Announcement

Collapse
No announcement yet.

NIMH som mottagerbatteri - hva med kulde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NIMH som mottagerbatteri - hva med kulde?

    Jeg startet forrige tråd med spørring om bruk av Lipo batteri i kulde. Jeg har vel kommet frem til at det bør forbeholdes vår, sommer og høst. Det samme med Lion celler.

    Jeg har hørt mye forskjellig om NIMH batterier og det sikre valget Nicad er jo på vei ut. Hvilken erfaring har dere med NIMH som mottagerpakke vinterstid (fra - 5 til - 15 grader). Formålet er fremdeles vektbesparelse.

    Flott om noen har erfaring med Sanyo sine nye pakker på 2.3 og 2.4 amp (aa versjon).

  • #2
    både jeg og de andre i klubben min bruker nimh pakker som motaker pakker. har aldrig merket noen problemer i kulde eller hørt om noen som har hatt det. tror kanskje problemet med nimh er mest som motorbatteri da det trekkes mere strøm.

    Men at kapasiteten er dårligere i kulde må du regne med. har selv brukt både sanyo og GB? tror det er det de orange de selger på el-butikkene for å bruke i digitalkameraer.
    har ikke prøvd de nye til sanyo.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det går dint. Men regn med at du bare har 50% kapasitet (dvs god høy spenning) i forhold til om sommeren ved -10 grader. Men siden man har mye høyere kapasitet i forhold til Nicd (som også har problem med kulde, bare i litt mindre grad) vil du uansett vill kunne ta ut mer av NiMh enn NiCd i forhold til vekt.
      Dermed er konklusjonen at vi ikke flyr fullt så mange turer som om vinteren.

      PS Det var litt problem med tidlige NiMh celler i forhold tilk kulde, men de generasjonene vi nå har i butikken kan du trygt bruke.

      Comment


      • #4
        Uansett hvilken batteriteknologi man velger kan en investering i en batteritester være verdt en tanke. Tenker da på typen som belaster pakka med 1-2A. Finnes flere av disse på markedet. Selv har jeg den fra Futaba hvor man kan teste 4.8, 6 og 7.2V pakker på mellom 1 og 3A.

        Hvis man vet hva "no-fly" grensen på pakkene ligger på, er det enkelt å sjekke om man har nok juice til en tur til eller to.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment

        Working...
        X