Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lagring av LiPo over tid..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lagring av LiPo over tid..

    Jeg er ikke særlig bevandret innen Lipo, LiIon og allskens skumle strømførende pakker av ymse slag, men her om dagen fikk jeg meg en liten påminner om at det ikke alltid er knall-kvalitet på disse pakkene...

    Jeg har handlet 4stk Apogee pakker som har ligget uberørt en god stund. 2 av pakkene ladet jeg opp for et par måneder siden eller noe, bare så jeg skulle ha noe å teste motoren med. Det første jeg stusset over var at begge pakkene tok til seg mer strøm enn angitt på pakken.. Jeg mente da bestemt å ha lest et eller annet sted at de skulle komme halvfulle (eller halvtomme??) fra produsenten??

    Men det lot jeg gå, og testet motoren i 5min eller noe. Batteriene var da ikke piss-lunka engang, og alt var fryd og gammen..

    Når jeg da skulle ha dem frem for noen dager siden, viser det seg at den ene pakka har blåst seg opp en god del... Jeg har ikke testet pakka enda, da jeg anser denne som "gone". Er det vanlig at slikt skjer ved så lite bruk??
    Jeg fikk pakkene rimelig, så jeg er ikke sikker på om jeg gidder å reklamere på den.
    Ville bare høre om flere har hatt problemer som ligner på dette? Hva kan ha skjedd? Vil den fortsette å blåse seg opp?? Vil den eksplodere, lage en gedigen kjernereaksjon, for så å jevne hele huset med jorden???
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Tror du skal passe på den..
    Sett deg på den ! Når det blir for varmt kast den ut vindu !!

    PS : Kan ta noe tid !
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Originally posted by Thinnthinn
      Jeg er ikke særlig bevandret innen Lipo, LiIon og allskens skumle strømførende pakker av ymse slag, men her om dagen fikk jeg meg en liten påminner om at det ikke alltid er knall-kvalitet på disse pakkene...

      Jeg har handlet 4stk Apogee pakker som har ligget uberørt en god stund. 2 av pakkene ladet jeg opp for et par måneder siden eller noe, bare så jeg skulle ha noe å teste motoren med. Det første jeg stusset over var at begge pakkene tok til seg mer strøm enn angitt på pakken.. Jeg mente da bestemt å ha lest et eller annet sted at de skulle komme halvfulle (eller halvtomme??) fra produsenten??

      Men det lot jeg gå, og testet motoren i 5min eller noe. Batteriene var da ikke piss-lunka engang, og alt var fryd og gammen..

      Når jeg da skulle ha dem frem for noen dager siden, viser det seg at den ene pakka har blåst seg opp en god del... Jeg har ikke testet pakka enda, da jeg anser denne som "gone". Er det vanlig at slikt skjer ved så lite bruk??
      Jeg fikk pakkene rimelig, så jeg er ikke sikker på om jeg gidder å reklamere på den.
      Ville bare høre om flere har hatt problemer som ligner på dette? Hva kan ha skjedd? Vil den fortsette å blåse seg opp?? Vil den eksplodere, lage en gedigen kjernereaksjon, for så å jevne hele huset med jorden???
      Om det er kun en celle som har blåst seg opp, tar du og lodder bort den cella. Du kan da ta vare på den/de cellene som er ok og lage pakke av de. Kansje en annen pakke med like celler tar kvelden, da har du muligheten til å berge restene. Om det var en tre cell pakke som gikk, og det kun var en celle som blåste seg opp, så er det bare å lodde bort den cella og gjøre pakken om til 2 cell. OBS. Forsiktig med loding av lipo celler. Tynne tilkoblinger og tåler ikke varme inn i cella.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Hei hei.
        Jeg handlet også et par Apogee pakker på tilbud nå og den ene av dem ble detektert med feil antall celler av laderen. Da jeg målta pakka viste det seg at den målte snaut 8.5v (3s), pakka hadde balanseringskontakt så da jeg målta hver enkelt celle var den ene nede på 0,99v. Jeg ville nok også fått på en del mer strøm enn forventet på den pakka før laderen hadde kommet opp på 12.6v men nå funka heldigvis "cell-counten". Heretter kommer jeg nok til å måle nye pakker før første lading siden en ikke skal stole 100% på at laderen detekterer riktig.
        Forøvrig ga jeg beskjed til leverandøren som ba meg ødelegge pakka og han skulle promte sende en ny
        Hvis pakka di har begynt å blåse seg opp tror jeg at jeg ville finne et sted litt unna noe brennbart...

        Comment


        • #5
          Yes, it is smart to check any pack on receipt before anything such as soldering contacts etc., is carried out - as far as Apogee is concerned, and if this check shows one cell out, the pack will be replaced without question.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            I går fikk jeg min Astro blinky (cell balanserer), Og første forsøk var på min nesten nye og lite brukte Flight Power Katon 3S1P pakke. Pakken er brukt på en 400 motor med gir, og går aldri på full gass (for å spare motoren) med en farts regulator som ikke er beregnet på LiPo pakker. Er der med andre ord reel fare for dyp utlading. Dette var første lade forsøk på denne pakken etter å ha vært i flyet en god stund, og skal jeg vere ærlig føltes det som om jeg godt kunne ha fløyet lengre med pakken. Men siden stikka kom nærmere og nærmere full gass i vanlig flyving (med en EGE) ante det meg at jeg burde lade pakken. Jeg koblet på min nye Astro Blinky for å sjekke om alt var klart til lading, men det var det ikke! En av cellene var gått under 3,2v, så jeg fulgte instruksjonen om å lade med så lite strøm som mulig (0,a-0,2A) en god stund før jeg koblet til blinky`n igjen for å se hvordan det gikk. Nå var alle cellene over 3,2v og Jeg kunne koble laderen til pakken med 0,3C lading. Jeg bruker normalt 0,5C på pakkene hjemme når jeg har godt med tid. Ladingen avsluttet med ferdig balanserte celler og alt var fryd og gamen. Det er altså ikke umuligt at min lille Blinky sparte seg inn igjen første dagen jeg har hatt den. Nå lader jeg som sagt konservativt til vanligt (og spesielt når jeg er i tvil), men etter å lest om celler som har blåst seg opp i lignende situasjoner grunnet dyp utlading i utganspunktet, kan jeg ikke fri meg fra følelsen av å ha sluppet billigt unna. Må si det er deiligt å kunne sove med god samvittighet.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Hmmm..
              Tror hele pakka ryker ut av vinduet! -Eller blir levert tilbake.

              Takker for mange svar, men jeg ble ikke noe mindre nervøs her jeg sitter på jobben og vet at pakka ligger på pulten på hobbyrommet!
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                n pakke som har begynt å blåse seg opp har vel ikke noe på en pult på ett hobbyrom å gjøre.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Du sier noe....
                  Får legge den på hylla i stedet....
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment

                  Working...
                  X