Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sovehjelp (li-lon/poly?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sovehjelp (li-lon/poly?)

    Kan denne tingesten brukes til li-lon/poly?

    Siden finnes ikke
    Jonas K. Sønsteby

  • #2
    Ja og kun det og kun Lipo pakker med 2 celler. (7,4 volt)

    Poly-Quest PCM Guard 2S. Polyquest charge guard. Hindrer overlading pga celle ubalanse. Brukes mellom Lipo laderen og batteri pakken. Denne passer i multipin pluggen i Poly-Quest pakkene og monitorerer individuell celle-voltstyrke mens ladingen foregår.
    PQ-PCM-GUARD regulerer ladespenningen per celle til maksimum 4.2V

    Comment


    • #3
      Spesifikasjonene for Poly-Quest PCM Guard 2S som Elefun forbilledlig fører er utstyrt med kontakter som passer Poly-Quest lipo batterier. Etter det jeg vet lager ikke Poly-Quest LithiumIon batterier. Derfor er Poly-Quest PCM Guard 2S beregnet for LiPo.
      Jeg kjenner ikke til "sovehjelpsdubeditter" for LithiumIon teknologien.
      "Innsovningsmedisin" for lipo kan være å lese brukeranvisningen som følger med alle lipo batterier.
      Har man en anerkjent lipolader, unngår å lade når man sover, og i tillegg bruker brannsikkert underlag under ladingen, mener jeg å kunne ønske alle en beroliget lipolading.

      Comment


      • #4
        Vær obs på det Per sier ang. Ion/Poly..

        Bruker selv 2 stk. på Poly-batt.. 2 og 3 cell, og det funker veldig bra...
        Brukes imellom Shultze ISL6-330 og batteriene...

        Har også E-Tec-batterier med samme kontakt og samme konfigurasjon på, så de brukes på de også!

        Men HUSK!!
        Før du kobler de til andre batterier enn PolyQuest, så sjekk med produsenten samt kontrollmål spenninger og pin-konfigurasjon på kontakten!!!
        FØR du evt. kobler til...

        Comment


        • #5
          Sitat:
          ''Vær obs på det Per sier ang. Ion/Poly..

          Bruker selv 2 stk. på Poly-batt.. 2 og 3 cell, og det funker veldig bra...
          Brukes imellom Shultze ISL6-330 og batteriene...

          Har også E-Tec-batterier med samme kontakt og samme konfigurasjon på, så de brukes på de også!

          Men HUSK!!
          Før du kobler de til andre batterier enn PolyQuest, så sjekk med produsenten samt kontrollmål spenninger og pin-konfigurasjon på kontakten!!!
          FØR du evt. kobler til...''


          Du sier altså da at jeg trygt kan bruke denne greia på li-lon?
          Jonas K. Sønsteby

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jonna
            Sitat:
            Du sier altså da at jeg trygt kan bruke denne greia på li-lon?
            NEI, LIPO!

            Comment


            • #7
              [QUOTE...Poly-Quest PCM Guard 2S. Polyquest charge guard. Hindrer overlading pga celle ubalanse. Brukes mellom Lipo laderen og batteri pakken. Denne passer i multipin pluggen i Poly-Quest pakkene og monitorerer individuell celle-voltstyrke mens ladingen foregår.
              PQ-PCM-GUARD regulerer ladespenningen per celle til maksimum 4.2V...QUOTE]

              and that is what it is designed to do...
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Kun POLY...

                Det var derfor jeg skrev:

                ''Vær obs på det Per sier ang. Ion/Poly.."..

                Comment


                • #9
                  Jeg er med på at noen mener Li-Ion og LiPo skal ha ulik ladeprofil men jeg skjønner ikke helt forskjellen her for vi snakker vel kun om en duppeditt som sørger for at spenningen til hver enkelt celle ikke overstiger 4.2 V?

                  Mine Li-Ion har samme noiminelle spenning som mine Li-Po og laderen min har bare et program og det er til både Li-Ion og LiPo og det lader til 4.2/celle.

                  Er det noe som helst som tilsier at man ikke skal kunne bruke en slik sak på Li-Ion?

                  Skjønner at ingen vil si at klart jada selvsagt, men er det noe konkret som tilsier at den ikke egner seg selvom PQ ikke har Li-Ion???

                  Align f.eks lager både Li-Ion og Lipo med balansekontakt og samme lader lader begge typer gjennom denne....kan ikke skjønne annet enn at det må være bedre med enn uten.

                  Bare så det er sagt så er jeg helt enig i at denne er laget for LiPo, derfor formulerte jeg meg som jeg gjorde i første innlegg, men jeg tviler på at den ikke kan gjøre like god jobb på Li-Ion...
                  Last edited by Tintin; 29-11-05, 09:06.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tintin
                    Jeg er med på at noen mener Li-Ion og LiPo skal ha ulik ladeprofil men jeg skjønner ikke helt forskjellen her for vi snakker vel kun om en duppeditt som sørger for at spenningen til hver enkelt celle ikke overstiger 4.2 V?

                    Mine Li-Ion har samme noiminelle spenning som mine Li-Po og laderen min har bare et program og det er til både Li-Ion og LiPo og det lader til 4.2/celle.

