Announcement

Collapse
No announcement yet.

Så var det det med PC Power igjen da..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Så var det det med PC Power igjen da..

    Fikk kloa i et slikt her om dagen og har drevet og målt litt. Funnet det berømte grønne ledningen og koblet den til jord for å få baletten igang.
    Problemet er at jeg ikke finner mer enn ca 2 volt på noen annen ledning (og det er en veritable skog av slike som kommer fra strømforsyningen.

    Noen raske tips for å sjekke om grunnen til at pc'en ble kassert var dødt power?

  • #2
    Det er ikke uvanlig at en slik PC-forsyning må ha litt load for å levere ut spenning. Det er mellom gul og sort leder du skal kunne måle +12V.

    Du skal også, bare for morro skyld, kunne måle 24V mellom gul og blå leder.

    Mellom rød og sort skal det være 5V, det er gjerne her det må settes på litt load for at den skal kunne levere noe ut.
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

    Comment


    • #3
      Ok, jeg satte på en liten 6 volts pære, 4-5 watt på den grønne ettersom jeg har sett dette med last før men det ble fortsatt ikke noe fres. (Den grønne var den eneste med spenning på og da -5 volt.)

      Den gule har ingen spenning mener jeg. Skal forsøke med last på rød/svart. På den største pluggen er det minst 2 røde og 3 svarte mener jeg, spiller det noen rolle hvilke?

      Så er det 2 mindre plugger med 2 svarte, rød og orange leder. Noe her som kan brukes?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tintin
        Ok, jeg satte på en liten 6 volts pære, 4-5 watt på den grønne ettersom jeg har sett dette med last før men det ble fortsatt ikke noe fres. (Den grønne var den eneste med spenning på og da -5 volt.)

        Den gule har ingen spenning mener jeg. Skal forsøke med last på rød/svart. På den største pluggen er det minst 2 røde og 3 svarte mener jeg, spiller det noen rolle hvilke?

        Så er det 2 mindre plugger med 2 svarte, rød og orange leder. Noe her som kan brukes?
        Ja, er de du bør bruke, de små som vanligvis kobles til harddisk/cd. Du finner 12V mellom orange(gul) og svart leder. Hvis det ikke er 12V der er det nok stor sannsynlighet for at den er toast...
        Last edited by Psyko-lefse; 24-11-05, 14:37.
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Ja da er jeg redd det er problemet, før høre om vi ikke har en gåen pc til...
          Når du sier det så ser jeg jo at den ene var den som satt på diskettstasjonen så der må det jo være strøm om det finnes ja...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tintin
            Så er det 2 mindre plugger med 2 svarte, rød og orange leder. Noe her som kan brukes?
            Du kan jo prøve å koble orange (Power good) til svart.

            Dette forutsetter jo at du har samme farger som det jeg har erfaring med.
            Mitt power sier:

            +5v - red
            +12v - yellow
            -5v - white
            -12v - blue
            ground - black
            power good - orange
            Last edited by Bole; 24-11-05, 15:12.
            Mvh
            Ole A. Hansen

            Comment


            • #7
              Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet?
              Du skal gi bare gi en ener på pin 14.
              Når du har sveiva i gang bruker du bare svart og rød på molex-kontaktenen, det er det jeg gjør i alle fall. Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv skal bruke ATX 20 pin-kontakten for..

              Comment


              • #8
                Er molex jeg snakker om ihvertfall. Og der er det gul og svart som gir 12V
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  Det burde være åpenbart at jeg ikke kjenner pluggenes betegnelse og for meg er IKKE gul og oransje samme farge. På de små kontaktene som jeg ar totalt 3 av i 2 forskjellige størrelser er det som sagt en rød, 2 sorte og en oransje. Definitivt IKKE en gul.

                  Antar nå den brede kontakten er den berømmelige ATX'en siden den godt kan ha 20 pinner, på denne finner jeg en grønn som har 5 volt som det er blitt sagt skal mot sort.

