Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av propell

    Har en liten høyvinget trainer. Hvilken propell passer best til en SC 12, flyet var utstyrt med en 7 x 4 prop., men den (og flere av samme type) har tatt kvelden. Den lokale hobby-butikken har nå bare 7 x5 prop. Er det et OK valg, hvilke egenskaper vil i såfall forandres. Jeg er nybegynner og ønsker sannsynligvis en propell som gjør flyet mest mulig lettflydd......
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    7x5 skal gå helt fint, flyet kan bli litt raskere i luften samt få litt dårligere take off krefter. Eller om motoren er sterk nok, så vil det hele bli omtrent det samme eller bedre. Jeg ville også ha prøvd en 8x4 propel til traineren din. Motoren burde være sterk nok, og take of kreftene burde øke endel. Hastigheten på flyet burde være uforandret eller litt lavere enn i dag ved full gass.
    Lykke til.
    VM
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Originally posted by BigEz
      Har en liten høyvinget trainer. Hvilken propell passer best til en SC 12, flyet var utstyrt med en 7 x 4 prop., men den (og flere av samme type) har tatt kvelden. Den lokale hobby-butikken har nå bare 7 x5 prop. Er det et OK valg, hvilke egenskaper vil i såfall forandres. Jeg er nybegynner og ønsker sannsynligvis en propell som gjør flyet mest mulig lettflydd......
      Jeg er nybegynner selv, og etter hva jeg har forstått så vil du i biltermologi få mere hestekrefter men mindre dreiemoment, mao at hastigheten vil øke men det vil gå utover klatringen.

      Kanskje 7X3.5 er bedre valg?