Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olje og fuel til Turbin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olje og fuel til Turbin..

    Hei..

    Eg e blitt den lykkelige eier av en P-60...
    I bruksanvisninga står d at man skal bruke Aeroshell 500 eller Exxon 2380...
    Så har eg hørt at noen bare bruker "vanlig" 2-takts olje...
    Er d noen som har noen olje tips... Eg slit me å skaffe Aeroshell 500 eller Exxon 2380... skulle helst ha hatt den i går....
    Eg har funnet en plass der eg får Aeroshell olja for 650 kr for 10 ltr pluss moms... Men d e litt leveringstid...

    Så lurte eg på ka dokker bruke te fuel... Vanlig fritids-parafin fra Shell eller...?

    Eg e takknemlig for alle svar...

    Mvh
    Svein Roe
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx

  • #2
    Skal du bruke noe annet enn turbinolje så bør du ikke bruke hvilken som helst to-taktsolje men få tak i TCW3 olje for utenbords båtmotorer (av valgfritt merke).

    Noen (bl.a. Wren) anbefaler faktiskt dette fremfor turbinolje pga. miljø og helse. Turbinolje er ikke laget for å forbrenne og utvikler temmelig giftige stoffer når den brennes.

    Tror RCpartner J.F.Lie (www.modellracingfuel.com) selger både Aeroshell 560 og Exxon 2380 hvis du spør.

    Vanlig handels-parafin fungerer etter sigende utmerket men vær ekstra nøye med filtrering og regn med å bytte filter ekstra ofte.

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Olje til turbin

      Hei

      Her er det like mange oljetyper som meninger å velge om.
      Min erfaring/mening er som følger:
      Styr unna Exxon 2380 hvist du ikke har kjøpt oljen. Fungerer meget bra på ferske blandinger men bør ikke stå lengere enn 3 uker.
      Shell 560 er det beste produktet etter min mening. Det bekrefter også SimJet. Kan lagres 6mnd uten fare for problemer.
      Motex 2TX er en 2 takts olje som jeg brukte tidligere og fungere meget godt. Manga av jet gutta bruker denne eller tilsvarende olje fortsatt med godt hell.
      Parafin fungere suverent som drivstoff. JET A1 er ikke nødvendig.

      Blandingsforhold følger du som motorprodusenten sier.

      Filter på fyllingssiden eksternt 1-2 stk og internt 1 stk er påkrevet. Filtrering av fuel før dette er ikke nødvendig.

      Mvh
      Cato Horten
      Oferta sprzedaży domeny: c2i.net

      Comment


      • #4
        Originally posted by netroh
        Styr unna Exxon 2380 hvist du ikke har kjøpt oljen. Fungerer meget bra på ferske blandinger men bør ikke stå lengere enn 3 uker.
        Interessant. Hørtes ut som dårlig nytt siden jeg har en del liter ferdigblandet Jet-A1 med nettopp Exxon 2380 stående, og den har stått LENGE (et par år)!

        Hva er det som skjer med akkurat denne blandingen når den står egentlig? Blir det helt ubrukelig?

        Greit å vite før jeg prøver å starte opp MW54'n igjen etter en god stund i jet-dvale Noe jeg antagelig kommer til å gjøre i løpet av vinteren en gang.

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Hvilken parafin ?

          Der va 560 olja i boks...

          Så dukka d opp en ting til her...
          Parafin.... D e veldig stor prisforskjell på blank luktfri og vanlig farga parafin..

          Kan man kjøre med farga parafin ?

          Mvh
          Svein Roe
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment


          • #6
            Oljeblandinger

            Hei

            Jeg kjøper min parafin på bensinstasjon.
            Vedrørende Exxon olje og gamle blandinger så har erfaringen vært at etter en stund virker det som ojen reagerer og danner aggresive stoffer som angriper pakninger. Dette får disse til å svelle litt og gjør at ventiler ikke lengre fungerer som de skal. Ferske blandinger er det ingen problemer med i følge de som benytter denne oljen. 2 år gammel blanding ville jeg ikke benyttet. Det kan også være sollyset som forårsaker dette. Er men på felten så kan du se olje som endrer farge i løpet av dagen. Jeg benytter aldri blandinger eldre enn 4 mnd. med Shell 560 og parafin, men dette bestemmer du selvfølgelig selv.

            Cato

            Comment


            • #7
              Mange takk for info netroh. Skal nok skaffe meg litt fersk blanding før jeg fyrer opp.

              mvh.
              Ole André

              Comment


              • #8
                No har eg fått test kjørt turbine min...
                560 olje og fritidsparafin, d fungerte veldig bra....
                No vente eg bare på tegningene til Starfiren skal komme i posten så eg kan begynne å bygge...
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment

                Working...
                X