Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dyputlading av lipo!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dyputlading av lipo!

    Nå har jeg lært en lekse. Klipp bort den sat... bryteren på fartsregulatoren!! I går prøvde jeg motoren på flyet inne. Da ble senderen fri for strøm og jeg slo av bryteren på flyet og satte senderen til lading.
    Nå ser jeg at jeg glemte å trekke ut batteriet fra flyet, med det resultat at det nå hadde en spenning på 2,3V (er et 3s 300mAh), så spenningen var under 1V pr. celle! Hadde det ikke vært bryter der hadde jeg nok dratt ut batteriet med en gang slik at jeg ikke glemte det.
    Nå har jeg fått det på lading, men ene cellen er.....nei det er den ikke lenger....merkelig. Etter litt lading var den 0,1V over de to andre. Nå etter et kvarter er alle cellene 3,73V (ca.)
    Hvis dette går bra så må det vel være et godt tegn for det batterimerket?

    Det er vel kansje værre å dyputlade det med mye belastning enn at det tappes sakte ut?
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    nå få høre hvordan det går. ville også ladet det sakte opp
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      hmmm, trodde egentlig cellene ble ødelagt når spenning gikk under 3V per celle.. interessant å se om du beholder kapasiteten og leveringsevnen etter dette.

      det første jeg gjorde når jeg fikk den siste regulatoren min i hus var å klippe den bort og lodde sammen stumpene med en bit krympestrømpe over. gjorde det mest fordi jeg synes den var i vegen og jeg ikke så at jeg kunne få bruk for den, angret litt etterpå, men ser at det var kanskje ikke så dumt alikevel
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Vel nå er pakken ladet ferdig. Cellene viser 4,16 - 4,18 og 4,20 Volt. Det er vel ganske bra balanse etter å blitt så brutalt behandlet. (er ikke balanse uttak på pakken) Skal se om jeg får tid til litt uoffisiell kapasitets-test senere i kveld.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          høres bra ut det. da spørs det bare hva som skjer når du begynner å belaste det. vr selv ute for nesten det samme da alfa flyet mitt ble hengende i toppen på en gran og det tok noen timer før jeg fikk det ned. men det var ikke så utladet som ditt. mitt batteri fungerer like bra fortsatt
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Lad det for aldel med lite strøm, lad det ut forsiktigt første gangen (gjerne med konservativ cut of). Om pakken er så noenlunde balansert, så prøv med normal opplading og normalt bruk. Husk å holde ett virkligt godt øye til pakken (ikke at jeg tror du ikke gjør det da ).
            Har selv opplevd akkurat det samme, hva jeg sa da kan være det samme, men jeg er rimlig sikker på du har en viss formening.
            Jeg kunne ikke lade pakken direkte, da laderen min nektet å godta pakken.
            Min løsning var da å lodde inn mine egne balanserings ledninger, slik at jeg kunne lade celle for celle. Selv da var det kun den ene cellen som ble akseptert og ladet. Jeg satte meg da ned å regnet på hva slags celle antall som min vanlige NiMh lader måtte ha for å ikke sprenge cellen. Jeg synes å huske jeg måtte gå for litt 3cellers lading først (til over voltage slo inn) for så å endre oppsettet til 4 cellers. Selvsagt med minimus ladestrøm på 100mAh. Etter en liten stund var cellen komet opp i 3,2v og jeg koblet den over til Lipo laderen igjen. Siden har det ikke vært noe problem med denne pakken. Så for meg ser det ut som om man er forsiktig og overvåker spenning m mere nøye, så kan man med litt flaks gjennopplive døde LiPo celler. Men jeg mener det bør gjøres celle for celle og ikke i serie (p.g.a. mye bedre sikkerhet).

