Announcement

Collapse
No announcement yet.

easyglider + masse vind 0-1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • easyglider + masse vind 0-1

    har masse vind her nå og tenkte å prøve glideren igjen. men fant fort ut (etter ca 10sekunder) at det var for mye vind. ga full gass og kastet flyet mot vinden. rett opp gikk det ca 20meter. også gikk det rett bakover ca 400 meter. og nå henger det i toppen på ett høyt tre Prøvde å gi nedover ror og alt mulig men flyet bare forsvant med halen rett ned og snuta rett opp. Selvfølgelig surret inn i greinene slik at ikke vinden får det ned igjen heller. Hvis jeg ikke finner noen annen løsning så er det vel bare fram med motorsaga
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    hei
    synd med easy glideren
    du kan jo prøve å få satt opp en stige hvis treet ikke er alt for høyt, og du tør.

    det er synd hvis du tar fram motorsaga og EG`en får treet oppå seg.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      yepp vil vente lengst mulig med motorsaga for den ser hel ut der den henger hehe. Stige er nok ikke akatuelt og treet er veldig høyt og tynt. men hvis det ikke blåser ned så får jeg prøve å ta med en stang og klatre så høyt jeg kommer og prøve å dytte det ned. Må bare vente til vinden roer seg før jeg gjør det.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Heisann.

        Synd med flyet.. Håpetr det går bra..

        Dette er egentlig et kjent problem det du opplevde der. Men det gjelder mest på hang. Hvis du kaster ut en modell som stikker i været øyeblikkelig etter kast og nedror blir dyttet for sent, kan man alt for ofte skrive den på kontoen for tapt modell...

        Jeg har opplevd det og gansek sikkert Joo også Eller hva Joo ?

        I etterpåklokskapens navn... Ikke stig for mye med for liten fart..

        Hvis det er noen trøst.. Det har kostet meg noen tusenlapper....
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Originally posted by Seiler`n
          Heisann.

          Synd med flyet.. Håpetr det går bra..

          Dette er egentlig et kjent problem det du opplevde der. Men det gjelder mest på hang. Hvis du kaster ut en modell som stikker i været øyeblikkelig etter kast og nedror blir dyttet for sent, kan man alt for ofte skrive den på kontoen for tapt modell...

          Jeg har opplevd det og gansek sikkert Joo også Eller hva Joo ?

          I etterpåklokskapens navn... Ikke stig for mye med for liten fart..

          Hvis det er noen trøst.. Det har kostet meg noen tusenlapper....
          Ja og det var jo på mitt lille hang her hjemme det skjedde. nå er det mørkt ute og flyet henger fortsatt i treet. får håpe vinden roer seg litt til i morgen så skal jeg nok få det ned. problemet er at det sitter lipo batteri i det og jeg får jo ikke slått det av. om batteriet går fløyten får så være, og det er vel kanskje ingen fare med at det skal ta fyr da det skte blir ladet ut av en mottaker som står på failsfe.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Redningsaksjon utført

            Når jeg kom hjem fra fjøset fant jeg ut nå må flyet ned, død eller levende . Etter en del risting i treet og kasting med kongler ble det slått fast at en grein hadde tredd seg inn mellom ballanseror overføringa og roret på den ene vingen. Da var det 2 mulige, enten måtte jeg opp eller treet ned, sistnevnte absolutt siste løsning da jeg ser for meg ett garantert knust fly. En lang stige på nabo treet som står 2 meter fra og er mye kraftigere fikk meg opp i riktig høyde, ok så langt. Men hvordan få tak i flyet, er jo ingen tarzan lenger, hadde det vært for 15år siden så . Rett under flyet var det en ganske kraftig grein tok så ett reip med en 20cm pinne i enden. kastet den over greina og strammet til og den satt fast. så var det bare stramme opp slik at treene kom så nærme hverandre at jeg fikk tak i flyet og fikk lirket det løs. eneste skaden jeg så sånn umidelbart var at halepartiet hadde løsnet i liminga, og selvfølgelig noen små hakk her og der men det var det jo fra før også. Skal se over det seinere i dag for å sjekke at det ikke er noen brister i det, var jo nesten storm her i natt da flyet hang der, det tåler juling i hvertfall.

