Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo som mottagerbatteri - hva med kulde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo som mottagerbatteri - hva med kulde?

    Jeg har lenge benyttet Lipo batterier med stort hell både sommer og vinterstid som strømkilde til motorer. Riktignok har Lipo batteriene måtte kjøre seg noe varme før de har gitt full effekt vinterstid. Nå har jeg anskaffet meg en større bensinmodell og har montert inn lipo batterier med regulator som strømkilde til servoer og tenningsanlegg. Jeg er usikker på om dette er rette løsning på vinterstid når temperaturen nærmer seg -10 grader. Jeg vet flere benytter NIMH batterier. De forteller at modellen fungerer som et varmeapparat fordi eksosanlegget er monternt inne i kroppen (bensin motor med carnisterpotte).
    Et annet alternativ er å benytte Lion batterier dersom disse fungerer bedre i kulde, men jeg har ikke fått bekreftet at det er tilfelle.
    Jeg vet at det vanligste er å benytte Nicad batterier. Årsaken til at jeg nå forsøker noe annet er betydelige vektbesparelser.

    Har noen erfaring med bruk av Lipo som strømkilde til servoer og tenningsanlegg vinterstid? Setter stor pris på erfaringsutveksling.

  • #2
    Har brukt det i mobilen noen år uten å merke store problemer selvom den lå i lokket på sekken både i -10 og -25...dårligere kapasitet ja, men det har alle batterier.

    Comment


    • #3
      Jeg fant en beskrivelse av Lipo's egenskaper i går på nettet hvor jeg kunne lese av kapasiteten til batteriet både når det gjaldt utlading/bruk og lading. Batteriene tåler i følge Quest ned til minus 20 grader. Kapasiteten faller nesten jevnt etter null grader. Ved minus 10 grader vil vi ha ca. 70 % kapasitet, ved minus 20 grader ca. 40 %.
      Når det gjelder lading vil batteriene, slik jeg også har merket det ved lading på isen, ikke ta imot ladestrøm når temperaturen er under 0 grader.

      Her er linken til beskrivelsen:

      404 Not Found

      Jeg vil komme til å teste batteriene etter at de har ligget i fryseren noen timer.

      Comment


      • #4
        Det er derfor folk går tom for strøm på bilen om vinteren, batteriet må varmes litt før det tar lading ordentlig...

        Comment


        • #5
          Originally posted by ThomasLo
          Jeg fant en beskrivelse av Lipo's egenskaper i går på nettet hvor jeg kunne lese av kapasiteten til batteriet både når det gjaldt utlading/bruk og lading. Batteriene tåler i følge Quest ned til minus 20 grader. Kapasiteten faller nesten jevnt etter null grader. Ved minus 10 grader vil vi ha ca. 70 % kapasitet, ved minus 20 grader ca. 40 %.
          Når det gjelder lading vil batteriene, slik jeg også har merket det ved lading på isen, ikke ta imot ladestrøm når temperaturen er under 0 grader.

          Her er linken til beskrivelsen:

          404 Not Found

          Jeg vil komme til å teste batteriene etter at de har ligget i fryseren noen timer.
          stemmer nok det med kapasiteten. er det samme jeg har hørt før ang bilbatteri. men at de ikke tar lading under 0 grader stemmer ikke. for de siste dagene har jeg flydd masse med ett microheli med bbp 1350mah lipo og jeg lader og flyr ute. tempraturen har de siste dagene variert mellom -5 og -12 grader her.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Antar man snakker om batteritemp ikke utetemp, etter flyging tar det vel litt tid før batteriet detter under null og jeg antar du lader dem igjen når de ikke lenger føles varme...?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Antar man snakker om batteritemp ikke utetemp, etter flyging tar det vel litt tid før batteriet detter under null og jeg antar du lader dem igjen når de ikke lenger føles varme...?
              i går så fløy jeg bare en litenstund fordi understellet røyk . så bare satte jeg det bort og ladet batteriet igjen i morges, da var det -12 og batteriet hadde ligget ute hele natta. swalowen puttet inn masse mah som vanlig
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Ja da antar jeg batteriet var kaldt, har forsåvidt ikke probøem med mobilen på det heller...