            Skal bli spennende å høre hvordan det går med pakken din MortenM.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Lad det for aldel med lite strøm, lad det ut forsiktigt første gangen (gjerne med konservativ cut of). Om pakken er så noenlunde balansert, så prøv med normal opplading og normalt bruk. Husk å holde ett virkligt godt øye til pakken (ikke at jeg tror du ikke gjør det da ).
              Har selv opplevd akkurat det samme, hva jeg sa da kan være det samme, men jeg er rimlig sikker på du har en viss formening.
              Jeg kunne ikke lade pakken direkte, da laderen min nektet å godta pakken.
              Min løsning var da å lodde inn mine egne balanserings ledninger, slik at jeg kunne lade celle for celle. Selv da var det kun den ene cellen som ble akseptert og ladet. Jeg satte meg da ned å regnet på hva slags celle antall som min vanlige NiMh lader måtte ha for å ikke sprenge cellen. Jeg synes å huske jeg måtte gå for litt 3cellers lading først (til over voltage slo inn) for så å endre oppsettet til 4 cellers. Selvsagt med minimus ladestrøm på 100mAh. Etter en liten stund var cellen komet opp i 3,2v og jeg koblet den over til Lipo laderen igjen. Siden har det ikke vært noe problem med denne pakken. Så for meg ser det ut som om man er forsiktig og overvåker spenning m mere nøye, så kan man med litt flaks gjennopplive døde LiPo celler. Men jeg mener det bør gjøres celle for celle og ikke i serie (p.g.a. mye bedre sikkerhet).

              Skal bli spennende å høre hvordan det går med pakken din MortenM.
              Jeg tenkte faktisk å lodde på ledninger, men jeg venter med det siden den var såpass i balanse.
              Jeg måtte sette laderen i NiMh modus for å få opp spenningen i cellene. Ladet den i 2 minutter på 110mAh. Da var spenningen oppe såpass at laderen godtok batteriet på 3s LiPo program.
              Nå har jeg testet det bittelitt og det virker som det er ok. Kapasiteten får jeg ikke sjekket i dag.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                Ett lite appropo, er at batteri pakken min var en E-Tec 2S1P (den gamle som trives best rundt 5C).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Det som hadde vært svært interessant med disse cellene deres er om dere kan følge med om de ikke bare har normal spenning men også hvordan kapasiteten evt endres og hvilken levetid de får.

                  Jeg har noen celler som jeg i begynnelsen fløy til esc'en kuttet hvilket er bare rundt 8.8V og kapasiteten på disse er redusert en god del, tror disse både kan ha blitt ladet litt mye ut og litt mye opp og det hadde vært interessant og sett om det er utladingen eller oppladingen som har skadet.

                  Om de gjenopplivede cellene ikke taper seg så...

                  Comment


                  • #10
                    Et godt poeng VM: de "eldre" cellene godtok bedre å havne litt lavt i spenning enn den siste generasjonen tydeligvis gjør. Det jeg klarer å trekke ut som konklusjoner på utallige fora, men spesielt fra uttalelser fra dem som tester mot leverandører er at siste generasjon skades allerede ved 3 Volt/celle mens som kjent de eldste ofte ble kjørt ned en halv volt lavere og stadig var brukbare.
                    Så nå bruker jeg 3,3 volt som nedre grense på mine nyeste LiPo`er...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Har testet batteriet litt mere. Kapasiteten har jeg ikke testet ennå men det virker som det klarer å holde spenningen like godt under belastning.
                      Batteriet er forresten et Apache 3s300HP. Det er oppgitt å være et 20c batteri.
                      Skal prøve å få sjekket kapasiteten ved 1c belastning senere i dag. Så skal jeg holde et øye med det fremover for å se om det taper seg unormalt fort.

                      Tenker litt på å lage meg en loggbok for batteriene. Der jeg skriver opp når de blir ladet, har vært med i krasj eller blitt herpa på andre måter. Hadde vært greit i ettertid å kunne se livsløpet på batteriene
                      Morten Myklebust.
                      Yrke Fisker.


                      Sky Raider MachI K.I.A.
                      PT-20 K.I.A.
                      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg fører en slik logg med kommentarer for å forsøke å finne ut hva som tar livet av dem. Fører inn spenning for utladet/ladet batteripakke og per celle regelmessig, fører opp hvor mye lading de tar, om jeg har fått kort flytid etc.

                        Comment

                        Working...
                        X