Announcement

Collapse
No announcement yet.

vikling av motor fra harddisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vikling av motor fra harddisk

    Åpnet en gammel harddisk her om dagen og der sitter det en børsteløs motor som er veldig stor i diameter. er det noen som har prøvd å vikle om en sånn? Tenkte kanskje man får en motor med stort dreimoment til å dra større propeller, eller er jeg helt på jordet igjen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Har ikke selv viklet opp en sånn, men det skulle ikke være noe i veien for det.
    Det er vel en 12 tanns stator på den, så der er en god mulighet å øke dreiemomentet. Så er vel også diameteren endel større enn på en cd-rom.
    Ulempen er vel at det er ganske mye metall på en sånn motor, så vekten går endel opp.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

    Comment


    • #3
      har ikke målt men den er vel omtrent dobbel så stor i diameter tenker jeg. og det er vel 12 tanns stator ja.

      så en plass på nettet hvor det stod hvordan man skulle vikle det, må se om jeg finner igjen.

      men hva med magneten må den byttes ut for i det heletatt fungere. er vel en slik ring bare.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Har du sett etter i disketstasjonen din...der finner du noen fine motorer...ca 6-7 cm diameter 12 tans statot , 5mm trykkelse på stator. Prøvde meg på en sånn en for omtrent et år siden uten serlig hell, men det skylles nok mest mine ferdigheter.
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment


        • #5
          kult har masse både harddisker og diskettstasjoner som ligger å slenger. må ta en test.

          men tilbake til spørsmålet om magnetene må de byttes ut for at det i det hele tatt skal fungere eller er det bare for å få den mere effektiv.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Neida, de må ikke byttes for at den skal virke.
            Men for at den skal virke bra så må de byttes ut.
            Da får du mye mere kraft og virkningsgrad. D.v.s. mindre varmeutvikling.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #7
              Er ikke tahustvedt erfaren med det der?

              Comment


              • #8
                hadde vært konge om noen som prøver dette, kunne kommet med en liten "bakeoppskrift" på dette... Har ubegrenset tilgang til brukte disker og stasjoner /etc.... Tro om motorer fra skikkelige 15K SCSI disker kunne egnet seg bra?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tintin
                  Er ikke tahustvedt erfaren med det der?
                  Joda han har nok solid erfaring.

                  Per Klepaker har også mye å fare med. Han er vel eneste her til lands (som jeg vet om) som bygger børsteløs motor for kommersielt salg (Klepaker extreme). Hvis han produserer den enda.
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.


                  Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Excomm
                    hadde vært konge om noen som prøver dette, kunne kommet med en liten "bakeoppskrift" på dette... Har ubegrenset tilgang til brukte disker og stasjoner /etc.... Tro om motorer fra skikkelige 15K SCSI disker kunne egnet seg bra?
                    Mange motorer som egner seg. Men harddiskmotorer er litt tyngre bygget enn cd-rom motorer. Selv om de har større diameter og flere tenner så er de gjerne lavere bygd, jeg mener at statoren er flatere enn på cd-rom.
                    Men hvis man satte sammen flere like statorer og fant en tønne som passet fint rundt kunne man nok få en kjempekraftig motor.
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.


                    Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.
                    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                    Comment


                    • #11
                      har også noen harddisker fra berbar pc liggende de motorene er jo sikkert mindre. skal ta en kikk på de forskjellige og legge ut noen bilder. Kjekt å sitte inne og prøve noe nytt nå som mørket og kulda hor slått til
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MortenM
                        Joda han har nok solid erfaring.

                        Per Klepaker har også mye å fare med. Han er vel eneste her til lands (som jeg vet om) som bygger børsteløs motor for kommersielt salg (Klepaker extreme). Hvis han produserer den enda.
                        Joda, men om du leter her eller på RCGroups så tror jeg Tahus har beskrevet hvordan dette gjøres allerede så man slipper å spørre, bare søke og lese.
                        (Lynxman på RCGroups)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tintin
                          Joda, men om du leter her eller på RCGroups så tror jeg Tahus har beskrevet hvordan dette gjøres allerede så man slipper å spørre, bare søke og lese.
                          (Lynxman på RCGroups)
                          Joda, det ligger uendelig mye informasjon der ute om hjemmesnekring av børsteløse motorer.

                          Skulle vært noen med uendelig med fritid som satte seg ned og samlet all info i en database. Det er nesten for mye info der ute
                          Morten Myklebust.
                          Yrke Fisker.


                          Sky Raider MachI K.I.A.
                          PT-20 K.I.A.
                          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                          Comment


                          • #14
                            Har tatt ut 2 motorer fra harddisk nå den ene har 9 tanns stator. men er viklet med 4 ledninger så den må jo vikles om. den er forresten ikke så stor heller. den andre er større og har 3 tilkoblingsledninger. prøvde den sammen med regulatoren jeg har men den ville ikke rundt bare stod og hakket så den er sikkert viklet på en annen måte. har desverre ikke klart å åpne den enda fordi den satt bare skrudd fast i disken og er vel presset sammen på en måte. skal se om jeg får den opp og se hvordan den er inni.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            Working...
                            X