Announcement

Collapse
No announcement yet.

Halerotor problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Halerotor problem

    Når jeg har full gass (selv når det er dårlig batteri) så roterer helikopteret motsatt vei av klokka, klarer ikke å kompansere det engang med å gi full høyre på venstrestikke. Grunnen til at jeg nevte at det skjer t.o.m. med svakt batteri, er at vi kan utelukke at det er turtallet på hovedrotoren som gjør det.

    Heliet er et elekrisk med fixed pitch (EP Caliber M24), og har en såkalt flight control unit hvor alt blir styrt ifra. Dvs dette er mottager, gyro, samt at hovedmotor og haleror motor er koblet til denne.

    Er det mest nærliggende å tro at det har skjedd ett eller annet med denne enheten, eller kan det være noe galt med haleror-motoren?

    Noen som vet om det er mulig å justere dette i flight control-enheten? (Ser ingen synlige ting jeg kan justere på, men mulig det er noe jeg kan skru på hvis jeg løsner den fra kroppen?)
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

  • #2
    Har ikke denne modellen men en Twister.

    Den roterer ene veien (med klokka) ved fulladet batteri og andre (mot) når det nærmer seg tomt, ror må trimmes om underveis.
    Annet alternativ er at halemotoren er på tur til å gi seg. (Regner med at du har rotoren på høyre side sett bakfra og at hovedrotor går med klokka)
    Det kan være gyroen i boksen som er ferdig.
    Har du trim på radioen du har justert?

    Kjenner som sagt ikke din, men på min lille boks er det 2 små ting å skru på, den første står det "gain" på og det er gyroen, den andre mener jeg det står "prop" for proportional og justerer forholdet mellom motorene mener jeg.
    Begge påvirker dette.

    Har du målt spenningen på batteriet(ene) dine, er de fortsatt gode?

    Comment


    • #3
      takk for et utfyllende svar

      skal vi se, nå har jeg etter mer testing sett at det er en sammenheng mellom turtall på hovedrotor, og hvordan dette påvirker roteringa/kraften på halerotoret. Men det ser ut til at halerotor-motoren ikke klarer å gi nok kraft til halerotoren når jeg har bånn pinne på hovedrotor.

      Til min fortvilelse, ser jeg at det ikke er en eneste ting å skru på på boksen :S

      Noe som kanskje antyder at halemotoren synger på siste vers? Har vel kjørt et sted mellom 50-60 * 5 minutter med helien til nå.

      Jeg HÅPER det er halemotoren, og ikke boksen, for den vil jeg anta er mye dyrere
      David Gabrielsen,
      Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

      Comment


      • #4
        Ikke usannsynlig for de holder ikke alltid så lenge men har du merket noen forskjell på flytid?

        5 min er ikke veldig lenge, hva slags batterier har du?

        Halemotoren han være følsom for lav spenning, om du lenge har fløyet til batteriene er nesten tomme kan de ha blitt skadet så de ikke leverer nok lengre, kan være bare det.

        Comment


        • #5
          har ikke merket noe på dårligere flytid ennå. Har 4 stk NiMH batterier 9.6V, som består av 8x AAA 650 mAh celler av merket MeanGreen.

          Det ene batteriet er helt nytt, og det er ingen praktisk forskjell på det og de 3 "gamle".
          David Gabrielsen,
          Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

          Comment


          • #6
            Hei,

            Har også en twister. Samme problem med den at halen drifter når man har flydd en stund. Vet ikke hvordan det er med ditt helikopter, men twisteren har egen motor på halerotoren. På min var i allefall problemet at motoren ble varm. Dette reduserte effekten på motoren såpass mye at selv ikke med maks utslag klarte jeg å holde den stabilt.

            Jeg byttet motor noen ganger - etterhvert som de sluttet å virke. Jeg regner også med at disse motoren egentlig brant opp.

            Det finnes sikkert noen som selger kjøle-ribber både til hoved og rotor-motor.

