Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av propell

    Har en liten høyvinget trainer. Hvilken propell passer best til en SC 12, flyet var utstyrt med en 7 x 4 prop., men den (og flere av samme type) har tatt kvelden. Den lokale hobby-butikken har nå bare 7 x5 prop. Er det et OK valg, hvilke egenskaper vil i såfall forandres. Jeg er nybegynner og ønsker sannsynligvis en propell som gjør flyet mest mulig lettflydd......
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    7x5 skal gå helt fint, flyet kan bli litt raskere i luften samt få litt dårligere take off krefter. Eller om motoren er sterk nok, så vil det hele bli omtrent det samme eller bedre. Jeg ville også ha prøvd en 8x4 propel til traineren din. Motoren burde være sterk nok, og take of kreftene burde øke endel. Hastigheten på flyet burde være uforandret eller litt lavere enn i dag ved full gass.
    Lykke til.
    VM
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Originally posted by BigEz
      Har en liten høyvinget trainer. Hvilken propell passer best til en SC 12, flyet var utstyrt med en 7 x 4 prop., men den (og flere av samme type) har tatt kvelden. Den lokale hobby-butikken har nå bare 7 x5 prop. Er det et OK valg, hvilke egenskaper vil i såfall forandres. Jeg er nybegynner og ønsker sannsynligvis en propell som gjør flyet mest mulig lettflydd......
      Jeg er nybegynner selv, og etter hva jeg har forstått så vil du i biltermologi få mere hestekrefter men mindre dreiemoment, mao at hastigheten vil øke men det vil gå utover klatringen.

      Kanskje 7X3.5 er bedre valg?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Har nå kjøpt både 7 x 5 og 8 x4 propell, skal teste begge alternativene. Er dessverre smertelig klar over at mine flyferdigheter er en større begrensning enn ulike størrelser på propellen. Med 40 cm løssnø er jeg nødt til å starte med å kaste flyet avgårde, og da er det greit med ekstra take-off krefter......
        Liten høyvinget trainer - SC 15
        ARC Beaver on floats - Saito 82
        Goldberg Ultimate - OS 120

        Comment


        • #5
          Har i dag testet traineren min med SC 12 motoren og ulike propeller. Opprinnelig oppsett var 7 x 4, men det lar seg ikke skaffe her oppe på kort varsel. Har flydd endel med 7 x 5 og det fungerer bra, men ønsket meg litt mere "thrust" og litt mindre fart, og prøvde derfor 8 x 4. Det fungerte dårlig, motoren greide ikke å komme opp i ønsket turtall, og flyturen endte med at motoren gikk seg "rå", og stoppet i lufta. Får vel prøve å få tak i en 8 x 3 propell (hvis det finnes)for å oppnå ønskede flyegenskaper.

          Er det noen som har erfaring med å "spikke til" plastpropeller selv. Kunne tenke meg å kutte noe på diameteren på mine 8 x 4 prop. slik at jeg fikk en 7,5 x 4 propell. Er det mulig å gjøre på egenhånd uten å få veldig ubalanserte propeller ?
          Liten høyvinget trainer - SC 15
          ARC Beaver on floats - Saito 82
          Goldberg Ultimate - OS 120

