Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly i hus: Reichard elipsoid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly i hus: Reichard elipsoid

    Jeg tok en tur til Ken i dag for å kjøpe motor og ESC for min Extra 330S men kom hjem med mye mer... ooops!

    Jeg ble fristet av Joo's XL3200 etter å ha lest testen han skrev men tenkte jeg skulle begynne litt mindre så jeg kjøpte lillebroren. Motoren jeg kjøpte passer forhåpentligvis også 3200'en slik at jeg kan oppgradere hvis alt går bra med Elipsoiden.

    Her er utstyret:

    Motor: Phasor 30-3
    ESC: Jeti Advance 40 plus (med innebygget UBEC)
    Prop: Ikke sikker enda
    Batteri: Antakelig 5000mAh 3s2p EVO20
    Servoer: Tenkte jeg skulle prøve å bruke standard JR servoer - hvis de ikke er for store. Men jeg kjøpte en Waypoint 150MG så jeg kan sammenligne størrelsen. Kanskje 3 til av de må til...

    Nevnte jeg at den er knall gul?
    Attached Files
    Are Barstad

  • #2
    Gratulerer med motorseiler for pen og rolig flyging!

    Vet widowmaker har hatt Elipsoid, kanskje han legger igjen noen tips?
    Regner med der er plass nok til standardservoer i kroppen på den.

    Jeg satte som du sikkert vet Phasor 45/3 i min XL, har kjørt på 3S3200 LiPo så langt, men den ligger faktisk på ombyggingsbordet for å få ny og større ESC og skal på vingene igjen med 4S4000 neste gang Har ikke hatt noen problemer med min fugl gjennom sommeren bortsett fra en flaps-servo som løsnet inni vingen. Flapsene er spesielt utsatt siden dem gjerne er satt ned 50-70 grader på landingen og lett treffer gresstuer og andre ujevnheter. Prøver å slå av crow-mix i det den setter seg men glemmer det ofte...
    Siden det ikke er flaps på din får du i alle fall lage spoilers og mixe inn litt nedror i miksen.

    Regner med du kan bruke propeller i størrelsen rundt 11x5/11x6 eller 10x7/10x8 på 3S LiPo. Jeg liker Graupner foldepropellere godt!
    Bra du sikter på stort batteri, med LiPo blir seilere fort for lette i nesa.
    Sørg for at du får store utslag på balanserorene. Husk å feste strømpen til høyderor-støtstanga et par plasser i bakkroppen så du unngår slakk.

    Var hos Ken i dag jeg også...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for tipsene Jarle - de kommer til å komme godt med!

      Ja, Ken nevnte at du haddde vært der. Jeg hadde tenkt meg dit mye tidligere i dag men kom direkte fra en tur til Bergen via Torp og Horten/Moss ferja. Nu er jeg endelig tilbake i Kongsberg!

      Da høres det ut som at 30-3 kanskje blir litt snaut for 3200'en... Hvilken ESC skal du oppgradere til? Jeg kjøpte en Jeti 40 til formålet å trodde det burde holde.

      Jeg er også nysjerrig på om du lagde eget motorspant. Det som kom med Elipsoiden er laget av finer og ser bra ut. Men hullene for montering passer ikke hullene på motoren (motorens hull er ikke helt kvadratiske i forhold til hverandre - hvis du skjønner hva jeg mener...). Det er såpass nært at det ikke er mulig å drille ekstra hull heller. Så jeg har valger mellom å bruke 2 skruer eller lage nytt spant i finer.

      Her ser du hva jeg mener: på motoren er 2 av hullene nærmere hverandre enn de andre to. Diagonalt passer de for øvrig men bare med 2 skruer.
      Attached Files
      Last edited by canuck; 13-12-05, 23:24.
      Are Barstad

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        og mixe inn litt nedror i miksen.
        Ganske sikker på at du må ha oppror, men det finner du fort ut av. Dykkror + spoiler = stup

        Jeg har en slik elipsoid selv, som jeg har hatt i 2-3 år nå.
        Et par råd:
        - Få maksimalt med utslag på balanserorene for de er ikke spesielt effektive, og du må selvfølgelig ha litt differensial.
        - Venn deg til å bruke sideror. Det store sideroret er mye mer effektivt enn de små balanserorene
        - Spoilerons i landingen er nesten et must
        - Såvidt jeg har kunnet merke, så er tyngdepunktet som er oppgitt litt for langt frem, men begynn der og prøv deg frem.
        - Jeg bruker ms-x3 servoer på den, og det holder forsåvidt greit, men jeg har revet over noen servogir i harde landinger.

        Når du har fått satt opp dette flyet, så har du en knallgøy termikmaskin. Jeg har flydd min både på hang og på termik, og den takler begge deler, også litt harde landinger på hangkanten innimellom.
        Jeg har lite erfaring med termik, men jeg fikk prøvd litt nå i sommer under ideelle forhold. På et tørt nysådd jorde i steiksol og med lite vind Den vippet markant med vingene ved termikboblene, og helt etter teorien så var det bare å svinge mot den tippen som løftet seg. Minuttet etter var den bare en bitteliten blå prikk langt der oppe.

        Comment


        • #5
          Er ikke sikker sånn ut av hodet hvilken veg man må kompensere spoilerbruk når jeg tenker meg om. Men XL må ha myyye nedror med full crow

          Var et flott glassfiberspant med i XL`n! Ser nesten ut som du må lage deg nytt finèr-spant til Elipsoiden hvis der ikke er plass å feste motoren. Husk at festehullene i motoren helt riktig har parvis forskjellig avstand til senter...

