Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saito twin med tenningsanlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saito twin med tenningsanlegg

    Er det noen som har kjennskap til Hvor mye olje det skal være i fuelen dersom man bruker tenningsanlegg på en Saito 100 Twin.
    I manualen til disse motorene står det at man skal bruke en fuel med 20% olje.
    Mens i manualen til tenningsanlegget står det at man skal bruke fuel med 8-9% olje for å unngå sot på pluggene.
    Dette høres ikke veldig trygt ut, er det noen som har erfaring med dette??

  • #2
    Hei.

    Jeg hadde en Saito 270twin som jeg brukte tennigsanlegg på(hjemmelaget).Jeg brukte Modellracing fuel 15%olje og 15% nitro,fungerte helt perfekt for meg,så det har jeg god erfaring med,regner med du får det samme
    Lykke til
    Mvh
    Thor Arne Solberg
    Team F4C Norway
    www.skalamodeller.com

    "Ekte fly hovrer ikke"

    Comment


    • #3
      Han mener nok at motoren er konvertert til vanlig bensin ikke sant? Selv om jeg egentlig ikke husker dette, så mener jeg å huske at bensin utvikler mindre energi og derved mindre varme enn glow fuel. Og derfor skal gå med mye mindre olje, men hvor mye mindre vet jeg ikke. Det anbefalte hørtes ikke så dumt ut.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Her er det viktig å skille mellom tenningsanlegg og et glødeanlegg.
        Hvis du har montert inn et tenningsanlegg så kan ikke kjøre på metanol lenger, da må du over på bensin og da skal motoren ha mye mindre olje.
        Hvis det er et glødeanlegg du har montert så kan du vel bruke samme fuelen som du har brukt tidligere!? Bruker du en god olje så er det ikke noe problem og kjøre motoren fra ca13-14% olje, med forbehold at man kan og justere motor.
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          Ehh..
          Man kan vel fortsatt kjøre motoren på Metanolbasert drivstoff etter å ha montert tenningsanlegg. Det vil faktisk gi bedre ytelse enn om man kjører på bensin. Poenget er at mange av de som konverterer til tenning, gjør det for å kunne bruke bensin som jo er en god del billigere. Nå skal det vel sies at man kan kjøpe noen kanner med fuel for prisen av et tenningsanlegg, men det er en helt annen diskusjon.
          Hvor mye (lite) olje man kan kjøre på er avhengig av oljetypen. Med en god olje burde 10-15% gå greit (husk å ikke kjør motoren med mager blanding). Vil tro at oljetypen også påvirker eventuel soting av pluggen(e).
          Ola
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            Originally posted by ofremmi
            Ehh..
            Man kan vel fortsatt kjøre motoren på Metanolbasert drivstoff etter å ha montert tenningsanlegg. Det vil faktisk gi bedre ytelse enn om man kjører på bensin.
            Bensin har høyere energi enn metanol og vil da forbruke mindre enn motoren gikk med metanol..

            Bensin har ca 10000-11000 kalorier mens metanol inneholder ca 5000 kalorier..

            "Mens i manualen til tenningsanlegget står det at man skal bruke fuel med 8-9% olje for å unngå sot på pluggene.
            Dette høres ikke veldig trygt ut, er det noen som har erfaring med dette??"

            Metanol har ikke smørende egenskaper som bensin, og olje kan reduseres til 8-9%.. derfor der det best å unngå soting og våte plugger av overflødig olje.
            Bruk blyfri bensin, så holder pluggen mye lenger pga ingen blybelegg på isolatoren som leder gnisten bort fra elektroden til godset..

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Han mener nok at motoren er konvertert til vanlig bensin ikke sant? Selv om jeg egentlig ikke husker dette, så mener jeg å huske at bensin utvikler mindre energi og derved mindre varme enn glow fuel. Og derfor skal gå med mye mindre olje, men hvor mye mindre vet jeg ikke. Det anbefalte hørtes ikke så dumt ut.

              Jada, selvfølgelig er det stor forskjell på det,jeg leste litt feil,hadde "vanlig "glødeanlegg i hode når jeg leste dette.så da har jeg ikke noe erfaring og meddele
              Mvh
              Thor Arne Solberg
              Team F4C Norway
              www.skalamodeller.com

              "Ekte fly hovrer ikke"

              Comment


              • #8
                Motoren er utstyrt med tenningsanlegg for at den ikke skal "slokne".
                Det er metanol som blir brukt som drivstoff.
                Men da skjønner jeg litt mer, da er det tatt utgangspunkt i at man bruker bensin i manualen til tenningsanlegget, siden det da er grunnen som oftest til at man bruker tenningsanlegg?

