Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner selv, og vil gi råd til noen enda ferskere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner selv, og vil gi råd til noen enda ferskere

    Jeg gjorde en stor feil i begynnelsen. Fant ett fly på nett, billig, pent å se på, begynner fly var det visst. Kjøpte det.

    Erfaringen var 5-7 krasj i bakken, ca 5 minutter samlet flytur og da var flyet ubrukelig, motoren var ikke god lenger.

    Jeg planla en oppgradering av motor men kom aldri så langt. total havari

    Flyet kostet 1240 kr, og i ettertid var det bortkastede penger.

    Gjorde en skikkelig sjekking på nett, og fant omsider Estarter. Motor hadde jeg og samme med kontroller(jeg kjøpte lipo batteri og bedre motor for å sette inn i cessnaen).

    Kjøpte estarteren og verden var en helt annen. Jeg kunne jo fly det. Selv etter noen timer med flysimulator

    Første flyturene gikk til å kosefly, frem og tilbake. omsider kom flyet der jeg ville. Etter noen timer til, så begynte jeg med loop. mer trening. Nå har jeg det virkelig gøy, der jeg gjør masse rart, i sikker høyde, for å sjekke hva som skjer.

    Total flytid er rundt 10 timer, men du verden hvor fort man lærer.

    Jeg har estarter med eps 400 motor med 11.1 v lipo batteri

    Å si at jeg er bitt av bassillen er et understatement.

    (Jeg poster dette innlegget fordi mange har sikkert glemt hvordan det er å være mellom nybegynner og viderekommende)
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    E-Starteren er en veldig god nybegynnermodell, hadde den selv som nummer 1. Står parkert nå, men er fortsatt i flybar stand. Vis du har lyst å oppgradere til børsteløst (mye mer moro uten å bytte fly) så kan jeg anbefale en hyperion 2213-20 med 10*5 prop. siden du allerede har 3s lipo trenger du bare en regulator i tillegg..
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Eg og gjorde den feilen med å kjøpe billigt fly som første fly.
      Flaug kanskje ti minutt til sammen før driten takka for seg.
      Gjekk til innkjøp av ein E-starter med 400 motor og dreamstarterII radio.
      No går ting mykje bedre(og e-starteren og radio kosta berre nett over 2000kr)
      Litt lite guff i starteren men no har eg kjøpt 11.1 batteri som eg skal prøva i helge so får me sjå om det er meir no
      Mvh:
      Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
      www.folgefonnrc.ning.com

      MA X-Cell Fury Extreme 90
      Raptor 90 3D
      Raptor 50 Titan SE
      T-Rex500GF
      T-Rex450SE V1
      JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

      Comment


      • #4
        Originally posted by Alf Surdal
        E-Starteren er en veldig god nybegynnermodell, hadde den selv som nummer 1. Står parkert nå, men er fortsatt i flybar stand. Vis du har lyst å oppgradere til børsteløst (mye mer moro uten å bytte fly) så kan jeg anbefale en hyperion 2213-20 med 10*5 prop. siden du allerede har 3s lipo trenger du bare en regulator i tillegg..
        Har kjøpt en GWS P51D modell, og den skal jeg prøve rett etter
        jul. Med børsteløs motor.

        Gleder meg som en unge
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Tips...

          Jeg har ingen erfaring med første fly fordi jeg ikke har noe fly....men jeg har drevet et par måneder med sim.... Slags fly tror dere passer for meg? Sikter til elektro...
          Last edited by Jonna; 02-12-05, 21:33.
          Jonas K. Sønsteby

          Comment


          • #6
            En ting, styr unna Art tec sin Cessna 182. Det er å kaste penger ut av vinduet.

            Jeg har nå en GWS Estarter med en EPS 400 motor og 11.1 volt lipo batteri.

            Fantastisk fly, som tåler mye juling. Har gått hodestups i bakken 5 ganger nå og er fortsatt flybart. (4 av de gangen var ikke min feil, teknisk svikt i 3, og nevøen krasjet det i går)

            Flyet er veldig lett og fly. Det er kjempeartig å fly det.

            Men kjøp karbon stang som går fra batteriet til enden av flyet, fordi halen er veldig svak. Den har knekt endel ganger hos meg.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Til nybegynnere som vil inn på elektro og for de som ønsker seg ett i "baksetet" fly som fungerer greit. vil jeg henlede oppmerksomheten på ett som heter T-Hawk. Ferdig pakke med alt en trenger, innkludert 12v batteri lader og 4 kanals sender (man må kjøpe AA batterier til senderen men det er også alt). lading foregår i bilen (sigarett tenner uttaket). Senderen er så som så, men den fungerer greit. Flyet er ganske raskt til å klatre opp i fly høyde (flyet er beregnet til å bruke motor opp og så glide fly ned).
              Har hatt mye moro med dette flyet (senest i går og mere i dag tenker jeg ).
              Tenk på det som en liten litt tung motorseiler som har god ror respons og som trives selv med en liten trekk. Det går også fint å kruse omkring med litt motor kraft på. Det er opplyst 6 min med motor kraft før batteriet er tomt (men det er på full gass, opp og så gli ned eller opp og krus om kring gir minst15 min flytid, eller som med meg i går, så lenge jeg gadd da jeg fant ett hang).
              En ting en bør huske på og det er lade opp og ut batteriene noen ganger før en prøver å fly (4-5 ganger burde holde) så de er klare til bruk (gjelder alle NiMh motor batterier). Og siden vi først er inne på batterier, kjøp to, for det tar en time å lade opp ett batteri (har du tre så flyr en hele tiden).

