Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skeiv rotor på outrunner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skeiv rotor på outrunner

    Har en krajskadet hyperion 2213-20. akslingen bøyde seg når mini funtanaen gikk ned for noen uker siden, har skiftet denne ut nå, men motoren er fortsatt ikke helt 100%. ser ut som rotoren (ytterhuset) har fått seg en smell og siden avstanden mellom rotoren og bakdelen av motoren på et tilfeldig punkt varierer med ca 1 mm når jeg roterer rotoren med fingrene. det igjen må jo bety at det ikke er samme avstand mellom magneter og statorpolene rundt hele omkretsen av motoren.

    spørsmålet er om dette vil redusere effekten på motoren nevneverdig? den sviver egentlig fint og det er ikke kontakt noen steder. det er praktisk talt null vibrasjon på akslingen, men siden huset nok er slått seg litt er det noe mer ubalanse der, spesielt i bakre del. det er alikevel ikke slik at en kan se noe når motoren sviver, men en kan kjenne en svak kiling i fingrene ved kontakt.
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    1 mm er mye. Det burde faktisk ikke være mulig med så mye ubalanse uten at magnetene tar borti statoren. Sikker på at det er så mye skjevhet?

    Dersom magnetene ikke tar borti statoren verken ved lavt eller høyt turtall så tviler jeg på at du vil merke noen endring i virkningsgrad bortsett fra litt tap pga vibrasjoner. Men 1 mm skjevhet er voldsomt på en så liten motor og det burde ikke være nok mellomrom til å tillate en så stor skjevhet.

    Comment


    • #3
      1 mm var litt tommelen i været måling.

      nøyaktige mål mellom rotor og bakdel

      minste avstand: 0.85 mm

      største avstand : 1.15 mm

      hehe, ikke så sprek på øyemål visst forskjellen er 0.3 mm, men det er helt tydelig når jeg roterer den. trodde ikke oppløsningen på mine øyne var såpass bra...
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Ok. Da skjønner jeg at den ikke gnisser.

        Jeg tror jeg ikke du vil merke noen særlig forskjell annet enn litt vibrasjoner så lenge det ikke gnisser på høyt turtall. Vibrasjonene vil kanskje stjele litt ytelse.

        Comment


        • #5
          Fint var det svaret jeg håpet på..
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment

          Working...
          X