Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva gjør gainen på gyroen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hva gjør gainen på gyroen

    På den 4i1 boksen på dragonflyen er det en juteringsskrue som er gain. hva er det egentlig den justerer, er det hvor følsom den blir på venstrestikka?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Gain'en på en gyro justerer hvor følsom gyroen er. Har du lite gain vil du oppleve at gyroen korrigerer halen for seint. Har du for mye gain vil gyroen være for følsom, og korrigere på halen hele tiden (halen logrer). Det gjelder å finne gain-instillingen hvor gyroen holder halen best mulig. Enkleste er å skru gainen opp til halen begynner å logre i luften, også skru den litt ned igjen.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      ok. er det sånn att når du har mye gain så vil den virke mindre følsom på stikka også. er det jeg er ute etter. for den virker forholdsvis stabil ellers.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Gain`n har ikke innvirkning på følsomheten eller utslaget for venstre stikka til hale rotoren. Det gyroen gjør er at den kompenserer for rotasjonen i rotoren ved bruk av halerotoren. Ettersom rotoren er ganske stor vil den skape et veldig stort moment som må kompenseres, denne kompensasjonen gjøres med halerotoren. Det er gyroen som sørger for disse kompensasjonene. Hvis du flyr fort fremover og opplever at halen logrer har du for høy gain. Hvis du står å hovrer å gi brått mye gass/pitch og halen på helikopteret vrir seg mye til en av sidene så har du for lite gain. Hvis du hadde prøvd å fly uten gyro ville helikopteret ha gjort piruetter konstant. Her er det bare å prøve seg frem. Hva slags helikopter har du?

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Takker for svar. helien er bare en sån walkere dragonfly4 v2 men det er ikke umulig det blir noe større til våren, begyner alt å bli hekta
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Du vil neppe greie å få noe logring på den maskinen. Min står på fullt, eneste som duger.
            Følsomheten skal kunne justeres noe med proportional om du har en slik skrue.

            Ikke forvent for mye, det er lite å hente på disse små og du må forvente å måtte holde litt venstre stikke hele tiden evt bruke trim.
            Jeg må trimme min ene veien med nyladet batteri og andre når jeg nærmer med ferdig...

            Comment


            • #7
              ja må trimme litt til venstre , men da er den ganske stabil også synes jeg, men jeg har jo ikke flydd noe annet heli. vil jeg øke gainen med å skru med klokka?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Vanligvis ja. Det bør stå +/- på den.

                Comment


                • #9
                  Har problemer med gyroen til t-rexen (telebee). Halen logret litt fram og tilbake noen som gjorde hele helikopteret ustabilt. Når jeg justerte gainen litt ned på gyroen, så ble det bedre, men servoen ville såvidt bevege seg, den gikk liksom ikke helt ut til sidene. Trimmen endret seg også når gainen ble justert. Er det bare å kjøpe gyro 401 eller?

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du har planer om å kjøpe deg et større heli etter hvert er det bare å kjøpe seg en 401 gyro. På 401 kan du justere utslaget til halerotoren på gyro.
                    På tilsvarende måte som du justerer gain.
                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Telebeen som heter noe på 300 er ikke av de beste. Den siste skal være bedre men det er et must at det ikke finns noe i linkene som henger, alt må gå absolutt glatt (det bør det alltid men andre gyroer tåler mer)

                      Ja 401 er en prima gyro på Rex som det sies.

                      Comment


                      • #12
                        har ikke prøvd å juster på den men da jeg var ute og fløy nå uten treningsunderstellet (fløy foresten mye bedre da) så slår halen litt til siden sånn hvert 2-3 sekund. ellers så uten treningsunderstellet så er det faktisk såpass stabilt at jeg kunnne slappe av litt og får justert trimmene i lufte slik at jeg faktisk kunne slippe høyre stikka innimellom.

                        Ser at når det først begynner å bevege seg så blir det ofte større og større bevegelser fram og tilbake. Er det som jeg tror at jeg sansyneligvis er for seint ute med korigering hele tiden. fant også ut at hvis jeg føler det er vanskelig å rette opp så stabiliserer det seg litt hvis jeg dra på litt ekstra gass. Er vanskeligst å holde det stabilt når jeg skal ta det nedover. er vel sikkert fordi det da blir ganske lavt rotorturtall
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Det der kan du kanskje få bort ved å fiddle lit med justeringen. Min gjør det samme når spenningen begynner å falle så jeg bruker det som LiPo vakt. (Ikke at det er så nødvendig for jeg bruker 2S og det flyr svært dårlig lenge før jeg kommer ned til 6.6 volt)

                          Comment


                          • #14
                            ja jeg fløy til jeg merket det begynte å bli litt mindre krefter og da jeg målte batteriet etterpå så hadde det fortsatt over 10v ubelastet så det ser ut til at det er en grei måte å gjøre det på. Den flyr såpass bra at jeg gidder ikke prøve å justere noe mere enda, nå trenger jeg bare masse tid i luften
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Det der høres mest ut som et delay-problem? Har gyroen din justering av delay på utslag?

                              (Det der høres ut som for høy delay, kombinert med litt høy gain, effektivt så kompenserer heliet for vridningen "for sent", og i tilegg overkompenseres det. Generellt ikke en god ting).

                              Det kan også være at responsen i halen din rett og slett er for treg i forhold til gainen du har på gyroen, så gyroen blir stående i "eternal loop" og korrigere for vridning.

                              //Svein
                              Med forbehold om dårlige dager:

                              Svein Skogen

                              Comment

                              Working...
                              X