen
                          Regnar Petersen, Danmark
                          www.brandemodelflyveklub.dk

                          Comment


                          • #14
                            ja den er lagt bort nå så lenge til det blir vår og sola skinner. gleder meg allerede
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Hvor mye koster en EEG uten radioutstyr?

                              Er det mulig å fly denne på dager med litt vind? Er litt irriterende når helg etter helg går uten at man får flydd pga at det er for mye vind for vanlige elektrofly på drøyt halvkiloen.
                              Alf Surdal
                              Hovsherad

                              Comment

                              Working...
                              X