            Enkleste testen er å stikke fingeren borti motoren etter at dette har oppstått (NB !! land først )

            Lykke til
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              God kveld.
              Det kan høres ut som det er motoren som gir seg.
              Send en mail til Martinsen hobby og hør der på motor og
              kjøleribber for hoved og halemotor.
              Odd Arne
              OAF
              Caliber 30FT MiniTitan
              Div Fly
              Radio Hitec Aurora 9
              www.ringerikemfk.com
              http://modelsport.no/

              Comment


              • #8
                ja, skal erstatte haleror-motoren nå. Har kjøleribbe på hovedmotoren, men har ingenting av kjøling på den lille.
                Liker ikke helt tanken på å montere kjøleribbe på den lille motoren, pga å legge ekstra vekt så langt ifra cg. Dessuten er ikke denne motoren så veldig dyr, så det er vel bare å belage seg på å bytte ut denne etterhvert som man flyr.

                Men for all del, hvis noen har erfaring med kjøleribbe til den lille motoren, så vil jeg gjerne høre deres erfaringer. Jeg er en nybegynner i heli-verdenen, så jeg tar imot alle råd med stor takk.

                Kan bare nevne at jeg ikke har rørt mine fly etter at jeg skaffa meg heli. Det er 100-ganger morsommere å fly denne lille krabaten.
                David Gabrielsen,
                Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                Comment


                • #9
                  Har vel vært igjennom 4 halemotorer tror jeg, før jeg satte på 2 kjøleribber, etter det har den bare holdt...

                  Comment


                  • #10
                    så et bilde på nettet :


                    hvordan tenker dere han har fiksa dette? Limt på aluminiums biter med superlim?

                    sida er på fransk, så jeg skjønner ingenting her ihvertfall š

                    link = Améliorations du Caliber M24 Kyosho par Jean-Louis Lieben
                    David Gabrielsen,
                    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                    Comment


                    • #11
                      Hva vil du vite?

                      I utgangspunktet er ikke å lime optimalt da limet neppe leder varme like godt som direkte kontakt. En sånn kjøler koster noen få tiere...på elefun f.eks.

                      Hva vil du vite så kan jeg oversette...?

                      Det står i prinsipp bare at han har limt på alu for å kjøle motorene. Det kan forresten være det lipo kitet har noe for seg for han har satt på en duppeditt for å senke spenningen til halemotoren, 3S lipo batterier har hatt en tendens til å øke forbuket av halemotorer. For ordens skyld så flyr jeg min Twister på 2S, ikke 3S, så dette er ikke et problem. Så akn det være nødvendig å legge til vekt for å balansere pga den lettere pakken noe jeg mener tar bort litt av fordelen med lipo, nåja..
                      Last edited by Tintin; 27-11-05, 16:09.

                      Comment


                      • #12
                        ja, det er eliminasjonsmetoden godt igang.

                        Testet et par batterier på korsvoll gymsal ikveld, med ny halerors-motor, akkurat samme resultat.

                        Ved høyt turtall drar den mot klokka (sett ovenifra) uansett hvor mye jeg prøver å kompansere med å dra til høyre med venstrestikke.

                        Det jeg har funnet ut så langt er at det ikke er noe galt med batterier, ikke noe galt med halerorsmotoren, heller ikke noe galt med haleroret. Så da står vi igjen med den svarte super hemmelige boksen hvor Kyosho tillater null justering.

                        Noe annet det kan være?

                        Denne boksen, trur dere det er mulig for meg å reklamere denne boksen? Kan ikke være riktig at denne plutselig skal slutte å fungere skikkelig etter bare 3 måneder?
                        David Gabrielsen,
                        Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                        Comment


                        • #13
                          reklamere på kyosho??? lykke til. kyosho har jo "ALDRI gjort no galt de"
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment


                          • #14
                            skal prøve å ringe Kyoshos service telefon (som er operativ fra 14-15:30), og se hva dem kan bidra med. Noen som har noen erfaringer med denne tjenesten?

                            Dette blir bare mer og mer frustrerende, akurat i det helien begynte å gå veldig fint og stabilt, så skulle dette skje
                            David Gabrielsen,
                            Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                            Comment


                            • #15
                              Ikke si at jeg sa det men:

                              As for the tail control, there is a black sticker just over on/off swict than can be removed revealing 2 screws the top one is gyro mix and the bottom one is gain. If the mix is turned counter clocwise about 9'o clock you will get a much more liveley tail.
                              Aner ikke hva det evt gjør med garanti så du har ikke hørt det fra meg...

                              Comment

                              Working...
                              X