Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixerarm-problem på T-Rex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mixerarm-problem på T-Rex

    Da var det en ny nybegynner som desperat trengte hjelp.

    Min T-Rex består av følgende:
    - T-Rex 450XL eCCPM
    - Stock motor og ESC
    - HS-55 på mekanikk
    - HS-50 på halen
    - Futaba G-190 Gyro
    - Electron 6

    Problemet:
    Etter masse fram og tilbake med bygging, innstilling og generell fiddling med throttle/pitch-kurver skulle endelig maskinen fyres i gang, med mål å prøve å ta av, men den gang ei - dit kommer aldri min T-Rex.

    All mekanikk virker ok, jeg sjekker radio-oppsett og kobler til batteriet. Begynner rolig å spole i gang, men ved 2/5-dels throttle får jeg en voldsom risting i hele helikopteret og det ser ut som om alle linkene flyter fritt. Jeg slakker av og dobbeltsjekker alt, og finner ingenting galt, spoler opp på nytt og det samme skjer igjen. Denne gangen rekker jeg å se at bladene ikke har rett tracking. Greit nok tenker jeg, og justerer litt på linkene til alt ser 100% perfekt ut, og enda litt til. På tide med ny start, men nok en gang det samme skjer.

    Turen ender selvsagt med at jeg gir opp å går hjem. Hva kan være galt? Enorm ubalanse i bladene? Stor forskjell i vekt? Som sagt, det ser ut som om linkene "flyter fritt" men swash står stille. Cyclic virker ok før det begynner å riste?


    Takker for alle svar og innspill!
    Hilsen en desperat T-Rex-eier!


  • #2
    Har du erfaring med CP helikopter fra før? Høres ut som bladene er for løse eller at throttle økes for fort. Da er det ikke unormalt med vibrasjoner under oppstart før bladene har fått slynget seg ut.

    Comment


    • #3
      Har begrenset erfaring med helikopter generelt, men litt kan jeg. Etter litt mer tenking mistenker jeg for harde bladholdere, for de er litt harde. Kan dette også være galt? Både for harde og før løse?

      Comment


      • #4
        Ja, hvis de er så harde at bladene ikke finner posisjonen sin så kan det vibrere. Du sier at linkene flyter fritt. Sjekk at swashplata henger sammen. Har hørt at den kan falle fra hverandre på T-Rex men vet ikke om det bare var på gamle utgaver.

        Hvis swashplata og linkene fungerer normalt ville jeg prøvd å løsne litt på bladboltene og gi litt høyere turtall for å se om det roer seg da. Du kan også ta og snurre i gang rotoren litt for hånd før du starter motoren i tilfelle motoren kaster bladene ut av posisjon pga brå start. Mine helikoptre kan riste ganske bra under oppstart før de begynner å få turtall hvis jeg bruker motoren for å snurre i gang. Vanligvis snurrer jeg i gang med hånde før jeg starter motoren.
        Last edited by tahustvedt; 29-11-05, 16:46.

        Comment


        • #5
          Angående swashen er den i orden, men den har vært frahverandre... Snakket med en svensk importør angående det. Han mente det bare var å locktite den sammen igjen.

          Så swashen tror jeg er utelukket, men den skal skiftes til metall snart uansett.

          Comment


          • #6
            Om du mener alt er ok og bladene er omtrent så løse i holderne at de "detter" ned om du bikker det over på siden tror jeg du nok kan gi litt mere gass og se om det ikke er som Tahustvedt sier. Begge Rexene mine kan riste frist før jeg får nok turtall.
            Har du satt den på soft start?

            Comment


            • #7
              ESC er på heli mode - soft start, ja.

              Men etter mer etterforsking finner jeg ut at det er link-systemet for den "bakerste" servoen (nick) som slarker (fra servo til swash). Og under spool up begynner denne å riste voldsomt og enormt fort, og dette skaper ikke særlig gode inputs til mekanikken som skal svare.

              Hvis jeg spoler opp _veeeldig_ forsiktig kan jeg komme et stykke på vei (så langt at den begynner å skyve luft) før vibrasjonene tar til.

              Tror jeg bare bestiller en CCPM-ramme der servoene går direkte på swash i stedet for disse mellomleddene heller enn å skifte ut link-systemet.

              Anyone med input?

              Comment


              • #8
                jeg hadde en esc som var defekt, denne begynte å støye sinnsykt ved ca halv gass. noe som resulterte i slag med halen, hopping av pitch osv.
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Hmmm, jeg har en gammel i utgangspunktet ansett som slarkete X samt en nyere XL som er blitt flydd med originalramme 1/2 år og som nå har fått CF ramme med direkte kobling servo/swash.
                  Den første hadde en del slark men ikke noe i nærheten av det du beskriver. Alle 3 rister like mye før bladene kommer i posisjon. Den gamle har en del slark i nick linkene, nok til at jeg kommer til å bytte til deler fra XL'en etterhvert.