              Prisen? 1100-1300 har jeg sett det til, og da kommer kunn AA batteriene til senderen i tillegg.

              Hvor disse skaffes, samt bilder av det? Jeg vet at http://www.hobby-tech.no/ har det (ok bilde nede på forsiden), og Norwegian har det også tror jeg.

              Mere om flyet finner du her: T-Hawk - (MFN) ModellflyNytt.no
              Last edited by Vingemutteren; 05-12-05, 12:15.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Nybegynnerfly

                Har brukt en J3 cub fra gws. Dette er et topp nybegynnerfly. har endret til 370 turbo motor og 9,6v batteri. Jeg er nr 4 som har brukt dette flyet til nybegyner trening, og nå sender det til nestemann. Nb!!! vær nøye når du limer så holder flyet i generasjoner.....

                Nesten Nybegynner...
                Edvin
                ------
                http://home.no.net/hansenmh

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Og siden vi først er inne på batterier, kjøp to, for det tar en time å lade opp ett batteri (har du tre så flyr en hele tiden).
                  Litt rask nå er du ikke?

                  Om du flyr 15 min på det første, andre og tredje så har det gått 45 min + litt, la oss si 1 time for enkelhets skyld.
                  Det første batteriet bør vente 20 min før du begynner å lade det igjen dvs at du kan sette det til lading etter at du er klar med pakke nr 2. Så tar det en time å lade, dvs det første batteriet er ferdig ladet 35 minutter etter at du landet etter flyturen med den tredje pakken....og så bør det hvile igjen før du flyr...

                  Om du driter i hvilen så er det første batteriet ferdig ladet 15-20 min etter at du er ferdig med å fly det 3e

                  Er redd det ikke blir noen kontinuerlig flyging om du ikke lader batteriene betydelig fortere enn du lader dem ut, eller minst like fort om du ikke lar dem hvile, uansett hvor mange pakker du har...pst..fuel...på kanne

                  Comment


                  • #10
                    Rask og rask, jeg har som erfaring at jeg ikke har tom pakke før etter 20min med min flystil (eller lengre), da jeg glideflyr mye. Etter å ha tømt to pakker er jeg somregel lei av å flyve, så for meg så spiller det ingen rolle. Jeg har to batterier nå, og med vinterkulda så gir jeg meg før det første er tom eller deromkring. En annen ting er at måten jeg flyr fuglen på gjør at batteri pakken er ganske kald når den kommer ned, så det er stortsett rett i laderen før jeg tar en fem minutter eller to. Så normalt har laderen gått i 5-10 minutter før andre pakke startes opp. Med mitt flymønster (som nevnt veldigt roligt) er jeg altså halveis inn i ladingen før det andre batteriet er tømt, med en ny pause så er altså ladingen ferdig når det tredje batteriet er full ladet (men da har jeg gått lei for lenge siden). Så blir batteri nr to satt i laderen før jeg tar en 20-30 minutters prate pause, så flyr jeg i 10 min, ny pause (15 min), nye 10 min, og så er det neste batteri er ladet.
                    Men det er klart at er man het på grøten bli det Tintin`s regnestykke som gjelder. Men det går an å ha flere ladere.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Ja det går med mange batterier og ladere men så lenge det tar lengre tid å lade enn å lade ut kan man aldri fly kontinuerlig på batteri....

                      Men ja man kan bli lei/mett før man går tom. Har 7 pakker til heliene og det er sjelden jeg flyr alle i en sleng. Sist jeg forsøkt, da hadde jeg 6, så ble det en kjempesmell midtveis i den siste pakken som jeg hadde vært svært i tvil om jeg skulle begynne på men som jeg tok fordi de 5 første hadde vært så utrolig bra, når skal man lære å følge magefølelsen så man gir seg i tide...

                      Comment


                      • #12
                        Er det ikke da alle krasjer. skal bare ta en tur til
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Troig, det har i allfall vært regelen for mine 3-4 siste, dessverre...

                          Comment


                          • #14
                            går det med vanlig mottager på estarteren , eller må en ha micro
                            Pike perfection x3
                            Race M
                            victor
                            Mini Corado
                            Graupner mc 32
                            Graupner mz 24
                            [/QUOTE]

                            Comment


                            • #15
                              vil anbefale en av disse de er ikke så store også kan de brukes i større fly også Siden finnes ikke DSP 6ch SC Reciever 35mhz&kategoriID=123

                              Siden finnes ikke HFS-04MG FM 35mHz mottaker&kategoriID=122

                              De har jeg bra erfaring med selv i hvertfall. Vil ikke anbefale GWS mottaker.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X