          Kanskje Elipsoiden kan brukes til hang, men jeg syntes storebroren er alt for lazy til at jeg har våget å prøve den på småhangene her. Har CG litt bak anbefalt og syntes XL`n også er anelsen for tung i nesa ennå. Mer forsøk kommer når nytt oppsett er på plass. Setter i en 50A Opto-ESC og hiver inn en UBEC. Har ikke gjort ting etter boka ei stund (Kjørt 6 servoer på BEC...) Var OK stig med gamle oppsettet, men mye vil ha mer 40A er nok det, ikke bekymre deg for det!

          Var moro å få første termikkturene allerede få de første to turene jeg hadde, har ikke blitt så mange termikktreff etter det. Mest lazy kveldturer.

          Så det var du som hadde DEN reiseruta i går? Jeg var egentlig hos Ken for å låne alle slidesene han har på gamle oldtimer seilere. Skal scannes og legges på DVD. Spesielt interessant for IGG-miljøet alle de flotte bilda. Julekos for meg
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Er ikke sikker sånn ut av hodet hvilken veg man må kompensere spoilerbruk når jeg tenker meg om. Men XL må ha myyye nedror med full crow
            Med crow så har du vel flaps ned og bllanseror opp. vil da tippe at flapsen løfter mere en bllanserorene presser ned. på easyglideren må jeg gi ganske mye høyderor når jeg kjører spoiler, for ellers går den rett ned i bakken.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Sikkert rett det du sier Tyor. På crow settes gjerne 70" flaps og bare 10-20" balanseror opp. Bad memory hos meg bare
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Er ikke sikker sånn ut av hodet hvilken veg man må kompensere spoilerbruk når jeg tenker meg om. Men XL må ha myyye nedror med full crow
                Spoliers = Oppror
                Crow breake = dykkror

                Har også prøvd motsatt.. Det funker IKKE !

                Har også lært å teste spoiler / Crow i god høyde den første dagen.
                Hvis ikke får du "hikke" i lav høyde!
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor
                  Med crow så har du vel flaps ned og bllanseror opp. vil da tippe at flapsen løfter mere en bllanserorene presser ned. på easyglideren må jeg gi ganske mye høyderor når jeg kjører spoiler, for ellers går den rett ned i bakken.
                  Mener at min EGE løfter på nesen når spoilers settes på. Dykk ror som må til altså. Og den stuper ikke om ingenting blir gjort heller, kommer bare brattere ned.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for alle svar med hint og råd!

                    Da har jeg fått alle komponentene og her bygget litt i romjula. Jeg endte opp med en Cam folding carbon prop - 10x8.

                    Jeg valgte HiTec HS85MG til balanseroreneo og hadde planer om å bruke standard JR servoer til høyde og sideror.

                    Jeg har ikke lagt ut alle komponentene i cockpiten enda, mem det kommer til å bli trangt! Jeg vurderer å kjøpe 2 HS85MG'er til og kanskje en liten Schultze mottaker for å spare plass.

                    Her er litt data fra en forsiktig test kjøring.

                    NB: Jeg holdt ikke eMeter sensoren opp til propellen så RPM tallene er ikke riktige.:
                    Attached Files
                    Are Barstad

                    Comment


                    • #11
                      Ser ut som du kan møte våren med et par flotte elektro-prosjekter flyklare ser jeg

                      85-ene gjør nok en mer enn god nok jobb i vingene. Har fløyet laaangt av gårde med middels store seilere med Schulse-mottakere ombord og bare den korte antenna på senderen, ikke opplevd dårligere range enn med standard mottakere (egentlig aldri opplevd glitch på hang...). Sikkert smart å ha noen "små" komponenter som kan stues ned der det blir et par små ccm ledig plass under huven ja!

                      Flotte effekt-kurver du fikk ut, ser at jeg absolutt må få downloadet den nyeste versjonen av software til E-Meteret og lage noen sånne selv... Og du er under 30 amp så der er ennå litt å gå på. 35 amp skal jo være safe for Phasoren... Et nummer større propell kan prøves. Kanskje 12x6...?

                      Bare den ufyselige hvite saken som dekker bakken kan forsvinne og dager med 20+ grader og "ustabil" luft innfinner seg kommer man til himmelen, på flere vis
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Linken til høyderoret var montert slik. Jeg forsto det ikke med en gang på tegningene men fikk hjelp av en annen Elipsoid eier på rcgroups.com

                        Joo: ja, det er godt mulig en større propell går basert på effektkurven. Det blir spennende å se hvordan denne virker i lufta. Jeg kommer til å kjøpe et par andre propeller så jeg kan prøve meg fram litt.
                        Attached Files
                        Are Barstad

                        Comment


                        • #13
                          Det ble mye utenlandsreising i jobben i våres så flyene lå litt på hylla. Men nå er jeg i full sving igjen og Elipsoiden er nesten helt ferdig.

                          Alt elektronisk er montert og jeg mangler bare å motere canopy samt å konfigurere radioen. Jeg er ikke sikker på dette siden jeg aldri har konfigurert et seilfly før. Jeg regner med at jeg må mixe for å få til spoilerons ( jeg ha spoilerons?).

                          Den veier nå 1670 gram med alt. En av vingene er litt tunge så jeg må få tak i et blylodd. Litt synd a jeg må vente på det men det er nok like greit å ha alt i balanse!
                          Are Barstad

                          Comment


                          • #14
                            Du MÅ ikke ha spoilerons, men det hjelper deg mye i landingen. Det er en god kvalitet på et seilfly å ha dårlig gjennomsynk, men det er også noe dritt når du skal lande, de vil rett og slett ikke ned.

                            På min elipsoid setter jeg balanserorene opp så langt det går, og har da også lagt inn endel opp høyderor for å kompensere i pitch, ellers setter den nesa ned.

                            Lykke til

                            Comment

                            Working...
                            X