Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternativ til aceton?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alternativ til aceton?

    Heisann. Nå holder jeg på og hjelper kjerri.... dama å vaske litt til jul. På veggene rundt omkring har det vært tapet opp opphengskroker med dobbeltsidig tape. Når de er skrapet bort er jo aceton greit å vaske limet bort med. Men fins det andre alternativer som tar like godt?
    Per nevnte jo tidligere her helsefaren med aceton. Må jo innrømme at jeg har brukt det endel når jeg har renset verktøy og hender for polyester.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Hei.
    Jeg ha brukt "Bostik limvask" med stort hell. Den fåes kjøpt i de fleste byggvare butikkene vil jeg tro.
    Mvh
    Ole A. Hansen

    Comment


    • #3
      Røsprit kan funke. Fjerna iallefall tørka lakkrester og oljemaling da jeg drev og innreda huset i vår (holder vel på ennå da, men har flytta inn iallefall). Aceton er vel ikke direkte helsefarlig. Alt med måte.

      Comment


      • #4
        Lufter en godt og bruker gummi hansker som acetonen ikke går gjennom (husker ikke typen, men spør på apoteket), Er Aceton ikke noe problem. Må i realitetenes navn si at dette helse hysteriet tar helt overhånd til tider.
        For å si det slik. Om en en sjelden gang får seg en liten aceton rus (En gang i året resten av ens liv) så spiller det absolutt ingen rolle (en kveld på byen gjør ofte mere skade). Om man skal oppholde seg i aceton holdig luft over lengre tid (5-10 min) uten lufting, en gang i året gjelder det det samme som ovenfor. Om man skal gjøre det samme tre fire ganger i året er det ikke så lurt. Om man derimot lufter godt går det også greit. Om man skal jobbe med sakene på jamn basis i yrkeslivet eller på hobbybasis, men ofte (mere enn en gang i måneden og mere enn 5 min av gangen uten god lufting). Da stiller sakene seg helt annerledes. Da er det overtrykks maske og godkjent bekledning som gjelder.
        Så folkens, når vi snakker om helse fare, må vi bli flinkere til spesifisere når den oppstår, ikke bare si at aceton er farligt og må ikke brukes, spesielt når det hele egentlig koker ned til korrekt bruk av stoffer. Selv er jeg svært forsiktig med bruk av slike stoffer innendørs. Om det kun gjelder noen tape rester, hadde jeg skaffet meg gummihansker som acetonet ikke går gjennom, og luftet godt. Husk at enkelte typer gummihansker beskytter ikke en dritt mot farlige stoffer, og at det en får inn gjennom huden kan være mye verre enn det en trekker ned i lungene (mange husker å lufte men glemmer å beskytte huden, bare så det er sagt). Dette gjelder alt fra epoksy lim til Aceton.
        Den største faren om du skal vaske tape rester av en vegg er altså det du måtte få på hendene (forutsatt att du lufter godt og holder beholderen med aceton steng når du ikke fukter filla.
        Siden vi først snakker om helsefare, pust for all del ikke inn dampen som oppstår når dere varmer opp fuss middlet når dere lodder, stå heller ikke med bøyd hode over lim fugene og lim med ca så øya renner (ja det skjer enkelte ganger, men pass på at det ikke er normalen). Sørg for ventilasjon når ca og loddebolt eller Aceton og lignende er i bruk (og ikke sitt å sniff inn god sakene). Og dere vil med overveiende sansynlighet aldri få noen skader som er verre enn ei fylle kule har gjort.
        Nå har jeg i min pureste ungdom vært utsatt for både Aceton og andre flotte løsmidler/tynnere under nedvask av båter (trålere, suply skip etc) før maling. Og har sikkert fått mindre varige skader av dette (men det vet en ikke sikkert på noen år enda ), da den enste beskyttelsen vi hadde var att formannen kastet oss ut når vi ble for søsne til annet enn å sitte på dørken og kaste tynner filler på hverandre, 30min pause i frisk luft og på`n igjenn. I dag har vi skikklige masker og slikt skal ikke skje mere, men jeg snakker ikke om tider lengre tilbake enn slutten av 80 tallet da masker ikke eksisterte.
        Har i den henseende observert at de som er hardest med festinga også ofte er de som gir mest f i å beskytte seg mot farlige stoffer på jobben.
        På grunn av tidligere episoder i yrkes liver er jeg altså ofte noe overforsiktig med flyktige løsmidler, men for dere som nesten aldri er i nærheten, og tenker å bruke aceton omtrent som fruen når hun fjerner neglelakken (td. fjerne tape rester) burde det altså ikke være noe problem forbundet med bruk av aceton. For å si det enkelt, det er lov å bruke hodet.