            Målte spenninga på lipo batteriet og den holdt fortsatt 8.5V er vel 9V som den helst ikke skal under på 3S men har nå satt det forsiktig på lading på 300mA, så skal jeg ballansere den bare den har ladet litt. så får vi se hvordan det går med den.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              supert at du fikk flyet ned! vet ikke hvordan det hadde gått med et balsafly der oppe
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #8
                hehe nei det hadde garanter ikke bare vært å lime fast halen og ut og fly i hvertfall. har sjekket og det er ingen ndre skader
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Nei, lang "hengetid" er ikke bra for flya

                  Fikk hjem min stakkars LastDown for noen uker siden etter at den hadde hengt 2-3 måneder ute. Batteriet fikk jeg cyklet opp, mottakeren renset og fungerer tilsynelatende bra, servoene er bare å kaste mens jeg ikke er sikker på at jeg får fixa alle limskjøtene som har løsna i vingene...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Heisann

                    Bra at du fikk ned flyet ditt til slutt. Det kunne nok blitt risikosport å sage ned hele driten for å få tak i flyet ditt ja

                    Ser av "loggen" til værstasjonen på Orkanger at det har foregått på vindsiden i går.
                    Siden er dessverre ikke funnet - Trondheim Havn (se graf nederst på siden.) Denne viser siste 48 timer (og vil derfor være verdiløs i om noen dager)
                    Verdt å merke seg at de vindstyrkene som er oppgitt her er gjennomsnitt over en viss periode. Perioden kjenner jeg ikke for denne værstasjonene, men det dreier seg nok om intervaller på 10 min kanskje. Opplevd vind (les: faktiske forhold) vil ofte være høyere enn dette. Spesielt i kastene. I øyeblikksbildet (hver hele time) kan du se forskjellen mellom gjennomsnitt og sterkeste vindkast i perioden. Her: Siden er dessverre ikke funnet - Trondheim Havn

                    Du kan se det var enda heftigere inne i Trondheim i går
                    Siden er dessverre ikke funnet - Trondheim Havn
                    Var inne å kikket når gjennomsnittet viste 15 m/s. Da var sterkeste vindkast på hele 26 m/s. Altså en vesentlig forskjell i vindstyrke.
                    Når slike kast kommer er det nok ikke rart at en stakkars EGE blir filleristet litt

                    Ellers....
                    Originally posted by Seiler`n
                    Heisann.

                    Dette er egentlig et kjent problem det du opplevde der. Men det gjelder mest på hang. Hvis du kaster ut en modell som stikker i været øyeblikkelig etter kast og nedror blir dyttet for sent, kan man alt for ofte skrive den på kontoen for tapt modell...

                    I etterpåklokskapens navn... Ikke stig for mye med for liten fart..

                    Hvis det er noen trøst.. Det har kostet meg noen tusenlapper....
                    Kjent fenomen også for meg. Sist gang jeg gjorde dette er noen år siden nå. Det skjedde på Nord-Vesthanget på Gråkallen i Trondheim. Modellen stakk nesa i været og føk oppover og bakover til den dundra inn i den ene kuppelen til radaranlegget inne på militært område. Det var den gangen det fremdeles var militær drift der oppe.
                    Det ble ikke tatt så nådig opp av vakten når jeg klatra over gjerdet for å tusle inn å hente restene

                    Dette er nok grunnen til at flere av guttene som flyr mye F3F i heftig vind "launcher" invert vil jeg tro.
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      ja det var bra vind i går. forsvant 4 takplater fra fjøset til naboen. Dum som jeg var så kastet jeg vel flyet med nesa litt opp også burde vel ha kastet det med nesa litt nedover. men man lærer av sine feil. Det som jeg er mest overrasket over er at flyet overlvde å henge i treet i denne vinden hele natta.

                      Har forresten sjekket batteriet. ladet det 300mah på 300ma(det er på 1100mah) og målte cellene. de varierte da fra 11.88V til 11.91V så det er i ballanse i hvertfal og ble ikke noe varmt eller andre mystiske tegn. skal nå bare la det ligge til i morgen også prøver jeg å sakte lade det opp til maks da.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by torgust
                        Dette er nok grunnen til at flere av guttene som flyr mye F3F i heftig vind "launcher" inverted vil jeg tro.
                        Eneste grunn til å launche inverted slig jeg ser det er å lage show.. Men her kan sikkert Espen Torp si noe om. Han driver med slik inverted ting....
                        Last edited by Seiler`n; 13-12-05, 21:35.
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment

                        Working...
                        X