          Comment


          • #6
            Originally posted by BigEz
            Er det noen som har erfaring med å "spikke til" plastpropeller selv. Kunne tenke meg å kutte noe på diameteren på mine 8 x 4 prop. slik at jeg fikk en 7,5 x 4 propell. Er det mulig å gjøre på egenhånd uten å få veldig ubalanserte propeller ?
            Jeg har brukt knekte 11" propeller som jeg har kuttet ned til 9" på en sc25 motor. men du får en propell som er veldig lite effektiv fordi den største effekten er i utformingen på spissene, og skal du spikke til disse rett så tror jeg du får såpass mye arbeid at du heller vil kjøpe deg noen nye, er jo ikke så dyre på den størrelsen. men det kan jo være vært forsøket. husk å ballansere den. for en propell som ikke er i balanse stjeler også turtall. du kan jo også prøve å bare ballansere den 8x4 propellen de er ofte ikke helt bra fra fabrikk. men muligen minimalt å hente der. bare noen forslag
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Du justerte hoved dysa til rett blanding med 8x4 propellen, ikke sant? Synes det var noe mærklig den gikk seg rå/sur i lufta fordi om den hadde tyngre propell. Når en bytter om på propellene så må en nesten justere blandingen etter propellen. Ellers så skal en 7x5 og en 8x4 v samme fabrikat/type ha omtrent lik load index.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vingemutteren
                Du justerte hoved dysa til rett blanding med 8x4 propellen, ikke sant? Synes det var noe mærklig den gikk seg rå/sur i lufta fordi om den hadde tyngre propell. Når en bytter om på propellene så må en nesten justere blandingen etter propellen. Ellers så skal en 7x5 og en 8x4 v samme fabrikat/type ha omtrent lik load index.
                OK, da er det kanskje der problemet ligger. Jeg justerte ingenting. Da må prøve meg fram med 8 x 4 og motorjusteringer. Når jeg fløy med 8 x 4 økte turtall jevnt med gasspådraget til ca 1/2 åpning på forgasseren, deretter ble "motstanden" fra propellen slik at selv med mer gasspådrag økte ikke turtallet. Løsningen må vel være å finne den fuelblandingen (ved å regulere på hoveddysa) som gjør at motoren "orker" mer. For meg betyr det mer fuel........eller er jeg helt på viddene her ???
                Liten høyvinget trainer - SC 15
                ARC Beaver on floats - Saito 82
                Goldberg Ultimate - OS 120

                Comment


                • #9
                  Kan like gjerne være mindre fuel. Bruker ikke å tenke over dette, men har du full gass og motoren høres rå/sur ut, Begynner du å magre dysa litt og litt mens du hører på turtall og lyden ellers. Når den begynner å ta seg opp i turtall, eller begynner å gå rent, er du på rett veg. Fortsett å stramme inn nåla litt og litt til turtallet ikke øker lengre, skru så ut noen klikk til du hører turtallet så vidt begynner å minke (litt dypere eksos tone).
                  Få høre hvordan det går.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Har nå prøvd meg fram med motorjustering og ulike propellstørrelser på min SC 12. Med 7 X 5 går motoren som ei kule, kommer raskt opp i maks turtall og drar greit gjennom hele registeret. Går like bra uansett hvordan jeg holder flyet.

                    Har tatt en 8 x 4 propell og "fjernet" ca. 0, 7 cm på hvert propellblad, slik at jeg endte opp med en 7,5 x 4 propell. Motoren måtte ha 2 "knepp " mer fuel for å gå ordentlig. På maks gass går den fortsatt rent, men med et litt lavere turtall.

                    Tok deretter en 8 x 4 propell og prøvde meg fram. Den er tydeligvis i tyngste laget for min motor. Greide ikke å justere meg inn slik at jeg fikk maks ut av motoren. Endte opp med å justere ut ett knepp til på hoveddysa, da går motoren rent og pent opp til ca. 60-70 % gass. Deretter justerte jeg ned "følsomheten" på motorservoen slik at når jeg har full gass på stikka er det bare 60-70 % åpning i forgasserhuset. Plages med å få motoren til å gå mer enn 10-15 sek med flyet i loddrett stilling før den mister turtall, men det var ikke mulig å justere det bedre.

                    Hvis det blir flyvær i morgen skal jeg teste dette i lufta. Det som blir artig er å finne ut om motoren med 8 x 4 propell og 60-70 % gass får mer "thrust" enn med full gass og 7 x 5 propell.......
                    Last edited by BigEz; 07-12-05, 13:28.
                    Liten høyvinget trainer - SC 15
                    ARC Beaver on floats - Saito 82
                    Goldberg Ultimate - OS 120

                    Comment

                    Working...
                    X