        Til slutt, hva består Bostik limvask av da? Kan være lurt å vite før en sniffer inn sakene.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Enig med vingemutteren der!

          Har tildligere hørt folk messe opp og ned om hvor farlig aceton er, men etter å ha sjekket det opp selv, så viser det seg å ikke være så ille. Det er farlig ved innånding, og kan (KAN!) gi tørr/sprukket hud ved gjentatt hudkontakt. Jeg kikket nettopp i et HMS datablad, så dette er ikke tatt ut av lufta.
          Dvs. at på små arealer, med ok ventilasjon en gang "hvert jubelår" så er ikke dette farlig. Epoxy er farligere!

          Ang. hansker så løser aceton opp vinylhansker, så man må nok bruke latex. Men for Epoxy gjelder Vinyl!

          Ikke dermed sagt at man skal være uforsiktige, men som VM sier, bruk hodet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Til slutt, hva består Bostik limvask av da? Kan være lurt å vite før en sniffer inn sakene.

            HMS Datablad for Limvask:Bostik Norge | Lim, tetningsmasse og byggevarer | Bostik Norge(NB Jeg fikk ikke siden til å fungere med opera)
            HMS Datablad for aceton:www.arcus-kjemi.no is parked
            Mvh
            Ole A. Hansen

            Comment


            • #7
              kikket på begge og det så ut til at de hadde de samme sikkerhetskodene. og det som stod på hms databaldet for aceton var følgende :

              Helsefare:
              Produktet regnes ikke som helsefarlig ved normal bruk. Gjentatt og langvarig innånding av løsemidler kan gi varig hjerneskade.

              Brann og eksplosjon:
              Produktet er meget brannfarlig.

              Miljøfare:
              Produktet regnes ikke som miljøskadelig.

              Så kan vil vel si at i den mengde vi vanligvis bruker aceton til i denne hobbyen så er det ikke helseskadelig.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Tror balsastøv er "kan være" skadelig over lang tid også, tipper det ikke er mange som tenker over det. Det er fint og lett. Kanskje en ide å bruke maske når en pusser på modellene (åja, det var sant, det er nesten ingen som bygger lengre)?

                Comment


                • #9
                  Tja, du kan jo bruke konas neglelakkfjerner (inneholder aceton den og).

                  Comment


                  • #10
                    Not so smart for using to clean metal, it also contains oil...
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      Og aceton matter plast f.eks.
                      Rødsprit fjerner det meste av lim.

                      Er vel med dette som det meste annet her i verden: for mye er ikke bra.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Barbermaskin-rens fjerner det meste.. (Får hos Elkjip!)
                        Helt ideell for klistremerker etc...

                        Comment


                        • #13
                          Plasterfjerner kjøpt på apoteket er ideelt!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by OAK
                            Plasterfjerner kjøpt på apoteket er ideelt!
                            vis jeg ikke husker helt feil så er det vel masse aceton i den også.

                            Mener det ikke har så mye å si hva man bruker, bare man tar litt forholdsregler
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Sånn nå har jeg smurt inn halve kjøkkenet og hele badet i aceton, og gått i kjelleren selv. Når jeg hører det blir mye hysterisk latter fra kjerringa og ungene så går jeg opp og sjekker.

                              Neida, bare tuller!!!! Jeg er faktisk veldig snill av meg!!

                              Det meste gikk bort med barberblad og sprit. Av alt i verden hadde byggtorget her blitt fri for aceton.
                              Morten Myklebust.
                              Yrke Fisker.


                              Sky Raider MachI K.I.A.
                              PT-20 K.I.A.
                              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                              Comment

                              Working...
                              X