Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva bør være minst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva bør være minst?

    Hva bør være svakest i en kjede, fra batteri, kontroller til motor? (Å finne likt på alle er tilnærmet lik umulig)

    Det jeg har oppfattelsen er at motoren bør være svakest. Feks 15 amp motor, 20 amp kontroller, og 25 amp batteri

    Er oppfattelsen riktig?
    Last edited by spitmk16; 13-12-05, 19:49.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Motoren skal være svakest ja. Sålenge fartsregulator og batteri er sterkere enn motoren er alt bra
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Jeg mener nå at motor burde være "svakeste" ledd.... (eller minste om du vil)

      Regulatoren må klare og levere det motor ber om og batteriet gir.
      Så regulatoren burde være kraftigest etter min mening.

      Hva batteriet leverer kommer ann på belastning på motoren. Og det varierer jo med forskjellige propeller. Så det beste er nok å ha en Amperemåler hvor du kan sjekke hva strømtrekket ditt faktisk er og sjekke ut ifra det hvordan systemet er balansert. Allt må jo på en måte henge isammen. Ihvertfall på små Depronmaskiner hvor man jager vekt og ikke vil ha noe ekstra.
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        Hei.
        Motoren bør være svakest\ minst. Men regulatoren trenger ikke være svakere enn det batteriet kan levere. Desto kraftigere regulator du har så vil den regulere motoren bedre til en viss grad. Hvis du leser tester av børsteløse motorer f.eks i noen amerikanske blader så er det alltid brukt en mye større regulator enn nødvenig. Dette er for å få motoren til å yte noe mer, så specs`n på motoren skal bli litt høyere enn det som er vanlig med en passende regulator.

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Originally posted by Olavjoergensen
          Hei.
          Motoren bør være svakest\ minst. Men regulatoren trenger ikke være svakere enn det batteriet kan levere. Desto kraftigere regulator du har så vil den regulere motoren bedre til en viss grad. Hvis du leser tester av børsteløse motorer f.eks i noen amerikanske blader så er det alltid brukt en mye større regulator enn nødvenig. Dette er for å få motoren til å yte noe mer, så specs`n på motoren skal bli litt høyere enn det som er vanlig med en passende regulator.

          Mvh OJ
          Med andre ord, Regulator sterkest, batteri nest og motor svakest?
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            ihvertfall motoren svakest. for da trekker ikke den så mye strøm at den klarer å overbelaste noen av de andre. om batteriet da kna lævere mere en det regulatoren tåler vil vel ikke ha noe å si
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by spitmk16
              Med andre ord, Regulator sterkest, batteri nest og motor svakest?

              Det er ikke så farlig om hva som er sterkes av regulator og batteri, alt han sier er at tapet i regulatoren blir mindre desto større regulatoren blir, det samme gjelder for battriet.
              Hvis du ser på et 1000mah batteri som trekker 10 A så er kanskje spenningen 10V, men hvis det samme batteriet hadde 2000mah kapasitet ville kanskje spenningen vært 11V (tallene er tatt rett ut av lufta)
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment

              Working...
              X