                  Vibrasjonene kommer vel ikke pga slarken. Slarken burde bare resultere i upresis nick og at den vandrer i hover. Tror det er best å finne ut hva vibrasjonene kommer av for de må bort uansett. Rotordisken har en gyroeffekt. Om den hadde vært i balanse så hadde den stabilisert seg når den får turtall og bare duvet frem og tilbake pga slark.

                  Hvor bor du?
                  Kanskje noen i nærheten som kan ta en titt?

                  Har du balansert bladene?
                  Sitter bladholderne som de skal, lik glippe mellom holder og hode på begge sider?
                  Er akslingen/masta rett?
                  Er spindelen rett?
                  (Begge kan være bøyd selvom de er nye)
                  Sitter bladene veldi hardt fast i holderne?
                  Går den swashen din lett?

                  Comment


                  • #10
                    Med de vibrasjoner du beskriver ville jeg først kontrollert hovedaksel og spindelaksel.
                    Iflg diverse poster på RunRyder har det også vært en del skjevt støpte rotorhoder på markedet. Dette har blitt utbedret ved å varme hodet med en føner og holde det slik at det blir rett.
                    Kontroller statisk tracking på maskinen din.
                    Sett maskinen på en rett bordplate.
                    Sett det ene bladet så det peker rett frem, sett en linjal mot bordplaten og mål høyden opp til tuppen av bladet.
                    Hold linjalen rolig og snurr rotoren rundt 180 grader og se om begge bladene er like høyt over bordet.

                    Comment


                    • #11
                      Takker for alle innspill så langt, jeg setter pris på alle som kan hjelpe meg!

                      Bor på Finnsnes for tiden.

                      Det er ikke radiostøy som gjør at linkene rister sånn, det er jeg sikker på fordi servoene står helt stille.

                      Tintin:
                      - Blader har lik vekt.
                      - Lik glippe i huben.
                      - Spindel og aksling virker ok
                      - Bladene sitter som de skal i bladholderne, så det tror jeg ikke er problemet, nå lenger.

                      Genic:
                      Leste om de problemene som var med noen av senterhubene fra Align før jeg kjøpte modellen, og sjekket derfor dette under monteringen og da konstaterte jeg at den var ok etter litt måling.



                      Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen som kan hjelpe meg? Blir så fortvilt når sånt som dette skjer med en helt ny modell.


                      EDIT: skrivefeil
                      EDIT2: Vet ikk eom dette hjelper, men når jeg tar av bladene så vibrerer ikke modellen så at akslingen er bøyd høres rart ut?
                      Last edited by northwood; 30-11-05, 13:04.

                      Comment


                      • #12
                        Har du prøvd/mulighet til å prøve noen andre blader?
                        Hvordan er det med hoveddrevet, ikke for mye kast og ubalanse.
                        Du har ikke for mye slark i hovedakslingen slik at den kan bevege seg opp og ned i lagerene?
                        Har du mulighet til å legge ut noen nærbilder så vi kan se om alt er riktig montert?
                        En T-rex er egentlig en veldig ukomplisert maskin, så om alt er rett og balansert og riktig montert burde den være forholdsvis problemfri.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, at det ikke rister like mye uten bladene er naturlig da du har fjernet det meste av massen i hodet. Om akslingen er skjev så er det mye mindre som slenger med rundt uten bladene og ristingen vil bli mye mindre voldsom.

                          Du kan prøve en sak, for jeg holder fortsatt en knapp på at bladene dine bare ikke er kommet seg på plass.

                          Om du skrur bladene skikkelig godt fast etter først å ha sørget for at de er helt på linje ved å legge noe helt rett tvers over rotorhodet og rettet dem ut etter dette og så setter fart på den. Om ristingen er mindre da så er jeg rimelig overbevist om at du kan løsne dem igjen så de går lett og prøve igjen og bare gi forsiktig gass forbi punktet der det rister så regner jeg med at ristingen gir seg.
                          Om ikke så får du ta deg en helgetur og besøke tahustvedt en dag han er ute og flyr....eller invitere ham ned på kaia og ta med et fiskesnøre for det skal finnes steinbit nedfor kaia på Finnsnes vet jeg

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg skiftet blader (org. treblader), og kommer litt lengre før vibrasjonene tar til, men det er fremdeles der.
                            En ny observasjon er at når vibreringen slår inn så i tillegg til en voldsom "swosh"-lyd begynner bladene å flytte mye luft! Kan det være et tegn på grusomt dårlig tracking?

                            Comment


                            • #15
                              Aldri hatt noen voldsomme swosh-lyder selv om trackingen er veldig dårlig.
                              Derimot presterte jeg en gang å sette det ene bladet feil vei bladholderen og da fikk jeg noen artige lyder.
                              Så dagens spørsmål må bli: Sitter bladene riktig vei og roterer rotoren riktig vei? Og har du balansert trebladene.
                              (Kan du balansere blader?)

                              Comment

                              Working...
                              X