Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan pensjonerer man lipo batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan pensjonerer man lipo batterier?

    Skal pensjonere mitt lipo batteri når jeg blir utrygg på det. Er det da lurt å bytte kontroller, slik at volten kommen under 3 på alle cellene? Jeg tenkte på en nimh controller for denne jobben.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    det sikreste er vel å legge det i en mettet salt løsning (vann med så mye salt at det ikke vil løsse seg opp mere) slik at det sakte lades helt ut. eller kan det vel blåse seg opp og brenne.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      mao. kjøre batteriet til lipo cut offen slår ut, og bare stabbe batteriet i dette vannet?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Lad batteriet helt ut via ei last som ikke gir for høy strøm. Lag saltvannsblanding, punktèr batteriet og legg det i saltvann noen dager.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          En del som har svært dårlig erfaring med punktering av batterier så der lønner det seg kanskje å tenke seg om hvordan man gjør det. En spiker rett i gjennom cellene er neppe tingen, det behøves vel bare en rift i folien slik at saltvannet får gjort jobben sin. Sikker lurt å gjøre den biten under vann.

          Har punktert et som hadde blåst seg opp med kniv selv uten dramatikk, nr 2 leverte jeg ganske enkelt til miljøstasjonens batteriretur etter at det var utladet, det er en svært enkel måte å bli kvitt dem...

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Lad batteriet helt ut via ei last som ikke gir for høy strøm. Lag saltvannsblanding, punktèr batteriet og legg det i saltvann noen dager.
            IKKE punkter batteriet før det er HELT UTLADET, vis ikke risikerer du få få det rett i trynet. Hadde en slik opplevelse selv i sommer.

            Vil anbefale å la batteriet ligge i en uke i alle fall i saltvann, eller mål jevnlig til spenningen er 0V. Jeg ville latt være å stikke hull i celølene, men vis du vil gjøre det så vent til spenningen er 0V, da vil det være lite kjemisk energi igjen i batteriet og lite kan skje under punktering.
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Hvorfor skal man egentlig drive på slik når miljøstasjonen tar i mot brukte batterier???

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Hvorfor skal man egentlig drive på slik når miljøstasjonen tar i mot brukte batterier???
                enig. og alle som selger elektrisk utstyr er jo også pålgt å ta batterier i retur
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Jeg rakk ikke å si det før deg TYOR. Men jeg skjønner ikke att vi legger så mye tid og energi på dette spørsmål. Når mine Li-Po skal pensjoneres går jeg rett til den lokale forhandleren og ber han å ta seg av saken slik han er lovpålagt.

                  Det er lov å ta hjelp - håper jeg.
                  Peppe
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment

                  Working...
                  X