                  Skal telle om den kan være nr 14 og i så fall skal jeg gi'n en ener

                  Om å gi'n en ener betyr koble til svart så er det gjort uten at det kommer en pytteliten volt på rød/svart

                  For meg er en molex en pytteliten sak på størrelse med balansepluggene på lipoene mine eller navnet på en produsent.

                  Beklager om jeg virker litt utakknemlig men nå skjønner jeg hvordan det er å være i andre enden

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Bole
                    Du kan jo prøve å koble orange (Power good) til svart.

                    Dette forutsetter jo at du har samme farger som det jeg har erfaring med.
                    Mitt power sier:

                    +5v - red
                    +12v - yellow
                    -5v - white
                    -12v - blue
                    ground - black
                    power good - orange
                    Det stemmer nok ikke.

                    Orange er 3,3V som er, sammen med 5V, de kraftigste strømrailene på en ATX strømforsyning. Nå begynner vel 12V også å kunne levere ganske mange ampere på nye forsyninger (fra 20A og opper på +12V)

                    Power good skal normalt være farget grå. Denne gir ut et +5V signal når spenningene har stabiliesert seg, slik at datamaskinen kan fortsette med oppstarten.

                    Den strømforsyningen du har, Tintin, virker som om den er død, eller veldig syk..
                    Når den er avslått skal du kunne måle spenning mellom grønn og jord, og mellom lilla og jord (lilla = +5V Stand By).

                    Når du kortslutter grønn og sort skal da resten av utgangnene få spenning. Hvor mye de får er lit avhengig av oppbyggingen på forsyningen, men det skal bli spenning!

                    Guide på strømforsyninger her..
                    -
                    Jan-Ove Sandnes

                    Modeller:
                    Align Trex 600E Pro (Vbar)
                    Align Trex 450 Pro (Vbar)
                    MPX Funjet
                    MPX Dogfighter
                    Hotliner i bestilling...

                    Comment


                    • #11
                      Se det, nå begynner det å ligne noe.
                      Grå får ganske riktig 5 volt når jeg kortslutter grønn og sort men dei andre er like daue. Det kommer jo fra en kassert pc som var ribbet for disc/cd så da kan vi nok kanskje gjette på at det er en død forsyning som var årsaken i utgangspunktet, tilbake å henge it-snubben. Har gode kort på hånda for han vil ha noe av meg....

                      Ah, fargekodingen min er ikke den samme som i linken.....
                      Last edited by Tintin; 24-11-05, 17:26.

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, alle vet kanskje ikke hva en molex-kontakt er ja
                        Uansett, her er ett meget illustrerende bilde: Not Found
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Ja sånne har jeg 3 av, dog med oransje og ikke gul.
                          Fargekodingen på ATX'en (hei hvor det går) ligner ikke i det hele tatt, trodde først den bare var på hodet, men den er minst på hodet, invertert og montert av en fargeblind om jeg sammenligner med bildet.

                          Dog virker det som om grønn er grønn for jeg får signal på grå når jeg kobler grønn mot sort men bare ikkno på oransje/sort eller rød/sort. Har prøvd last der men ikkno liv....

                          Comment


                          • #14
                            K, men har du sjekket om du får 12V mellom gul (oransj) og svart på molex-kontakten (den jeg tok bilde av)?

                            Hvis du ikke får det er den gåen, du skal ikke trenge å koble noe på pinne 14 på ATX elns for å få spenning der. 12V=fungerer, ingenting= gåen
                            Sikringen er ikke gått?
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Explorer
                              Power good skal normalt være farget grå. Denne gir ut et +5V signal når spenningene har stabiliesert seg, slik at datamaskinen kan fortsette med oppstarten.
                              Må vel da legge til at dette er et AT power fra ca. 1995.

                              Jeg hadde ikke behov for å koble ”power good” til jord for å få poweret til å fungere, men jeg satt en 12v (4w) bilpære på 5v kursen for belastning.

                              Poweret gir 13,40v ubelastet og 13,27v med belastning(Lader)
                              Mvh
                              Ole A. Hansen

                              Comment

                              Working...
                              X