                Comment


                • #9
                  Aha, samme fuel som før da altså. la oss vite hva du lander på og om det funker greit.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flying Fortress
                    Motoren er utstyrt med tenningsanlegg for at den ikke skal "slokne".
                    Det er metanol som blir brukt som drivstoff.
                    Men da skjønner jeg litt mer, da er det tatt utgangspunkt i at man bruker bensin i manualen til tenningsanlegget, siden det da er grunnen som oftest til at man bruker tenningsanlegg?
                    Ja, nettopp, skal det bruke bensin hvis det er tenningsannlegget er montert på Saitoen din ifølge manualen. I tillegg er det mindre griseri ut av eksosen pga mindre oljeinnhold.

                    Comment


                    • #11
                      Oljenivå til tenningsanlegg

                      Hei

                      Gjennom hele 90 tallet brukte jeg tenningsanlegg på mange varianter av 4 taktere. Alt fra Saito 300/270 og OS motorer. Min erfaring fra den tiden var at 8-10% oljeblanding og resten metanol var det beste. På vinterhalvåret blandet jeg i 2-4 % bensin i metanolen i tillegg. Nitro skal ikke benyttes med tenningsanlegg da noe av vitsen med tenning blir borte (Rustproblemer) og det er liten effektforskjell. Noen motorer var mer kresene på åpningen i pluggen enn andre men generelt sett var tykkelsen på et 6mm brekkblad fra tapetkviv riktig tykkelse ( 0,4mm). NGK plugger holdt best. Og det er riktig som det sies, mindre olje gir mindre sot. Men å fly på blandinger under 10% forutsetter gode kunskaper om motorjusteringer. Det er også meget viktig at fortenningen er justert riktig

                      PS: Benytter du 2-4% bensin i metanolen på vinterstid skal du fortsatt benytte fuelslanger til metanol.

                      Hvilket tenningsanlegg er det du har?

                      Håper dette er til noe hjelp.

                      Mvh
                      Cato Horten
                      Oferta sprzedaży domeny: c2i.net

                      Comment


                      • #12
                        Type tenningsanlegg.

                        Takker for mange fine svar, dette har virkelig hjulpet en del.
                        Tenningsanlegget er av type Runtronic, og jeg tror de holder til borte i Sverige.
                        Så da er det altså bare metanol og 10%olje som er det beste, og litt bensin i tillegg på vinterstid.
                        Grunnen til at jeg vet så lite om dette er at jeg har kjøpt et fly med dette utstyret innmontert.
                        Det er en Beechcraft Duke B-60 med to stk Saito 100 flat-twin, og Runtronic tenningsanlegg på begge motorene.
                        Hva er det man må passe på siden det er viktig med gode motorkunskaper på så lav oljeblanding, er det at man fort kan kjøre motoren for magert og at det kan skjære seg??
                        Og er det noe man kan se eller høre etter for å vite at den er riktig justert??

                        Comment


                        • #13
                          Ja, ikke juster for magert, la den gå med litt fetere, dvs gå jevn og litt røyk ut av eksosrørene som tegn på at det er nok smøring.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har en splitter ny Saito 300 som jeg har hatt liggende en tur og som skal etterhvert i min Staggerwing.

                            Jeg har foreløpig montert den i en Cap 232 for å bli litt kjent med den.
                            Har starta den og kjørt den litt på bakken og sånn jeg ser det så fungerer den jo veldig fint uten gløding eller tenningsannlegg.

                            Er det noe grunn til å montere gløding eller tenningsannlegg på den ?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Saito fuelblanding

                              Hei -
                              Diskusjon om fuelblanding til glowmotorer avstedkommer ofte mange meninger - dette er et yndet diskusjonstema blant brukerne!
                              Som mangeårig bruker av Saito - fra små "endunkere" til store, flersylindrede - la meg minne om hva som står i brukermanualen til Saito 100 Flat Twin:
                              "Saito recommends a fuel containing 20% oil and 10-15% nitro methan."
                              20% er jo mye, men bruker selv konsekvent 15% god, syntetisk olje av typen Aerosave og 15% nitro og har aldri hatt et problem med disse motorene,hverken sommer eller vinter. Saito anbefaler også dagens gode syntetoljer og maksimalt et par prosent Castor olje om ønsket. Start (forutsatt en topp 4-takts plugg merke OS eller Saito), throttling og tomgang blir da førsteklasses.
                              Jeg ville aldri kjørt en flersylindret (les kostbar!) 4-takter på mindre enn 15% olje; det vil i tilfelle kreve skikkelig fet dysejustering for å sikre konstant kjøling og smøring.

                              Comment

                              Working...
                              X