                Comment


                • #9
                  det som står i den linken som det ble linket til i en tidligere post her er jo heller ikke at det ikke tar lading under 0grader. det er vel bare anbefalt lade temp fra 0grader til 45 grader.
                  sitat: ! Operating temperatures for charging are 0°C to 45°C
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tilbakemeldingene!
                    Hvilken batteritype var det som ble brukt i helikopteret?

                    Selv har jeg benyttet Etec og Flightpower. Etec (tidlig utgave) måtte varmes i hånden før den tok til seg noe særlig amp. Bruker schulze lader. Begge batteritypene måtte kjøres noe i hhv. fly og heli for å få opp temperaturen. Det antar jeg deres også måtte. Mobiltelefon er jeg dog usikker på - den holdes jo i hånden når den er i bruk.

                    I et fly vil servoenes strømbruk antagelig være langt mindre enn hvor en benytter batteriene for fremdrift (motor o.l.).

                    Har dere noe øvrig erfaring med vinterbruk av lipo til servodrift?
                    Last edited by ThomasLo; 03-12-05, 21:12.

                    Comment


                    • #11
                      Batteriet som jeg bruker i heliet er ett BBP 1350mah 3s kjøpt på smallsize/hobbynorge. Det er nesten helt nytt og har fungert utmerket. har ett annet som det var problemmer med etter ett minutt i luften så mistet heliet kraften. stoppet opp noen sekunder så var den der igjen. kan kanskje ha noe med kulden å gjøre det. det batteriet er ett St model tror jeg. merke lappen er borte, og det er nesten ett år gammel og har blitt "stygt" behandlet.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Jeg pleier å ha mobilen i lokket på sekken og den lar seg både bruke og lade rett ut av lomma..

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ThomasLo
                          I et fly vil servoenes strømbruk antagelig være langt mindre enn hvor en benytter batteriene for fremdrift (motor o.l.).

                          Har dere noe øvrig erfaring med vinterbruk av lipo til servodrift?
                          Det er nettopp dette jeg ser på som den store forskjellen,nemelig at strømtrekket ved normal flygning(kan være at heftig 3D og helikopter vil dra større mengder)vil strømtrekket bli for lavt til at Lipo pakken blir varm nok til å yte det normale.
                          Bruker selv bare Lipo til motordrift men har selv merket at ved litt lavere temp ca +5 og lavere Luft temp så yter de dårlig i starten,særlig merkbart på en EDF.(og de er særlig følsomme og trenger den strømmen du kan få)
                          Når det gjelder lading så lader jeg i en varme boks så snart tempen detter noe særlig under +10 Grader.
                          Har selv sett en indoor modell fly ute i 10 Minus,og hadde da strøm nok til ca 5 minutter.Men vis en tok av Lipo Pakken puttet den i lommen til den var varm så kunne en fly nye 5 Minutter,og sånn kunne en fortsette.Dette var rigtig nok en førstegenerasjons Lipo Pakke.Men det er vel ikke brukbarhet i kulde som er det store innen Lipo utviklingen ?

                          Så vil gjerne høre vilke erfaringer du drar i å bruke Lipo som mottager pakke.
                          Har selv fått en Lipo pakke som ecu batteri,men er veldig skeptisk til den i den kalde årstiden.
                          Vennlig hilsen
                          Roy.

                          2,Biler.
                          1,Leilighet.
                          masse øl i kjøleskapet.
                          + diverse innbo.

                          Comment


                          • #14
                            Here is a crazy idea which works well...

                            Use a small picnic cool bag to carry your batteries - instead of cooling the cool elements in the fridge as usual, warm them in hot water before use.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Celtic-Griffin
                              Here is a crazy idea which works well...

                              Use a small picnic cool bag to carry your batteries - instead of cooling the cool elements in the fridge as usual, warm them in hot water before use.
                              I dont see carry the battery to the field as any problem,or charge them.
                              This problem is easy to solve.

                              But when the pack is in the plane,and the current you use is to low to keep the temprature not to fall during the flight,thats the problem.
                              you can put the battery in some shielding but sooner or later the temp will drop.Depence on the tempratur conditions you fly under.But in this Country low temp is not a news.Ok its raise a little bit 2 mnd every year.
                              Last edited by Roy Jimmy; 04-12-05, 12:21.
                              Vennlig hilsen
                              Roy.

                              2,Biler.
                              1,Leilighet.
                              masse øl i kjøleskapet.
                              + diverse innbo.

                              Comment

                              Working...
                              X