Announcement

Collapse
No announcement yet.

axi 4120/18 batteri? prop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • axi 4120/18 batteri? prop?

    fikk en axi 4120/18 i posten i dag . Da jeg ikke har råd til å kjøpe meg noen ny regulator før over jul så tenkte jeg å bruke den jeg har så lenge. den er spesifisert til 25A kont. og 35A max. men hvilket batteri og propell bør jeg velge for å få mest mulig ut av den ved så lav strøm. tenkte kanskje det gikk å prøve den på en 40size cub. den flyr jo ganske lett. bruker nå en sc.40 med utslitte lager limt forgasser og kast i veiva. og det er mer en nok hehe.

    Holder det med ett 3S oppsett. ?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Den er vel i utgangspunktet beregnet for 6-8 Lipo, men ifølge motorberegninger kan du feks ¨gå opp til 16x10 og da trekker den ca.27A med 3 Lipo. Hvis du har plass til 16" da..
    Det gir ca 4000rpm og 1,65kg thrust som sikkert er nok for en Cub.

    Comment


    • #3
      ja var noe slik jeg tenkte på. skal prøve å få kjørt den med noen propeller og måle litt så får jeg se.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        har nå prøvekjørt motoren i benk med en 14x8 propell jeg hadde liggende. den trakk da ca 13A og batteriet holdt ca 10v ved full gass. det blir da vel rundt 130w. må nok opp på 4s lipo for å få noe serlig effekt ut her. Har 2 7.2v batterier til starteren min. kanskje jeg prøver dem. bare for å se litt. Virker som en rå motor i hvertfall. men hva er vanlig av batteri/propell på en sånn. den er vel oppgitt til maks 50A men vil den være mest effektiv i ett så kraftig oppsett
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Mest effektiv er den nok med 6S og propell rundt 13x8 CAM eller Freudenthaler.
          7S og 12x8 CAM gir deg sannsynligvis mest effekt på propellen.
          Tviler på at du får noe glede av den med mindre enn 5S LiPo eller 16S NiXX
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Mest effektiv er den nok med 6S og propell rundt 13x8 CAM eller Freudenthaler.
            7S og 12x8 CAM gir deg sannsynligvis mest effekt på propellen.
            Tviler på at du får noe glede av den med mindre enn 5S LiPo eller 16S NiXX
            Takker for tipsene. jeg skal investere i andre batterier og regulator etter jul. Slo bare til på motoren nå for jeg fikk den brukt for 500kr også er det jo morsomt å bare prøve kjøre den litt og se hvordan den fungerer.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              prøvde nå med to 7.2V nicd i serie og 14x8 propell. det gikk da 18A og spenninga på btteriet var nesten 13V etter 230sekunder på full gass. da har jeg ca 230W inn. er det noen måte og regne ut turtall/thrust ut fra at man vet KV på motor spenning strøm og propellstørrelse.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X