                    Er det noe som helst som tilsier at man ikke skal kunne bruke en slik sak på Li-Ion?

                    Skjønner at ingen vil si at klart jada selvsagt, men er det noe konkret som tilsier at den ikke egner seg selvom PQ ikke har Li-Ion???

                    Align f.eks lager både Li-Ion og Lipo med balansekontakt og samme lader lader begge typer gjennom denne....kan ikke skjønne annet enn at det må være bedre med enn uten.

                    Bare så det er sagt så er jeg helt enig i at denne er laget for LiPo, derfor formulerte jeg meg som jeg gjorde i første innlegg, men jeg tviler på at den ikke kan gjøre like god jobb på Li-Ion...
                    Tråden startet med et spørsmål: "Kan denne tingesten brukes til li-lon/poly?"
                    Den konkrete produsenten det vises til, og som var bakgrunn for spørsmålet, har skrevet at dette produktet er for Lithium Polymer batterier og produsenten har ikke skrevet noe om at dette produktet også kan brukes til Lithium Ion teknologien.

                    Spørreren har stilt et konkret spørsmål og fått et konkret svar.
                    Jeg tror vi skal forholde oss til det alle sammen uten videre spekulasjoner.

                    Når det gjelder "Skjønner at ingen vil si at klart jada selvsagt, men er det noe konkret som tilsier at den ikke egner seg selvom PQ ikke har Li-Ion???" så synes jeg at dette bør avklares med produsenten og at trådstarter, inntil dette er avklart, forholder seg til det svar som er gitt på spørsmålet.

                    Comment


                    • #11
                      Nåja, forhandleren har ikke noe om ion med, noen som har en link til produsenten?

                      Comment


                      • #12
                        Det kan være mulig at de kan brukes, men siden det ikke fremgår av noen instruksjoner etc. blir det litt feil å anbefale noen å gjøre det...

                        Går mange nok over riksveien uten å se seg for blir en eller annen før eller siden påkjørt...

                        Og jeg vil ikke ha det på meg å ha lurt folk til å gå...

                        Comment


                        • #13
                          [QUOTE...Why you need the PolyQuest PCM Guard

                          If the PCM Guard detects that any one cell in the pack exceeds the limit it will electronically disconnect the pack from the charger and the warning LED light will go out on the PCM Guard. Although the PCM should work with any Lithium Polymer charger, we always recommend using a Smart Charger that will detect and refuse to charge if the setting on the charger do not match the voltage of the pack. We make no guarantees that the PCM will function properly with any Lithium Polymer chargers, but if used in conjunction with a Smart Charger, the risks of fire and/or rupture is greatly reduced.
                          The PCM, a voltage-limiting device that prevents single-cell over voltage charging, is for use only on PolyQuest Lithium Polymer packs. PolyQuest installs a multi-connector cell tap on the packs to match the PCM Guard. When connected between your lithium polymer charger and the pack, the PCM Guard limits charge voltage to 4.2 volts per cell with a short-time maximum of 4.35 volts to reduce possibilities of false warning...QUOTE]

                          This appears on several retail web-sites in the U.S.A., one assumes that it originates from Polyquest - note paragraph two first sentence - perhaps that answers the question...
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #14
                            Det var hele poenget Alf. Man vil ikke lure noen til å gå men det er ikke se samme som at det ikke går bra og at man orientere folk om trafikken. For meg ser veien klar ut bare...og jeg tror folk har godt av å vite hvorfor det skal være klart når man går så kan man velge selv.
                            Har ikke anbefalt noe, sier bare at trolig er det helt ok...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tintin
                              Jeg er med på at noen mener Li-Ion og LiPo skal ha ulik ladeprofil men jeg skjønner ikke helt forskjellen her for vi snakker vel kun om en duppeditt som sørger for at spenningen til hver enkelt celle ikke overstiger 4.2 V?

                              Mine Li-Ion har samme noiminelle spenning som mine Li-Po og laderen min har bare et program og det er til både Li-Ion og LiPo og det lader til 4.2/celle.

                              Er det noe som helst som tilsier at man ikke skal kunne bruke en slik sak på Li-Ion?

                              Skjønner at ingen vil si at klart jada selvsagt, men er det noe konkret som tilsier at den ikke egner seg selvom PQ ikke har Li-Ion???

                              Align f.eks lager både Li-Ion og Lipo med balansekontakt og samme lader lader begge typer gjennom denne....kan ikke skjønne annet enn at det må være bedre med enn uten.

                              Bare så det er sagt så er jeg helt enig i at denne er laget for LiPo, derfor formulerte jeg meg som jeg gjorde i første innlegg, men jeg tviler på at den ikke kan gjøre like god jobb på Li-Ion...
                              Hvis jeg forstår det rett så har LiIon samme nominelle spenning som LiPo, men bør lades med mye svakere strøm. Typisk 1/3-1/2C. Dette er noe jeg tror og ikke påstår at jeg vet, hvis noen skulle arrestere meg på det.
                              Morten Myklebust.
                              Yrke Fisker.


                              Sky Raider MachI K.I.A.
                              PT-20 K.I.A.
                              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                              Comment

                              Working...
                              X